Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave temperatursensorer


Anbefalte innlegg

Hva bruker dere som temperatursensorer? 

Jeg har så langt en Aeotec, en Fibaro og en Philio multisensor, men trenger en 7-8 temperatursensorer til for å få dekket alle rom. 

Disse multisensorene er alle forholdsvis dyre, og er strengt tatt litt overkill når jeg bare skal ha temperaturen. 

 

Finnes det ikke noen billige z-wave-sensorer som bare leser temperatur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å bruke sensorene for å styre radiatorer. Etter litt research har jeg funnet ut at Eurotronic Spirit-termostatene støtter ekstern sensor, enten ved at huben sender temperaturen fra sensoren tilbake til termostaten, eller ved at sensor og termostat linkes direkte. Det siste vil ikke være mulig om jeg går for ZigBee-sensorer, men det første alternativet burde fortsatt kunne fungere. 

 

Men hvordan er rekkevidden på ZigBee - er det mesh-støtte i denne protokollen? Noen av sensorene vil nemlig komme ganske langt unna Homey'en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Jepp, har slike på nesten alle rom og i kjøleskap. :) fryseren spiser batterier, så den har jeg gitt opp... ? 

Samme her, og jeg har også problemer med at fryseren spiser batterier. Det fungerte ganske lenge med originale batterier så vidt jeg husker, men noname fra eBay gikk fort tomme. Tenker å prøve IKEA-batterier neste gang.

 

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg har den modellen med pir+lux. Funker veldig bra. Ikke byttet batteri enda (1 år)! :) 

Jeg også, men batteriet sa stopp her etter litt over ett år eller noe slik (Domoticz logger bare 1 år). Ulempen med dem er at batteritypen er dyrere enn knappcellebatterier. Xiaomi sine bevegelsessensorer med lux-måling vil jeg tro varer lengre, men de sjekker ikke bevegelse like ofte som Neo Coolcam. Det gjør at man gjerne må være litt smartere med hvordan man setter dem opp slik at lyset ikke slukkes for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Venin said:
2 hours ago, ZoRaC said:

 

Jepp, har slike på nesten alle rom og i kjøleskap. :) fryseren spiser batterier, så den har jeg gitt opp... ? 

Samme her, og jeg har også problemer med at fryseren spiser batterier. Det fungerte ganske lenge med originale batterier så vidt jeg husker, men noname fra eBay gikk fort tomme. Tenker å prøve IKEA-batterier neste gang.

I fryser og kjøleskap tyr jeg til 433 mhz -målerer med vanlige AA eller AAA-batterier, fungerer fint i laaaaang tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, bjornepappa said:

Kan tipse om å bruke Arduino i kjøleskap og frysar, med DS18B20 sensorar. Det fungerer fint. 

Har du da DS18B20 med ledninger inn i kjøleskapet og Arduino på utsiden?

 

Personlig så har jeg også som @mk1 black limited 433MHz baserte tempfølere i kjøleskap og fryser. Funker veldig bra for min del og skifter batteri ca en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Guahtdim skrev:

Har du da DS18B20 med ledninger inn i kjøleskapet og Arduino på utsiden?

 

Personlig så har jeg også som @mk1 black limited 433MHz baserte tempfølere i kjøleskap og fryser. Funker veldig bra for min del og skifter batteri ca en gang i året.

Det stemmer. Bruker den vanntette typen med kabel, kjøpt på AliExpress. Bruker samme opplegg til tempmåling av Vv-tank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 07/02/2019 at 10:25, kenmyh said:

https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/z-wave/fibaro-temperature-sensor/1002370.14490/

 

EDIT:

Ser nå at den kun funker med Fibaro the heat Controller..

 

Fant denne her om dagen også, det er utrolig kjipt at ikke denne kan knyttes mot sentral og fungere som vanlig temp måler i tillegg til association. Håper de endrer på den, eller lager en tilsvarende som ikke blir svinedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg skal kjøpe inn 433MHz temperatursensorer, og det er første gang jeg gjør dette, har derfor ingen andre merker i hus. En slags clean install, altså. Noen som har tips til hvilke sensorer som gir god kvalitet for pengene? Må visst også få bestilt en RFXtrx i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så liker jeg Telldus sine

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smarte-hjem-losninger/telldus-smarte-hjem/telldus-termometer-og-hygrometer-for-tellstick-1-pk.-p50433

 

Fordel:

Liten, men med display. Viser også fuktighet.

Tåler kulde greit (har en i fryseren som nå har fungert greit i 9 måneder uten å måtte bytte batteri.

 

Ulempe:

Man kan kun ha 8 stykker siden det kun er 8 mulige id på de (settes med dip-switch)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.