Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen spørsmål om ZigBee (og HS)


TMB

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag noen temperatursensorer som kjører på 433MHz via en Tellstick men vil gjerne ha disse inn i HS og vil egentlig bort fra 433MHz.

 

Ser at flere har nevnt at Xiaomi har temperatur-/fuktsensorer til under hundrelappen. De er jo svindyre i Z-wave av en eller annen grunn.

 

Har da noen spørsmål:

 

1. Bortsett fra en kontroller (ConBee) - hvilken plugin til HS3 er det man bruker for å ta inn enhetene?

2. Kjører i dag en Philips Hue Bridge med diverse Hue-utstyr som er integrert via JowiHue. Kan man bruke både Hue Bridge og ConBee samtidig, eller vil de ødelegge for hverandre? Ønsker å bruke Hue Bridge til lysene for å kunne bruke Hue-appen.

3. Disse billige sensorene - er de nøyaktige? Er det fra Kina AS man kjøper de til den prisen som nevnes - eller finnes de så billig i Norge?

4. Skulle hatt et par sensorer med probe også - finnes det i ZigBee, eventuelt i Z-Wave?

 

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, TMB said:

1. Bortsett fra en kontroller (ConBee) - hvilken plugin til HS3 er det man bruker for å ta inn enhetene?

JowiHue

 

30 minutes ago, TMB said:

2. Kjører i dag en Philips Hue Bridge med diverse Hue-utstyr som er integrert via JowiHue. Kan man bruke både Hue Bridge og ConBee samtidig, eller vil de ødelegge for hverandre? Ønsker å bruke Hue Bridge til lysene for å kunne bruke Hue-appen.

Du kan ha flere bridger i JowiHue, men da får du ikke alle i samme meshnettverk. Har også sett at du kan bruke Hue-Appen med deconz som gateway. Men har ikke prøvd selv.

 

31 minutes ago, TMB said:

 3. Disse billige sensorene - er de nøyaktige? Er det fra Kina AS man kjøper de til den prisen som nevnes - eller finnes de så billig i Norge?

Må nok til Kina for å få de så billige ja, har ikke sett det i Norge. Har en par Xiaomi temperatursensorer som jeg tester, de virker ikke helt stabile. Stoler mer på Oregon sensorene jeg har via Rfxcom.

 

32 minutes ago, TMB said:

 4. Skulle hatt et par sensorer med probe også - finnes det i ZigBee, eventuelt i Z-Wave?

Med probe mener du? Stikkprobe til matlaging? Eller bare en med ledning. Du kan bruke Fibaro universal binary ihvertfall med ekstern temperaturføler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Stoler mer på Oregon sensorene jeg har via Rfxcom.

 

Link til disse? :)

 

50 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Med probe mener du? Stikkprobe til matlaging? Eller bare en med ledning. Du kan bruke Fibaro universal binary ihvertfall med ekstern temperaturføler.

Mener med ledning, hvis det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med Xiaomi sensorene i ca 1år og er godt fornøyd med stabilitet. Hadde en periode litt problemer med at de fallt ut, men etter at jeg reinnstalerte de har de vært veldig bra. Var i utgangspunktet skeptisk til de, men har blitt positivt overrasket så langt. Det sagt så tror jeg ikke at jeg ville bruke de for å styre oppvarming av hus riktig enda. Mener å huske at det finnes en JowiHue blog der dette diskuteres mer inngående med erfaringsdata fra forskjellige. 

 

Bruker også Fibaro binary sensor og 433Mhz. Stabiliteten for disse er nok hakket bedre (type 99.99 kontra 99.9 om det sier deg noe). For Fibaro har jeg imidlertid sett at de for kortere perioder setter temp til type 99,8gr eller 2342424 lignende verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, TMB said:

 

3. Disse billige sensorene - er de nøyaktige? Er det fra Kina AS man kjøper de til den prisen som nevnes - eller finnes de så billig i Norge?

 

Jeg har ca 10 stk av disse Xiaomi i drift og i vanlig romtemperatur så virker de tilsynelatende OK, sjekket de litt mot en 433Mhz Telldus som jeg har hatt lenge og de har ca samme temp. På et par Xiaomi sensorer har jeg en offsett på liten verdi, men da følger de hverandre greit.

 

Men, ved utebruk i området -5 til 5 så drifter det ut litt med Xiaomi og Telldus, har prøvd flere offsett verdier, men de drifter  opp til +/-  2 grader i forhold til hverandre. Har nå satt en  "ikke automatisert" temperaturmåler med leding som har virket bra før i sammen for litt lengre test nå da jeg ikke helt vet hvilken som er rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.