Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan lage morgen, dag, kveld og natt...


mr.rs4

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man lage en conditions på morgen, dag, kveld og natt? Må det gjøres i hver event? Eller kan man lage en event/condition der en legge til tider for hva er morgen, dag, kveld og natt?

Og man kan bruke disse i ALLE andre event man lager?

 

Finner ikke noe guide på dette, eller er det bare meg som ikke vet hvor jeg skal lete?

 

Hos meg er tider i uke dager

Morgen: 06.00 til 09.00

Dag: 09.00 til 18.00

Kveld: 18.00 til 01.00

Natt: 01.00 til 06.00

 

Hos meg er tider i helg dager

Morgen: 09.00 til 11.00

Dag: 11.00 til 18.00

Kveld: 18.00 til 02.00

Natt: 02.00 til 09.00

 

 

Ser ifra guide til @Moskus han har lagt inn natt her

image.thumb.png.6f986ccf2326a2cdb90e54c7bea73d13.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet spørsmål, kan man legge til google kalender? 

Og der legge til tider på hva som er morgen, dag, kveld og natt? Kan det være enklere?

Og når det er uke dager, og helg?

Og når det er skole fri osv?

 

Grunnen til dette er jeg har en sønn, som er halve tiden hos sin mor, og andre halve tiden her hos meg. Og når han er her hos meg, så er det opp tidlig om morgen.

 

Og alt dette legger jeg inn i google kalender(når jeg har han, slik jeg har oversikt et par månder frem i tid)

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mr.rs4 skrev:

Hvordan kan man lage en conditions på morgen, dag, kveld og natt?

Igjen passer det å gjenta at det kan være en fordel å faktisk lese HS-skolen. :) 

 

Jeg har eventer som setter tidsstatus.

  • "Morning" bestemmes av klokkeslett og om det er arbeidsdag eller fridag. (Holder på med et lite prosjekt for å gjøre noe med dette...)
  • "Day" bestemmes av utelyset hvis alarmen er på, eller faktisk manuelt når det er fridag (Når "Day" blir satt går alle rullegardinene opp, og det er greit å sikre seg at alle har nok klær på før man gjør det)
  • "Evening" settes av når jentenes rullegardiner går ned etter kl. 18:30.
  • "Night" settes enten manuelt eller hvis det ikke er bevegelse på ca. 1 time i huset OG TVen er av.

 

Akkurat nå, mr.rs4 skrev:

Annet spørsmål, kan man legge til google kalender? 

Det er også lov å søke på forumet. :) 

Jeg har også et script som bestemmer om det er arbeidsdag eller fridag, og det i kombinasjon med @Guahtdim sin plugin så klarer du nok å dekke alle alternativer.

 

Du kan jo legge til så mange hensyn som du bare vil. "Partallsuke" f.eks. eller "google kalender sjekk" om en entry inneholder "kid hos meg"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, mr.rs4 skrev:

Eller kan man lage en event/condition der en legge til tider for hva er morgen, dag, kveld og natt?

Og man kan bruke disse i ALLE andre event man lager?

Virtuell device. Står selvfølgelig i HS-skolen, se nesten nederst her:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har lest der og....

Og er noe tranglært, og må ha det inn med teskje ?

 

Når jeg leser her, forstår jeg ikke hvordan få den delen over til min event.

Spoiler

image.thumb.png.dfa3ddf5ac96e49ec909b3c98b217bd1.png

 

Eneste måten jeg ser det skal gå er å ha en fysisk device og koble denne opp i mot, tviler på at det skal være slik, for da må jeg lage slike for event jeg skal ha tidstyring til.

Spoiler

image.png.68c6c44ea844a79c3307b3db3d6c5616.png

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Meny-knappeene (merket 3) har følgende funksjoner:

Add_Below.png legger til en virtuell device. Location og location2 er satt til "Unknown", så hvis du ikke finner den så legg til visning for både "Rooms" og "Floors".

 

Det gir deg iallefall ett sted å lete. Pipette prøver vi kanskje senere ?

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mr.rs4 skrev:

Ja har lest der og....

Og er noe tranglært, og må ha det inn med teskje ?

 

Når jeg leser her, forstår jeg ikke hvordan få den delen over til min event.

  Skjul innhold

image.thumb.png.dfa3ddf5ac96e49ec909b3c98b217bd1.png

 

Eneste måten jeg ser det skal gå er å ha en fysisk device og koble denne opp i mot, tviler på at det skal være slik, for da må jeg lage slike for event jeg skal ha tidstyring til.

  Skjul innhold

image.png.68c6c44ea844a79c3307b3db3d6c5616.png

 

  

Edit: du lager en virtuell device som du setter opp slik som på bilde du har over, det lager du med den store grønne plusse du ser i posten til @Guahtdim, inne på device management siden.

 

Det er jo riktig måte å gjøre det på, så lager du et event som trigger f.eks kl 0900 og setter denne enheten til Day, så lager du et annet event som trigger f.eks kl 17 og setter den til evening. 

 

Da kan du bruke den som en betingelse i andre events, f. Eks hvis det er bevegelse på badet og den enheten er Night så skal lyset på til 20%

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker klokkeslett som trigger trenger du ikke å sjekke at klokka er før eller etter et annet. Det blir som å si "Det er middag kl. 17, men bare hvis kl. 17 er før kl. 20:00". Det er helt bortkastet fordi kl 17 alltid kommer før kommer før kl. 20. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, trodde en måtte spesifisere hva som jeg mente var morgen, og derfor 06.00 til 07.59, og dag etter. 

Men det er nå logisk slik du sier. Har bare hvilke klokke slett i event name for å fortelle tider, da?

Skal se om jeg ikke får til å teste innen et par dager 

Spoiler

image.thumb.png.7a23f97a6d77d4b60f39d11edd6a57c9.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.