Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Brygging av Øl hvor kontroll på gjæringstemperaturen


Frankh

Anbefalte innlegg

God kveld.

 

Jeg tenker å få gjæringsforløpet av øl og vin inn i Homeseer. Og i den forbindelse så jeg før meg å benytte en Fibaro relay switch hvor ene kanalen bryter 1 fase til en frostvakt og den andre kanalen bryter 1 fase til kompressoren i kjøleskapet. Hue motion (temp) inne i skapet.

 

Dette tenkte jeg å sette opp via SDJ-Stat thermostat og events. Med alarm på epost ved avvik.

Normal avvik på temp. ca. +-1 grad.

 

Tåler kompressoren dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

+/- 1 grader bør gå fint, men ville lagt inn en viletid også. Altså at kompressoren må være av x min før den skrus på igjen.

 

Jeg forsøkte meg med et eldre kjøleskap med +/- 0,1 og uten tidssperre. men det drepte kompresoren løpet av noen månder.

Har måtte flytte bryggingen ut i garasjen nå, som er utenfor rekkevide, så nå bruker jeg inkbird istedn for med +/- 1 og 10min viletid på kompressoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 15.56, Frankh skrev:

God kveld.

 

Jeg tenker å få gjæringsforløpet av øl og vin inn i Homeseer. Og i den forbindelse så jeg før meg å benytte en Fibaro relay switch hvor ene kanalen bryter 1 fase til en frostvakt og den andre kanalen bryter 1 fase til kompressoren i kjøleskapet. Hue motion (temp) inne i skapet.

 

Dette tenkte jeg å sette opp via SDJ-Stat thermostat og events. Med alarm på epost ved avvik.

Normal avvik på temp. ca. +-1 grad.

 

Tåler kompressoren dette?

 

 

Men er hue-sensoren egnet for dette? 

Det er jo temperaturen på ølet, og ikke luft-temperaturen i kjøleskapet du vil ha?

 

Du kan vel presse den inntil og isolere godt på utsiden, men jeg ville anbefalt en mindre sensor på siden av dunken som du isolerer godt.

 

Eller noe du kan senke ned i ølet. 

 

Jeg skal også ha temperatur på gjæringsdunker i homeseer, men min plan er å bruke wms MK3 med DS18B20 som sensorer. Skal ikke styre selve temperaturen med HS, kun logge og overvåke. Disse taper jeg på dunken, og så isolerer jeg med liggeunderlag på utsiden av sensoren. 

 

Styringen gjør jeg med STC1000. 

 

 

 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest meg litt opp siden jeg publiserte innlegget.

 

Og har bestilt meg en STC1000 og DS18B20 sensor da de fleste benytter dette oppsettet.

Sensoren bør man senke ned i vannbad for å gi fremkalle forsinkelse av temperatursvingninger mtp. hviletid for kompressoren.

Men dette kjøres helt uten tilknytning til HS. :P

 

 

Qubino Rele har mulighet for ekstern sensor vil gjøre det veeldig lettvint,

tenker da log/justering av gjæringstemperatur enten via event/timer eller manuelt gjennom HomeSeer.

 

Hue Sensor er nok en dårlig ide ja.

 

Endret av Frankh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Frankh skrev:

Har lest meg litt opp siden jeg publiserte innlegget.

 

Og har bestilt meg en STC1000 og DS18B20 sensor da de fleste benytter dette oppsettet.

Sensoren bør man senke ned i vannbad for å gi fremkalle forsinkelse av temperatursvingninger mtp. hviletid for kompressoren.

Men dette kjøres helt uten tilknytning til HS. :P

 

 

Qubino Rele har mulighet for ekstern sensor vil gjøre det veeldig lettvint,

tenker da log/justering av gjæringstemperatur enten via event/timer eller manuelt gjennom HomeSeer.

 

Hue Sensor er nok en dårlig ide ja.

 

 

På min STC1000, fulgte det med egen temperatur-sensor. Mulig dette er en DS18B20, men det vet jeg ikke. 

Denne fester jeg på gjæringsdunken, og isolerer godt på utsiden. Da får jeg en svært eksakt avlesning av selve vørteren. 80 (eller 25) liter vørter reagerer såpass seint at det skal ikke være noe problem med hviletid for kompressoren. STC1000-en styrer uansett bare strømtilførselen til kjøleskapet, og jeg regner med at kjøleskapet selv har en regulering av kompressoren. 

