Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Robotstøvsuger med hund


Anbefalte innlegg

Nå nærmer tiden seg hvor vinterpelsen til den firbeinte i heimen skal av. Etter gjentatte år med kosting og støvsuging daglig, kunne jeg tenke meg å sette bort jobben til teknologien.

Har titta litt på nett, men blir ikke helt klok på hva som er best.

 

Har tittet litt på denne https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/robotstovsuger/xiaomi-roborock-v2-robotstovsuger-svart-p99408#ProductDetailedInformation

Noen som har erfaringer?

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er topp den. Jeg gikk for den hvite versjonen siden min gamle Neato Connected (svart) lagde svarte merker på mine hvitmalte lister. Vet riktignok ikke hvordan den er på hundehår.

 

Pros med Roborock S50: 

  • Talefeedback og ikke bare lyder.
  • Etter å ha fullført støvsuging én gang, kan man i appen markere på kartet hvilket område man ønsker å støvsuge. Fint dersom man kun vil at den skal støvsuge f.eks. kjøkken/stua. Nyere Neato skal også kunne dette, men ikke Neato Connected.
  • Takler dørstokken inn til badet bedre. Neato sin kunne stå i flere minutter å stange mot den før den omsider kom seg over (selv om den er lavere enn 2 cm).
  • Appen har live visning av hvor roboten er.
  • Docken er mindre, men jeg har den uansett under sofaen.
  • Kan kjøres med mopp og vann. Tips er å spraye vaskemiddel på gulvet i forkant eller å ta vaskemiddel på moppen. De fraråder å ta vaskemiddel i vanntanken.
  • Den kan integreres med f.eks. Home Assistant slik at man kan si til Google Home eller Alexa at den skal støvsuge bare kjøkkenet i stedet for hele huset.
  • Filteret kan vaskes.

Pros med Neato Connected:

  • Man kan ta av "endestykkene" på børsten når man rengjør den. Det gjør at det er veldig enkelt å fjerne oppsamlet hår. Savner dette på Roborocken, selv om det følger med en liten dings til å fjerne hår.
  • Litt større boks til oppsamling av støvet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med S50, både på hundehår og lange hår.

 

Har også en dårlig erfaring med den, fra da jeg passet en hund som ikke var helt ren. Heldigvis kjente jeg lukta som ble smurt utover stua(deilig) før den rakk å ta hele huset... Det var vanskelig å rengjøre den rundt og under hjul, men med litt tålmodighet ble det et ok resultat, slapp i allefall å kaste den :) 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to huskyer og Neato Connected er overlegen ved hundehår og størrelse på oppsamling. S50 har bitteliten "tank" og gjør den aldri blir "helt" ferdig. Det negative med Neato er kvaliteten er elending, og laseren ikke fungerer bra med typiske IKEA-ting og stoler med chrome. Da setter den seg fast med en gang, kjører over etc. 

 

S50 har til nå hatt lite problemer, ikke satt seg fast der Neato gjorde, er litt lavere slik den lettere kommer under sofa, men tanken burde være minst dobbel størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, aleks skrev:

Det negative med Neato er kvaliteten er elending, og laseren ikke fungerer bra med typiske IKEA-ting og stoler med chrome.

Mulig det er din opplevelse, men jeg har flere Neato'er, og alle er supre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Roborock, to bikkjer og en katt og superfornøyd med rengjøringen. Starter den manuelt, pga mulighet for oppkast når vi ikke er hjemme. Dermed får vi også ryddet unna evt. ting vi har satt fra oss på gulvet Lett å rengjøre maskinen, og den får med seg så og si alt. Utrolig hvor mye pels som legges igjen Med moppefunksjonen blir det ikke gullende rent, men ikke langt unna.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har neato 3 på hytta og roborock v2 hjemme. Begge to gjør en veldig bra jobb med hundehår. Før neato havnet på hytta gikk den i hjemme i leiligheten og den kom seg mye bedre fram over kanter en Roborock. Roborock er lavere, så den kommer under benker osv lettere. Begge to fungerer uansett bra og jeg synes begge appene også fungerer tilfredstillende. Etter å ha vært 3 hunder på hytta i jula og med en svigermor som støvsugde nesten hver dag så klarte vi fortsatt å fylle beholderen på neato 3 ganger etterhverandre. Fordelen med robot er at støvet virvles ikke opp som med en støvsuger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

 

Vi har heldigvis ikke noen kanter den skal over, da vi har åpen kjøkken/stue løsning, og det er her den skal gå.

Da skal jeg titte litt på priser etc og se hva jeg evt. havner på. Må også bare overtale kona at dette faktisk er noe vi trenger, ikke bare noe "duppedittkongen" i huset ønsker seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.