Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Google home


Johs.

Anbefalte innlegg

joda nytt er det, men ikke godt nytt... http://www.androidpolice.com/2016/08/19/google-app-v6-3-suggests-google-assistant-may-launch-limited-language-support-expands-user-defined-actions-apk-teardown/

Derimot User-Defined Actions seksjonen i samme artikkel forteller noe kjekt om tilpasninsmulighetene i GHome. ?

Sitat

Users will be able to define custom triggers, actions, and responses.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, lilfire skrev:

Avventer til det enten blir bekreftet at den har norsk eller at norsk blir sluppet. klarer ikke helt å se meg prate engelsk til huset..

Nei, akkurat.

 

Jeg har Alexa, og har tre problemer med den:

  1. Å prate engelsk er unaturlig. Jeg har ingen problemer med å snakke engelsk, synes til og med jeg snakker bra engelsk (innimellom). Men å måtte spørre på engelsk "Alexa, turn on the living room lights" virker kunstig.
     
  2. Alexa kan ikke gi tilbakemeldinger, ikke foreløpig iallfall. Det gjør bruken enda mindre. "Alexa, what is the outside temperature" er et spørsmål den burde kunne besvare. Og den burde kunne gi meg beskjed om "Somebody pressed the doorbell" eller "The washing machine is done".
     
  3. Alexa kan jo egentlig ikke gjøre noe mer enn automatikken allerede gjør for meg, og blir dermed ubrukelig. Joda, jeg kan bruke den til å dimme lyset med eller tilsvarende, men det er svært sjeldent det er behov til å overstyre automatikken. Og når det er et behov for det, er det enklere med en touch-skjerm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Nei, akkurat.

 

Jeg har Alexa, og har tre problemer med den:

  1. Å prate engelsk er unaturlig. Jeg har ingen problemer med å snakke engelsk, synes til og med jeg snakker bra engelsk (innimellom). Men å måtte spørre på engelsk "Alexa, turn on the living room lights" virker kunstig.
     
  2. Alexa kan ikke gi tilbakemeldinger, ikke foreløpig iallfall. Det gjør bruken enda mindre. "Alexa, what is the outside temperature" er et spørsmål den burde kunne besvare. Og den burde kunne gi meg beskjed om "Somebody pressed the doorbell" eller "The washing machine is done".
     
  3. Alexa kan jo egentlig ikke gjøre noe mer enn automatikken allerede gjør for meg, og blir dermed ubrukelig. Joda, jeg kan bruke den til å dimme lyset med eller tilsvarende, men det er svært sjeldent det er behov til å overstyre automatikken. Og når det er et behov for det, er det enklere med en touch-skjerm.

 

1. Enig, og Google arbeider med Hindu støtte nå så tror flere språk kommer fortløpende.

 

2. Denne er jeg veldig spent på når det gjelder GHome.

 

3. Det jeg brukte Alexa til var musikk, og der ser GHome ut til å gjøre en enda bedre jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Moskus skrev:

Nei, akkurat.

 

Jeg har Alexa, og har tre problemer med den:

  1. Å prate engelsk er unaturlig. Jeg har ingen problemer med å snakke engelsk, synes til og med jeg snakker bra engelsk (innimellom). Men å måtte spørre på engelsk "Alexa, turn on the living room lights" virker kunstig.
     
  2. Alexa kan ikke gi tilbakemeldinger, ikke foreløpig iallfall. Det gjør bruken enda mindre. "Alexa, what is the outside temperature" er et spørsmål den burde kunne besvare. Og den burde kunne gi meg beskjed om "Somebody pressed the doorbell" eller "The washing machine is done".
     
  3. Alexa kan jo egentlig ikke gjøre noe mer enn automatikken allerede gjør for meg, og blir dermed ubrukelig. Joda, jeg kan bruke den til å dimme lyset med eller tilsvarende, men det er svært sjeldent det er behov til å overstyre automatikken. Og når det er et behov for det, er det enklere med en touch-skjerm.

 

Har selv prøvd Alexa litt da jeg fikk låne en enhet av Fermate og er enig med deg på alle punkter. 

 

Derfor elsker jeg Siri som gjør akkurat dette du er ute etter. Og nå med norsk Siri på AppleTV4 konfigurert som HomeKit hub har hun blitt enda mer integrert i huset. 

 

Og ryktene skal ha det til at Apple jobber med en lignende boks som Amazon Echo og Google Home.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google Now forstår jo norsk på telefonen, så bør jo ikke være noe problem med den saken. Men snakke tilbake på norsk blir jo interessant [emoji4]


Google now og home assistant er ikke helt det samme. De benytter nye metoder for gjenkjenning av "meningen" med beskjeder den får og en ny kunstig intelligens motor.

Men noe av google now burde de kunne gjenbruke. [emoji6]

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, iblis skrev:

Derfor elsker jeg Siri som gjør akkurat dette du er ute etter.

Hvordan får du til "spoken notifications" med Siri når hun (foreløpig) ikke har noen egen høyttaler? Eller er det noe du ikke har forklart i oppsettet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert en Alexa selv, men slått fra meg tanken nettopp pågrunn av den Engelske delen.

Bruker nå Google Now sammen med tasker og Microsoft sin TTS som støtter norsk (både manne- og kvinne-stemme). Dette krever jo en del tilpassning og blir jo ikke bedre en det du velger å legge igjen av arbeid på det.

Merker jeg har store forventinger til Google Home som erstatter for dette og mer til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du til "spoken notifications" med Siri når hun (foreløpig) ikke har noen egen høyttaler? Eller er det noe du ikke har forklart i oppsettet? ;)


Jeg sier bare "Hei Siri, hva er temperaturen i hovedetasjen" til iPaden på veggen og hun svarer.

Men notifikasjoner som "det ringer på døren" osv må jeg fortsatt bruke Sonos + Google TTS.

Men nå som Siri også er tilgjengelig på OSX Sierra ser jeg etter et raskt søk på web at TTS til Siri også har blitt mulig, men dette har jeg ikke testet selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, iblis skrev:

Jeg sier bare "Hei Siri, hva er temperaturen i hovedetasjen" til iPaden på veggen og hun svarer.

Det er ganske snedig, ja! :) 

 

Et øyeblikk siden, iblis skrev:

Men notifikasjoner som "det ringer på døren" osv må jeg fortsatt bruke Sonos + Google TTS.

Hmmm... jeg hadde noe kode her, men det fungerer ikke lenger. Har du tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det er ganske snedig, ja! :) 

 

Hmmm... jeg hadde noe kode her, men det fungerer ikke lenger. Har du tips?

Googles cast støtter TTS motorer dersom du går via Squeezebox server. :-)
Så med andre ord... GHome kan ta announcement, om enn i en litt komplisert form.

 

2 minutter siden, Fermate skrev:

Hvor har du bestilt?

Walmart. shipping via JetCarrier. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Siri har tatt imot ordrer på iPaden i gangen, men Alexa er et hakk vassere til å forstå og høre etter på lang avstand.

 

Problemet er at jeg ikke har fått til å kjøre events ennå...

(Ikke det at jeg har hatt tid til å prøve så veldig hardt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.