Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ønsker tips til avansert lysstyring (Philips Hue) og Homey flows


Messel

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg henvender meg her for å få noen tips til lysstyring av et ganske omfattende Philips Hue oppsett. Det er ikke lenge siden jeg gikk til anskaffelse av en Homey, og selv om det er en del frustrerende ting og tang med systemet, så er det for meg det som har passet best så langt med tanke på fleksibilitet vs brukervennlighet. Det virker fleksibelt nok til at det meste kan styres som man vil, og jeg har til å begynne med klart å sette opp noen helt enkle flows. F.eks starter Homey varmen i bilen hver morgen hvis det er kaldere enn +10 grader (Tesla app), jeg får push-melding om når (og hvilket av) barna som låser opp døren (ID Lock 150 app), jeg har klart å lage meg en Away mode (husker ikke hvilken app) som skrur av alle Sonos spillerne (Sonos app), TV, receiver, dekoder og Apple TV (Harmony app) når alle har forlatt huset (via UniFi app) og kjøleskapet gir beskjed hvis det blir for varmt osv. So far, so good, dette var enkelt ✌️

 

MEN, jeg gruer meg til å begynne på lysstyringen. Jeg har over 70 Philips Hue pærer i forskjellige typer, ca 70% er GU10 spotter i tak, men det er også en en del annet, både til maleribelysning, lys i vinduer, stålamper, bordlamper, ledstrips i skap og over kjøkkenbenk samt utelys og (snart) carport :). Det er i hovedsak ni rom inne fordelt på to etasjer så langt. Jeg skal bytte ut noen gamle lysrør i kjelleren etter hvert, men det gruer jeg meg ikke til da det blir enkle av og på kommandoer basert på bevegelse. For å unngå for mye knoting og bortkastet tid på unødvendige flows som ikke virker, så håper jeg noen kan komme med litt tips om hvordan jeg best setter igang. 

 

Jeg har allerede Hue sensorer i noen av rommene, og på de to badene våre har dette fungert fint i godt over ett år allerede. Men dette er "enkle" rom å styre, da man stort sett er innom der for å gjøre sitt, så er man ute igjen liksom. Jeg vil utvide med flere Hue sensorer i de andre rommene, og jeg har allerede en sensor (den henger der bare, uten å styre noe) installert på kjøkkenet. Kjøkkenet er forresten det mest brukte rommet her, man må gjennom det nesten uansett hvor man skal i huset, det har en L-form hvor jeg mest sannsynlig trenger to sensorer for å få det til å funke optimalt, da vi ofte oppholder oss i enten "arbeidssonen", eller "oppholdssonen", og en sensor dekker ikke begge sonene godt nok.  

 

Jeg er godt vant til scenes i Philips Hue appen, disse kan jeg lage som jeg vil, og de har den fordelen at jeg kan styre hvert enkelt lys som jeg vil. F.eks på stuen har vi tre hengende lamper i vinduene som står på hele tiden, så en scene som skrur av alle lys i ett rom er ikke optimal i dette tilfellet. En annen fordel med scenes i Hue er at jeg kan finne de igjen i flows gjennom Athom sin Hue app. 

 

Så det jeg ønsker meg: lys der vi oppholder oss, ikke så mye lys der ingen oppholder seg. Forskjellig lys til forskjellig tid, f.eks ingen flombelysning om kvelden. Altså som minimum en scene for morgen, dag, ettermiddag, kveld og natt. Alt styrt ut ifra hvor det er bevegelse, og hvilket klokkeslett det er. Videre kunne jeg ønske meg at etter x antall minutter dimmes lyset ned til f.eks x antall prosent, før det etter x antall minutter skrus av igjen. Dette må kunne styres forskjellig fra rom til rom, da vi svært sjelden oppholder oss i gangen mer enn noen minutter, mens vi kan oppholde oss timesvis på f.eks stue eller kjøkken. 