 

Mange bruker ett glass vann ved siden av, og det er nok en god estimering av temperaturen i vørteren, men jeg skjønner ikke helt poenget med det når man kan måle  selve vørteren. 

 

For å få dette inn i HS, og kunne motta varsler, logge, etc. har jeg tenkt å koble en DS18B20 til en MK3. Vørteren får dermed 2 sensorer på seg med isolasjon utenpå. 

 

Har tenkt litt på hva vi kan automatisere i bryggeriet, og har foreløpig bare kommet til at jeg kan skru på oppvarming av vann fra jobb så dette er klart når vi skal begynne å brygge. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en DS18B20 (som er tilkoblet en Fibaro universal binary sensor) som er tapet på gjæringskaret. Gjæringskaret er i et gammelt kjøleskap som er koblet via en Z-wave styrt plugg.

Har satt temperaturspennet så vidt stort (2-3 grader), slik at inn- og utkoblingen ikke er et problem. Temperaturen i vørteren/ølet svinger naturlig nok ikke like mye som lufttemperaturen i kjøleskapet. Det jo lett å sette temperaturene i Eventet i forholdt til øl-profilen

Har kjørt dette opplegget ett par år, og for meg har dette fungert helt ok. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Armas said:

Har tenkt litt på hva vi kan automatisere i bryggeriet, og har foreløpig bare kommet til at jeg kan skru på oppvarming av vann fra jobb så dette er klart når vi skal begynne å brygge.

For å få dette inn i HS, og kunne motta varsler, logge, etc. har jeg tenkt å koble en DS18B20 til en MK3. Vørteren får dermed 2 sensorer på seg med isolasjon utenpå.

 

 

Sjekket ut http://web.craftbeerpi.com ? ;)

Tenkte på denne før jeg bestemte jeg for RIMS med PID's ?

 

MK3 virket jo som en grei og rimelig løsning for logg. Lang rekkevidde?

 

 

54 minutes ago, Movcon said:

Jeg bruker en DS18B20 (som er tilkoblet en Fibaro universal binary sensor) som er tapet på gjæringskaret. Gjæringskaret er i et gammelt kjøleskap som er koblet via en Z-wave styrt plugg.

Har satt temperaturspennet så vidt stort (2-3 grader), slik at inn- og utkoblingen ikke er et problem. Temperaturen i vørteren/ølet svinger naturlig nok ikke like mye som lufttemperaturen i kjøleskapet. Det jo lett å sette temperaturene i Eventet i forholdt til øl-profilen

Har kjørt dette opplegget ett par år, og for meg har dette fungert helt ok.

 

 

Binary sensor hadde jeg heller ikke tenkt på. Dyrere enn MK3 men kommer jo rett inn i HS. :)

 

Er det innafor med +-3 grader ??

 

 

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frankh skrev:

 

 

Binary sensor hadde jeg heller ikke tenkt på. Dyrere enn MK3 men kommer jo rett inn i HS. :)

 

Er det innafor med +-3 grader ??

 

 

 

 

Det er vel litt avhengig av hvilket øl som brygges, men jeg har gjort dette med lager på temperaturer på  rundt 8, cold-crash på ned mot 0, og ale på rundt 18-20.
Det tar jo tid før væsken endrer temperaturen, så svingninger i lufttemperatur på noen grader i løpet av en time bør ikke ha noe å si.
Men det er jo for så vidt interessant. Jeg skal se på dette om ett par uker, der jeg måler både i væske og luft. Jeg har jo flere sensorer tilkoblet Fibaro'n 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Movcon said:

Det er vel litt avhengig av hvilket øl som brygges, men jeg har gjort dette med lager på temperaturer på rundt 8, cold-crash på ned mot 0, og ale på rundt 18-20.
Det tar jo tid før væsken endrer temperaturen, så svingninger i lufttemperatur på noen grader i løpet av en time bør ikke ha noe å si.
Men det er jo for så vidt interessant. Jeg skal se på dette om ett par uker, der jeg måler både i væske og luft. Jeg har jo flere sensorer tilkoblet Fibaro'n

 

Gi gjerne tilbakemelding på den målingen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Armas skrev:

 

Mener å huske at MK3 kan ha 8 sensorer tilkoblet.

Kan ikke huske å ha sett noe om maks antall.

Men det kan bli problemer med strømforsyning i området 5-10 stk DS18B20, avhengig av lengde på kabler.

Har bla. en MK3 og 10stk DS18B20, hvorav noen på ca 20m kabel. 

