Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Google home


Johs.

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på HomeSeer API og HomeSeer Skill. Tidligere fikk jeg ha begge, nå er jeg ikke sikker. Jeg må sjekke når jeg kommer hjem.

 

Den dukker opp her (og den er "Enabled" hvis jeg trykker på den):

9taemTk.png

 

 

Men den dukker ikke opp under "Smart Home" lenger:

9vXBWc4.png 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/8/2016 at 12:33, Moskus said:

For å kjøre Events må man bruke HomeSeer Skill'en. Og den er visstnok ikke tilgjengelig utenfor Amerika. Det er rart med Echo/Alexa, for Amazon pleier jo vanligvis å tenke mer internasjonalt...

 

Dette fikser du enkelt med en dummy_device. Dersom den slås på, kjøres en event.

 

Og Siri på norsk er en vits, jeg har min Siri på engelsk.

 

Det kommer straks oppdatering for Echo/Alexa der kun den nærmeste Echo'en responderer.

 

Og --- ikke minst: sonos har inngått samarbeid med amazon. Det kommer "snart" en offisiell skill for integrasjon sonos/alexa.

 

Jeg tviler ikke på at Google og Apple kommer til å lage gode Echo-lignende bokser, men noe må man satse på. Norsk talegjennkjenning ligger en del år etter engelsk, og det er ganske lite jeg egentlig krever av alexa. Av og til vil jeg at hun skal overstyre automatikken, jeg vil starte natt- eller morgenmodus, og jeg vil sette på radio/musikk på sonos.

Jeg kommer til å kjøpe på to nye dot'er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 hours ago, Moskus said:

Ja, det er mulig. Men burde ikke være nødvendig. ;) 

Men er du forresten sikker på at du ikke kan si "Tell HomeSeer to run the event..."

Jeg lagde dummy devices for å slippe å si "tell homeseer", men når jeg leser siste review av min installerte skill (som heter bare "HomeSeer") beskriver brukeren at man kan kjøre events.

Jeg får teste når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

Hmmm... lurer på om jeg kan snakke til Alexa via Cisco-telefonen i stua? :D 

 

Det kan du vel, enten ved å lage en virtuell alexa (uten en echo) som telefonen snakker til, eller ved å ha en høyttaler i andre enden ved siden av en Echo (dot). Dersom du allerede har et cisco-system, kan du jo klare deg med en Echo i boden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DiderikFrom skrev:

Og Siri på norsk er en vits, jeg har min Siri på engelsk.

 

Hva mener du med at Siri på norsk er en vits?

 

Her hjemme fungerer dette utmerket. 

 

Et par tips:

 

Hvis Siri ikke alltid gjenkjenner stemmen din når du sier "Hei Siri" så slå denne funksjonen av og på slik at du kan gå igjennom instruksjonene på skjermen for å gjøre stemmen din mer gjenkjennelig.

 

Hvis Siri ofte tar feil av ord du sier til henne så bruk rediger knappen på det ordet hun tok feil av isteden for å si det samme en gang til. På denne måten lærer Siri seg hvordan du uttaler forskjellige ord bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

De to "Google Home" kom i hus på Onsdag.

 

Greit å sette opp med app på telefonen. -Måtte skifte språk til engelsk på iPhonen men ellers var det greit.

 

"Hey Google, tell me a joke" og så var vi igang.

 

Første forskjell er at Google VET hvor jeg er utfra kontoen min.

"Hey Google, where are the closest Pizza shop?"

Og der kommer LS Pizza og Kebab opp sammen med Peppes og Dolly Dimple på Strømmen.

Det samme med bussholdeplasser.

Og klokka er riktig, -og været.

 

Men jeg har ingen kobling til HS så den blir stående ved siden av DOT'en og fortsetter å la Alexa styre huset. Hun har fremdeles overtaket med aktive høyttalere i taket.

 

Etter noen dager begynner en å merke forskjellene:

- Alexa har en mer behagelig stemme, roligere. Google er mere rampete.

-Men Google bruker flere små ord som gjør talen mer menneskelig. "Yea, shure.." 

Google er litt mer masete og sliter litt med å få talen klar og tydelig i vanskelige ord.

-Men Alexa missforstår oftere og en får en følelse av at Google er smartere, og forstår deg bedre.

 

Nå er nok dette litt urettferdig, for Alexa må ha Exact match i Jon00 sine tabeller for å gjøre det hun skal, mens for Google sine oppgaver holder det jo med å ha forstått det grøvste.

 

 

Jeg og yngste sønnen min på 23 satt i hele kveld å snakket med dem og lette etter Easter-egg.

Visste du at de begge kan synge?

 

Det er fullt mulig å la HS snakke med Squeezeboksen for å vekke Alexa som igjen kan vekke Google :)

-Så kan de stå der å snakke med seg selv mens jeg er på jobb...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kom nå på Tirsdag. ?

 

Førsteinntrykk:

1. Den forstår meg bra.(bedre enn Alexa, men hadde fortsatt ønsket bedre)

2. Jeg syntes den ser finere ut en Echo.

3. Den er ikke like flink til å høre meg når det er over middels høy musikk på som Echo. Der var nok Echoens 7 mikrofoner til hjelp for Alexa.