 

Ett praktisk eksempel: alarmen går om morgenen, jeg står først opp (som vanlig) og når jeg kommer ut i gangen skrus lyset i gangen på til en scene som er forhåndsdefinert som "gang oppe morgen" eller noe sånt. "Gang oppe morgen dimmes ned etter bare 1 min, før det skrus av etter la oss si 3 min. Jeg går inn på badet, og badet setter scene "bad oppe morgen". Gjør meg ferdig på badet, ut i gangen og ned i første etasje hvor "gang nede morgen" skal starte. Derfra inn på kjøkkenet som starter "kjøkken morgen". Her lages det matpakke og drikkes kaffe og litt av hvert. Kanskje rekker jeg en tur inn i stuen som i så fall skal aktivere "stue morgen" for at jeg skal kunne lese avisen i godstolen. I mellomtiden (på en god dag) har ungene rukket å komme seg opp av sengen, og skal også gjennom både gang oppe, bad oppe, gang nede og kjøkken. Når vi omsider kommer oss avgårde vil jeg at lysene skal skrus av. 

 

Hvordan ville du startet å bygge opp flows som styrer dette på best mulig måte? Jeg tenker at variabler er en del av løsningen, men jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan gjøre det enklest mulig. Hva med states, en for morgen, en for ettermiddag etc? Håper noen her inne kan komme med tips, jeg har sett at mange her er utrolig kunnskapsrike

 

Leste over min egen post og så at den ble i overkant lang, men har du lest så langt så har du kanskje noen forslag? Setter uansett pris på alle kommentarer, jeg kommer langt på vei med noen tips og gode forslag :)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 30.1.2019 den 23.48, Messel skrev:

Jeg har over 70 Philips Hue pærer i forskjellige typer, ca 70% er GU10 spotter i tak, men det er også en en del annet, både til maleribelysning, lys i vinduer, stålamper, bordlamper, ledstrips i skap og over kjøkkenbenk samt utelys og (snart) carport :). Det er i hovedsak ni rom inne fordelt på to etasjer så langt. Jeg skal bytte ut noen gamle lysrør i kjelleren etter hvert, men det gruer jeg meg ikke til da det blir enkle av og på kommandoer basert på bevegelse. For å unngå for mye knoting og bortkastet tid på unødvendige flows som ikke virker, så håper jeg noen kan komme med litt tips om hvordan jeg best setter igang. 

 

 

 

 

 

 

 

Heisann! Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med å svare på ditt spørsmål, MEN: Ditt innlegg kom opp da jeg søkte på Philips Hue, og siden du skriver du har 70 pærer, så må jeg nesten bare spørre deg om noe. Jeg holder nemlig på å velge downlights til leilighet under oppussing. Det kommer til å bli over 50 downlights totalt, og jeg trodde jeg måtte styre unna Philips Hue, siden bridge'n har en teknisk begrensning på 50 lyskilder. Men hvis du kjører 70, så kan jo ikke det stemme? Har du to bridger, eller hvordan funker dette i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du kan bare kjøre på med Philips Hue. Jeg har vel nærmere 80 pærer nå, fordelt på tre etasjer ute og inne. Jeg har to Hue Bridger, og i Hue’s egen app må du bytte mellom disse for å kontrollere pærer. I praksis må du inn på innstillinger i appen og velge bridge 1 eller 2. Men Apple HomeKit med flere støtter flere bridger sømløst, og det er der jeg styrer lysene til daglig. Jeg har delt opp så jeg har alle pærene i første etasje på bridge 1 og alle i andre etasje samt ute på bridge 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Messel skrev:

Hei, du kan bare kjøre på med Philips Hue. Jeg har vel nærmere 80 pærer nå, fordelt på tre etasjer ute og inne. Jeg har to Hue Bridger, og i Hue’s egen app må du bytte mellom disse for å kontrollere pærer. I praksis må du inn på innstillinger i appen og velge bridge 1 eller 2. Men Apple HomeKit med flere støtter flere bridger sømløst, og det er der jeg styrer lysene til daglig. Jeg har delt opp så jeg har alle pærene i første etasje på bridge 1 og alle i andre etasje samt ute på bridge 2

