Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee plugin


Fjaeran

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Fjaeran said:

Ser det er en gratis Zigbee plugin fra homeseer.. Hva er forskjellen på den og JowiHue ?

 

Zigbee-plugin bruker Osram sin hub til å kommunisere med devices - usikker på hvor stor støtte den har. JowiHue kan benytte flere huber inkl Hue hub og Deconz/Conbee, og dermed gi mye høyere frihet.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Den fra HomeSeer selv er ikke verdt noe særlig. JowiHue er veien å gå for Zigbee med HomeSeer.

 

Nå har Home Assistant åpnet opp for å bruke Conbee direkte mot programvaren uten bruk av deconz. Kanskje dette er noe som dere kunne porte til zigbee-modulen i HS slik en ikke trenger en ekstra ekstern ting som må kjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, aleks skrev:

 har Home Assistant åpnet opp for å bruke Conbee direkte mot programvaren uten bruk av deconz.

 

Hvordan får de til det? Trodde firmware til ConBee var closed source?

 

Uansett, når jeg ser hvor mye tid de må bruke på spesialtilpassninger av deCONZ for forskjellige devicer, så tror jeg ikke jeg vil overlate den jobben til noen andre som kanskje ikke har like mye tid til å videreutvikle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om firmwaren til ConBee er closed source er ikke "grenesittet" mellom ConBee og programvaren hemmelig, det har vært snakk om å få støtte for ConBee i Openhab sin Zigbee plugin også men tror ikke det er på plass enda. 

 

Helt enig i at Zigbee ser ut til å trenge mye skreddersøm og vedlikehold for å fungere tilfredsstillende med forskjellige enheter. Forhåpentligvis blir det litt bedre med ZigBee 3.0 standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Neophyte skrev:

Selv om firmwaren til ConBee er closed source er ikke "grenesittet" mellom ConBee og programvaren hemmelig, det har vært snakk om å få støtte for ConBee i Openhab sin Zigbee plugin også men tror ikke det er på plass enda. 

 

Så man reverseengineerer kommunikasjonen fra deCONZ til firmware da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, aleks said:

 

Nå har Home Assistant åpnet opp for å bruke Conbee direkte mot programvaren uten bruk av deconz. Kanskje dette er noe som dere kunne porte til zigbee-modulen i HS slik en ikke trenger en ekstra ekstern ting som må kjøre?

Hvor ser du dette? Link or it didn't happen ?

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig

https://github.com/zigpy/zigpy-deconz

 

Men en ting er å få opp kommunikasjon, noe annet er det gigantiske prosjektet å legge opp for å lage devicer for alt mulig rart. RfLinkSeer grunnstøtte når jeg kom til den biten.

Det som alle open-source HA-systemer har gjort riktig er at mye av "device-creation" allerede er på plass så man slipper å lage alle de tingene som jeg føler at jeg gjør i det uendelige i HomeSeer.

 

Men det kunne ha vært en artig greie å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, ZoRaC said:

 

Så man reverseengineerer kommunikasjonen fra deCONZ til firmware da?

Nei, det ser ut som om deConz utviklerene gir fra seg specs. Det er bare et serielt interface tilsvarende som Zwave sticks.

 

Fra openhab forumet:

Quote

Just a short update - I now have basic communications working with the ConBee stick and can include and control devices. There are two issues I need to resolve before I merge this and I’m waiting for a response from the manufacturer. Hopefully once I get this I’ll be able to get this merged (if the answer is simple, which I expect).

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.