4. Den hadde noen kjekke spill for de som ønsker det, for eks, Mad Libs.

5. Oppsett er fantastisk enkelt, men du må sette telefonen/nettbrettet til Engelsk(US).

6. Den snakker direkte med Hue, men ikke med Hue emulatorer ettersom den krever at kommunikasjonen går via Phillips cloud system... ?

7. Støtten til IFTTT er bra og responsiv. Jeg har satt min opp til å sende alle kommandoer som starter med House..., Tell house... og home til å sende direkte til scriptet jeg bruker for å dynamisk forstå talekommandoer, en omskrivning av denne. Jeg har også lagt inn Good night, I am leaving/goodbye og turn on tv med tilhørende kommandoer i OpehHAB.

8. Det er fantastisk greit å kunne si "pause the TV", "Play this in the Bathroom" og "What does the earth look like" for så å svare Yes på om det skal vises på TVen.

 

Jeg er enig med Fermate i at den har en "rar" stemme, ikke helt naturlig i lyden i forhold til Alexa.

Jeg har også satt opp Squeezebox til å streame til GHome slik at jeg kan nå få announcements på den.

 

Gleder meg til de lanserer API, slik at vi faktisk kan få til ting uten IFTTT og Squeezebox.

Den er forresten veldig god til å snakke norsk... men du må be den oversette for å får høre noe... "OK google, what is 'Happy birthday' in Norwegian?"

 

Alt I alt, mye bra. har troen på at det vil komme støtte for norsk. og jeg kommer nok til å satse på Google Home som min talestyrings dings... håper bare de lanserer en Gooogle Home Dot... kjekt å bruke de forsterkerene jeg allerede har.

 

Litt off topic: HVORFOR har ikke Google lagt inn støtte for synkronisering av lyd mot Chromecast 2... Den kjører jo på samme hardware som GHome...

 

Dersom noen vil ha guider på hvordan/om man kan gjøre noe på GHome, gi beskjed så skal jeg gjøre et forsøk. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 6.10.2016 klokken 12.44, Moskus skrev:

Det er ganske snedig, ja! :) 

 

Hmmm... jeg hadde noe kode her, men det fungerer ikke lenger. Har du tips?

 

*Litt* sent å svare på denne, men

 

Testet ut Google TTS med Python-bliblioteket gTTS. Det er rimelig rett frem:

#Installere pakken med Pythons pakkemanager:
sudo pip3 install gTTS

#starte Python command shell:
python3

#importere klassen
>>> from gtts import gTTS

#Kalle på Google TTS
>>> tts = gTTS(text='Dette er en test, er det mulig å skrive så lang tekst og få den lastet ned, tro?', lang='no')

#Lagre snakk som mp3
>>> tts.save("/home/marius/test.mp3")

Ser ut som den støtter ubegrenset mengde tekst: "It allows for unlimited lengths of spoken text by tokenizing long sentences where the speech would naturally pause."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Hilmar skrev:

De har den fortsatt, men de har lagt på CAPTCHA eller hva det nå heter. I tillegg mener jeg at de har begrenset den til maks 100 tegn.

Ja, det stemmer. Kjipt. :( 

 

... men det var vel fordi flere av oss (mis)brukte denne metoden... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topic... Google har nå lansert deler av deres Google Home API sammen med innebygget støtte for API.AI, min nye favoritt API... :-) (forresten.. noen andre som sliter med å bruke smiley knappen?)

 

Noen som at testet dette? jeg har lekt meg litt med det, og det er blandede følelser... det er noe med at en må si "tell house..." ,"open house" eller "I want to talk to house" som ikke klinger helt. men google planlegger vist å lansere "direct actions" som lar deg si kommandoer uten å åpne en "app"/kontekst. Spennende å se hva folk får til med dette, og som nevnt.. ta en titt på https://api.ai/. det skal støttes av alt som kan sende og motta JSON til/fra serveren.

 

Finner fortsatt ingen innebygd måte å foreta announcement på... kanskje det kommer i direct actions apien... lov å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lazarus skrev:

(forresten.. noen andre som sliter med å bruke smiley knappen?)

Deaktiver adblocker for hjemmeautomasjon.no så fungerer det bedre. ;)

 

5 timer siden, Lazarus skrev:

Google har nå lansert deler av deres Google Home API sammen med innebygget støtte for API.AI, min nye favoritt API

Hvor lett (eller vanskelig) er det å bruke den praksis? Hauger med OAuth mot Google-kontoer, etc, virker jo ikke akkurat lett...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Deaktiver adblocker for hjemmeautomasjon.no så fungerer det bedre. ;)

 

Det er ikke bare bare på jobb... virker bedre her hjemme...?

 

5 timer siden, Moskus skrev:

Hvor lett (eller vanskelig) er det å bruke den praksis? Hauger med OAuth mot Google-kontoer, etc, virker jo ikke akkurat lett...

Dersom du bruker den på Google Home så var det lett.. ? Men nå har jeg bare en google home simulator.. så ikke helt 100% gyldig test.

 

Men ser at det er noe vanskeligere dersom du skal bruke det uten en av deres integreringer. men Alexa integreringen kunne jo være kjekk å prøve for de som har noe slikt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.