 

Aha! Vet du om Athom Homey også kan kontrollere flere bridger samtidig og sømløst, slik som Apple HomeKit? Typ: Hvis jeg har laget noen scener eller hva det nå heter (f.eks. "Full fest i hele huset") som stiller inn alle lysene på en spesiell måte. Hvis jeg har to bridger som kontrollerer 30 lyskilder hver, kan alle 60 lyskildene være en del av det samme oppsettet, slik at når jeg velger "Full fest i hele huset"-innstillingen, så gjør Homey at begge bridgene reagerer sømløst og samtidig, slik at alle lyskildene er med på leken uten at jeg må eksplisitt inn og bytte bridge?

 

Som du skjønner har jeg ikke gjort dette før, så du får bære over med meg om formuleringene er litt noobete :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homey kan kontrollere flere Bridger samtidig ja, men vet ikke om jeg vil kalle det sømløst akkurat. Det er litt knotete å satte opp scener derfra, men det går i alle fall an uten at du trenger å tenke om du har en eller to Bridger. Så snart begge er lagt inn, finner du alle pærene i Homey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
19 minutes ago, Andrease said:

hvordan får du homey til å starte forvarming på tesla dersom temperatur er på et nivå?

Skal du ha de alle dager eller bare mandag til fredag?

Du kan eventuelt lage en virituel knapp der du velger om forvarming skal vere aktivert så du kan styre det ellers.

Usikker på om du kan hente noe temp info fra tesla men i DENNE flowen hentet jeg temp fra tibber åsso er de bare å velge at den skal starte ac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, GAS skrev:

Skal du ha de alle dager eller bare mandag til fredag?

Du kan eventuelt lage en virituel knapp der du velger om forvarming skal vere aktivert så du kan styre det ellers.

Usikker på om du kan hente noe temp info fra tesla men i DENNE flowen hentet jeg temp fra tibber åsso er de bare å velge at den skal starte ac.


tenker på å starte tesla sin forvarming via homey på et gitt klokkeslett.  Per idag bruker jeg teslafi mandag til fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Andrease said:


tenker på å starte tesla sin forvarming via homey på et gitt klokkeslett.  Per idag bruker jeg teslafi mandag til fredag.

Usikker på hva spørsmålet eller problemet er? Har du fått koblet til teslaen til homey?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Andrease said:

Tesla er koblet til homey, ja. Men får ikke opp valgalternativer i homey for forvarming :/

 

Får du ikke laget en flow sånn: 

 

Når: Klokken er XXXX (fra dato og klokkeslett)

Og: Det er mandag til fredag (fra dato og klokkeslett)

Og: Temperaturen er under XX (fra en temperaturmåler)

Så: Temperature setpoint XX (fra Tesla appen)

 

 

 

 

Skjermbilde 2020-01-26 kl. 20.43.04.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Messel skrev:

 

Får du ikke laget en flow sånn: 

 

Når: Klokken er XXXX (fra dato og klokkeslett)

Og: Det er mandag til fredag (fra dato og klokkeslett)

Og: Temperaturen er under XX (fra en temperaturmåler)

Så: Temperature setpoint XX (fra Tesla appen)

 

 

 

 

Skjermbilde 2020-01-26 kl. 20.43.04.png

 

 

Se der ja! Takk :)

 

er det noe poeng på bruke geofencing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Andrease said:

 

 

Se der ja! Takk :)

 

er det noe poeng på bruke geofencing?

 

Ja, for hvis bilen ikke er hjemme så er det stor sannsynlighet for at denne flow’en ikke trenger (eller bør) kjøre. Er vi bortreist med bilen trenger vi mest sannsynlig ikke varm bil til kl 0800 hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.