Fikk problemer med strømforsyning på 1A men 2A Belkin har fungert ok i noen måneder.

Det er bare å prøve, og evnt. montere flere MK3.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Armas skrev:

Jeg tenkte å koble mange sensorer til MK3, for temperatur i alle rom i kjeller + vørter.  Kan man gjøre det samme med fibaro universal sensor? 

 

Mener å huske at MK3 kan ha 8 sensorer tilkoblet.

Fibaro'n kan ta 4 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, arneolav skrev:

Kan ikke huske å ha sett noe om maks antall.

Men det kan bli problemer med strømforsyning i området 5-10 stk DS18B20, avhengig av lengde på kabler.

Har bla. en MK3 og 10stk DS18B20, hvorav noen på ca 20m kabel. 

Fikk problemer med strømforsyning på 1A men 2A Belkin har fungert ok i noen måneder.

Det er bare å prøve, og evnt. montere flere MK3.

 

Jeg sjekket litt om strømforbruk på disse. 

Fant en side hvor det står at DS18B20 bruker 1,5mA ved måling. Hvordan kan da strømforsyningen ha noe å si i ditt tilfelle. Både 1A og 2A skulle være rikelig for 10 stk DS18B20?

 

Jeg spør fordi jeg tenkte å forsyne denne med strøm fra en 5V-strømforsyning som jeg har skrudd opp til 5,2V for å kompensere for spenningsfall i kabel (den forsyner mine Multisensor 6 med strøm)

I følge manualen til WMS mk3, står det at den skal ha maks 5V når man kobler til DS18B20. (som egentlig virker rart på meg, ettersom DS18B20 er oppgitt til å tåle 5,5V). 

Jeg forsøkte derfor å beregne spenningsfallet til en WMS MK3 på 10m tynne kabler. For å beregne det så søkte jeg opp strømforbruket til DS18B20, og fant ut at det var så lite at det vil ikke bli noe spenningsfall å snakke om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Armas skrev:

Fant en side hvor det står at DS18B20 bruker 1,5mA ved måling. Hvordan kan da strømforsyningen ha noe å si i ditt tilfelle. Både 1A og 2A skulle være rikelig for 10 stk DS18B20?

Har ikke hatt anledning til å sjekke dette grundig, problemet kan være tap i kablene, alternativt kan det ha vært dårlige/svake powersupply.

Har fungert ok etter bytte til Belkin 5V 2A power.

Dette er likestrøm og da skulle det ikke være noe i veien for å koble til power i "begge ender", altså også i enden nær DS18B20 (hvis det er praktisk mulig).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er eksempel på bruk av Fibaro universal binary sensor med 2 stk DS18B20. I dette tilfellet har en sensor utenpå karet i kjøleskapet, og en i væsken (ca 20 liter). Satt opp et event som slår av kjøleskapet (koblet på en z-wave plugg)  på 3 grader, og på igjen på 5 grader (utvendig sensor). Naturlig nok er utslaget i karet mindre enn i luften utenfor. Men denne svingningen er innefor ønsket gjæringstemperatur, i dette tilfellet. Dette avhenger av ønsket gjæringsprofil

Gjæringen gir jo også økning av temperatur, slik at det er nødvendig med en probe i væsken.

 

chart002.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Movcon skrev:

Her er eksempel på bruk av Fibaro universal binary sensor med 2 stk DS18B20. I dette tilfellet har en sensor utenpå karet i kjøleskapet, og en i væsken (ca 20 liter). Satt opp et event som slår av kjøleskapet (koblet på en z-wave plugg)  på 3 grader, og på igjen på 5 grader (utvendig sensor). Naturlig nok er utslaget i karet mindre enn i luften utenfor. Men denne svingningen er innefor ønsket gjæringstemperatur, i dette tilfellet. Dette avhenger av ønsket gjæringsprofil

Gjæringen gir jo også økning av temperatur, slik at det er nødvendig med en probe i væsken.

 

chart002.png

Dette er jo overraskende stor differanse synes jeg. Er sensoren på utsiden isolert på noen måte?

 

Burde ikke temperaturen i karet vært høyere enn den på utsiden?

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skriver det nå her siden det fortsatt dreier seg om øl ?

 

Skulle ikke være noen som har laget en plugin for PLATO?

 

Hadde jo vært helt perfekt og kunne styre temp i gjæring-skapet automatisk alt etter hvor langt i gjæringsforløpet man var kommet.

If FG 1.014 then Cold Crash liksom :D

 

Endret av Frankh
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.