Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av radiatorer (fjernvarme) - Danfoss Living


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ny på forumet og har prøvd å søke litt rundt, men kan ikke se finne så mye informasjon rundt Danfoss Living i farta ?

 

Utfordring:

Borettslaget er koblet til fjernvarme og vi har vannbåren sentralvarme/radiatorer. Nå har hver radiator fått individuell måling/avregning og det er derfor interessant å kunne ha litt automatikk rundt f.eks. nattsenking og feriemodus.

 

Tenkt Løsning:

Har sett på Danfoss Living med følgende produkter:

Pakke med 5 termostater og terminal - https://www.billigvvs.no/Varmesystemer-Radiatorer-Tilbehoer-Radiatortermostater-Danfoss-Living--Danfoss-Living-Connect-Pakke-m-5-stk-termostater-og-Link-styring-1025720.html

En termostat for stue for bedre kontroll med temp - https://www.billigvvs.no/Varmesystemer-Radiatorer-Tilbehoer-Radiatortermostater-Danfoss-Living--Danfoss-Living-Connect-romtermostat-til-Link-CC-513229.html

 

Dette blir relativt kostbart og ønsker derfor innspill på følgende:

1) Vil automatisering av radiatorer ha noe reell effekt på forbruk ? Tenker da bl.a. på treghet rundt regulering av varme fra radiatorer kontra vanlige panelovner

2) Er Danfoss Living en brukbar løsning for utfordringen ?

3) Finnes det bedre og/eller billigere løsninger ?

 

Takker for alle innspill ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fjernvarme så skal det nok muligens litt til før du klarer å betale det ned i sparte kostnader.... hva betaler du nå?

 

1 time siden, ATnT skrev:

Dette blir relativt kostbart

... og her er muligens et annet problem for jeg ville sagt det var forholdsvis rimelig.

 

Personlig hadde jeg gått for f.eks. denne: https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/984-radiator-termostat-10101.html

... men jeg har allerede et kjørende Z-wave system med controller og får ikke den utgiften i tillegg. Og så kan man gjøre så mye mer. :) 

 

Tronika har flere tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om hvilke utfordringer du kan få, og tips om hvordan jeg har gjort det.

Det er en ting til som du må ta med i beregningen.

Kjører borettslaget noen nattsenking eller lignende sentralt?
Dette vil i så fall påvirke din løsning også.

 

Hvordan leser de av forbruket på hver radiator?
Hvis de leser av for hver leilighet, hvordan samler de inn informasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Odd skrev:

Her står det litt om hvilke utfordringer du kan få, og tips om hvordan jeg har gjort det.

 

Takk

 

10 minutter siden, Odd skrev:

Det er en ting til som du må ta med i beregningen.

Kjører borettslaget noen nattsenking eller lignende sentralt?
Dette vil i så fall påvirke din løsning også.

 

Tviler på at de kjører nattsenking, men generell temp i anlegget blir manuelt styrt (min antagelse) av vaktmester avhengig av vær og vind og klage fra gamle damer.

 

10 minutter siden, Odd skrev:

Hvordan leser de av forbruket på hver radiator?
Hvis de leser av for hver leilighet, hvordan samler de inn informasjonen?

 

FHKV Radio 4 heter radiatormåleren som er installert på hver radiator. Denne skal i teorien leses av via. radio, men jeg har enda ikke sett noe "beboerportal" eller fått individuell avregning på husleia. Techem som har installert hos oss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.