Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaringer med Aeotec Garage Door Controller


ØysteinHJ

Anbefalte innlegg

Etter at garasjedøren gikk opp med et uhell mens jeg skiftet batteri på fjernkontrollen (ja, veldig teit av meg å ikke sjekke), så ble elsykkelen stjålet i løpet av natta.  Så det er på tide å få fingeren ut og legge inn en bedre kontroll på garasjedøren.

 

Jeg bruker Home Assistant og har lurt på å kjøpe Aeotec Garage Door Controller (https://aeotec.com/z-wave-garage-door-controller), siden det virker som at den både kan detektere vinkel på garasjeport og kontrollere motor.  Men er det noen som har erfaringer med den, og hvordan å bruke den i HA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den er på vei ut.  Elektroimportøren og Kjell har fjerna fra sortimentet, men det ser ut som Intin og Eldirekte har lager.

Har lite å sammenligne med , men den fungerer helt supert.  Går rett inn i HomeAssistant, og har hatt nada trøbbel med den. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo håpe de kommer med en ny versjon som tåler kulde litt bedre.  Den nåværende er kun spesifisert ned til 0 grader.  Mine to blir betydelig mer ustabile når det er minusgrader, tilt-sensorene blir dårligere til å skjønne om garasjen er åpen eller lukket og de ender stadig med å få ukjent status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Hefla skrev:

Kan jo håpe de kommer med en ny versjon som tåler kulde litt bedre.  Den nåværende er kun spesifisert ned til 0 grader.  Mine to blir betydelig mer ustabile når det er minusgrader, tilt-sensorene blir dårligere til å skjønne om garasjen er åpen eller lukket og de ender stadig med å få ukjent status.

 

Jeg tar sjansen på den, siden det sjeldent er mange minusgrader her.  Men hvor mange minusgrader er det når du merker at du får problemer?  Og kan det være fuktrelatert, altså at det kommer vann inn i sensorene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

 

Jeg tar sjansen på den, siden det sjeldent er mange minusgrader her.  Men hvor mange minusgrader er det når du merker at du får problemer?  Og kan det være fuktrelatert, altså at det kommer vann inn i sensorene dine?

 

Ser ut til at det starter så snart det er på minussiden.  Skjer imidlertid ikke hele tiden og jeg har ikke klart å finne noe tydelig mønster.  Begge tiltsensorene er gode og tørre på innsiden av garasjeportene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hefla skrev:

 

Ser ut til at det starter så snart det er på minussiden.  Skjer imidlertid ikke hele tiden og jeg har ikke klart å finne noe tydelig mønster.  Begge tiltsensorene er gode og tørre på innsiden av garasjeportene :)

 

Hmm...  Ser at spesifikasjoner sier at nedre temperatur er 0 grader.  Det var jo ikke så veldig imponerende..

https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000168304-garage-door-controller-technical-specifications-

 

Men får nå prøve å se hvordan det fungerer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ØysteinHJ skrev:

 

Hmm...  Ser at spesifikasjoner sier at nedre temperatur er 0 grader.  Det var jo ikke så veldig imponerende..

https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000168304-garage-door-controller-technical-specifications-

 

Men får nå prøve å se hvordan det fungerer. :)

 

Generelt sett er jeg fornøyd med de og har løst utfordringen med ukjent status med å sende en opp-kommando og så en ned-kommando med 0,5 sek mellomrom, da avlyder den også når den ikke helt vet hvilken status porten har.  Bruker Smartthings som z-wave-hub, så kan være annerledes i HA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som du allerede har en måte å kontrollere porten på. Jeg har installert en ZG8101 Garage Door Tilt Sensor som får et lys på en ZW117 Range Extender 6 til å blinke når garasjeporten er åpen. En veldig enkel løsning, men det fungerer utmerket. Når det grønne lyset blinker, så trykker vi bare på bryteren i gangen, og porten går igjen. 

 

Tidligere hadde jeg også Pushover koplet til dette (slik at jeg fikk melding om kvelden kl 20,21,22,23 hvis porten fremdeles stod åpen); det har jeg ikke lenger, det var rett og slett ikke nødvendig fordi vi ser dette sakteblinkende grønne lyset så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Erlend1963 skrev:

Det virker jo som du allerede har en måte å kontrollere porten på. Jeg har installert en ZG8101 Garage Door Tilt Sensor som får et lys på en ZW117 Range Extender 6 til å blinke når garasjeporten er åpen. En veldig enkel løsning, men det fungerer utmerket. Når det grønne lyset blinker, så trykker vi bare på bryteren i gangen, og porten går igjen. 

 

Tidligere hadde jeg også Pushover koplet til dette (slik at jeg fikk melding om kvelden kl 20,21,22,23 hvis porten fremdeles stod åpen); det har jeg ikke lenger, det var rett og slett ikke nødvendig fordi vi ser dette sakteblinkende grønne lyset så lett.

Jeg? Nei, problemet var jo at jeg ikke har noen måte å kontrollere porten (hvis du ser bort ifra å stikke hodet ut av ytterdøra med jevne mellomrom). Der jeg ønsker er en løsning der jeg kan få en melding på mobilen (via HA) mdd beskjed om at porten har stått oppe en stund, med mulighet for å trigge stenging. Sånn sett virker Aeotec sin løsning perfekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en ZG8101 Garage Door Tilt Sensor og Pushover kan du få melding på mobilen hvis porten står åpen. Men den løsningen kan jo ikke trigge stenging, det er klart, så det dekker bare ett av dine to krav. 

 

Du skrev at porten gikk opp ved et uhell da du skiftet batteri på fjernkontrollen, jeg trodde derfor at du hadde mulighet til å styre porten innefra huset med en fjernkontroll.

Endret av Erlend1963
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg svarer på en gammel tråd. Kjøpte en Aotec garasjeport sak fra Eldirekte, og boksen er jo lett og enkel å sette opp. 
Det fulgte med en tiltsensor, men jeg får den ikke til å vise riktig i Homey. Må ofte også trykke to ganger før den starter med å lukke/åpne fra app’en, mens knappen på enheten så langt har virket fint hver gang. 
 

noen tips om dette? Har resatt boksen og parret sensor flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.