Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Optimalisering av z-wave


Armas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen grunnleggende spørsmål om hvordan man får ett godt z-wave nettverk. 

 

Jeg spør fordi jeg sliter med trege Multisensorer, og lurer på om det kan være årsaken. 

 

Hva er forskjellen på optimze og full optimze?

 

Hvor mange enheter må man ha før det ikke lenger er lurt å kjøre "fully optimize a network "?

Hva er forskjellen på denne og "test node connectivity" og "optimize a network, no return route changes"

 

Må optimalisering kjøres når enhetene er på riktig lokasjon?

(Jeg har en laptop for HS, med UZB1 koblet til. Spiller det noen rolle om denne står i stuen når jeg optimaliserer? (Den står til daglig i teknisk rom)

Tilsvarende: Dersom jeg optimaliserer en sensor ved laptopen  i teknisk rom , og så plasserer sensoren på en dør i andre enden av huset - må den da optimaliseres på nytt?

 

Kan man teste nettverket på noen måte? Jeg har inntrykk av at fibaro-dimmere reagerer umiddelbart, mens Multisensorene er vesentlig tregere (fra 5 til 20 sekunder). Betyr det at feilen ikke er i z-wave men i selve sensoren?

 

Hvor viktig er det at UZB1 står midt i nettet?

Jeg har 18 noder fordelt på 3 etasjer. 1 av disse går på batteri. Av de siste 17 så er 16 stk i 1. og 2. etg, mens selve UZB1 står i teknisk rom i kjeller, ca midt under 1 og 2 etg. Det er derfor bare noen få meter fra UZB1 til nærmeste nabonode, men det ligger vannbåren varme i dekket (som jeg har hørt ødelegger en del for signalet). 

Dersom dimmere (fibaro) reagerer raskt, betyr det at nettverket er sterkt og godt? ( Det virker på meg som om det ikke er noen forskjell på dimmere i 1 og 2 etg - de er alle raske. )

Egentlig er det kun mine 4 multisensorer på strøm som er trege.  (De er faktisk tregere enn philips-hue sensorene som går via philips-huben og er på batteri.) 

 

 

Mvh

Armas

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Armas skrev:

Hva er forskjellen på optimze og full optimze?

En optimize finne beste rute fra controller til noden.

En full optimize finner beste rute fra controller til noden OG en rute for retur av data andre veien.

 

6 timer siden, Armas skrev:

Må optimalisering kjøres når enhetene er på riktig lokasjon?

Hvis du har mange nok noder (>40-50) så skal du helst unngå optimalisering. :)

 

... men hva er "riktig lokasjon" her?

 

6 timer siden, Armas skrev:

Spiller det noen rolle om denne står i stuen når jeg optimaliserer? (Den står til daglig i teknisk rom)

Ja. Du skal optimalisere slik nettverket er tenkt brukt.

 

6 timer siden, Armas skrev:

Kan man teste nettverket på noen måte? Jeg har inntrykk av at fibaro-dimmere reagerer umiddelbart, mens Multisensorene er vesentlig tregere (fra 5 til 20 sekunder). Betyr det at feilen ikke er i z-wave men i selve sensoren?

Tviler jeg på. Jeg har multisensorer mange steder og de reagerer fint og raskt som de skal.

 

Det kan være så enkelt som at det mangler optimalisering. 18 noder er ikke for mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar!

 

Med lokasjon mente jeg bare at alt var på riktig sted, så egentlig samme samme spørsmål to ganger. 

 

Det er jo logisk, men lett å glemme for man gjør jo gjerne alt på en gang. 

Jeg tar typisk med laptopen til noden, kjører include og optimze der og da, og så flytter jeg laptop tilbake til teknisk rom. Har hatt en mistanke om at det blir feil.

 

Multisensorene må jeg bare forske mer på. For meg virker det som om de ikke taklet overgangen fra batteri til strøm. Mitt inntrykk er ihvertfall at de er treigere nå. 

Selv etter optimalisering alle veier. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksludert, inkludert, factory reset, lest gjennom poster her, på homeseer forumet + masse andre poster. 

Har egentlig planlagt litt mer testing, for å se om det er en eller alle som sliter.  De er rett og slett veldig ustabile, med varierende responstider. Men pga av tidsmangel så har jeg ikke fått kjørt noen systematiske tester. (Er alle like trege?, Spille det noen rolle hvor i huset de står? Hva skjer om jeg setter dem tilbake på batteri? etc. )Akkurat nå må jeg sette inn hue-sensor på hovedbadet fordi Multisensoren er for treg. Dårlig med WAF når lyset på badet ikke kommer på før det har gått 10 sekunder.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Ja, det er snodig. Ser ikke det problemet selv. Lyset går på i rommene omtrent når det grønne lyset i sensoren tennes...

 

 

Mitt intrykk er at hos meg er det en treghet i at det grønne lyset tennes for sent. Så da mistenker jeg feil i sensoren eller oppsettet i den. 

 

Men ville undersøke z-wave også, for å se om det kunne hjelpe. 

Sitat

 

Inkludert med strøm koblet til, selvfølgelig?

 

? selvfølgelig.

 

Det er jo mye rart med disse sensorene leser jeg.

Om du setter parameter 4 (sensitivitet) til 5, så endres motionsensor til "disabled". Om du endrer den til "enabled", så hopper parameter 4 tilbake til 1. 

 

Parameter 5, er det noen som mener skal stå på 1, andre sier 2. 

image.thumb.png.a512b4a505b0eb007a258ef1abb76d26.png

 

Noen elsker disse sensorene, andre sier de funker dårlig. 

Jeg vil gjerne tilhøre kategori 1, men sliter litt :(

 

 

 

Endret av Armas
fjernet feil bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Armas skrev:

Om du setter parameter 4 (sensitivitet) til 5, så endres motionsensor til "disabled". Om du endrer den til "enabled", så hopper parameter 4 tilbake til 1. 

Det så jeg også. Det er nok en feil i HomeSeer. Det riktige er å endre parameter 4 til 5, selv om den da er markert som "Disabled". Enabled/Disabled fungerte med den tidligere versjonen (og det er idiotisk at de bruker samme parameter på forskjellige måter, ja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Armas skrev:

 

Jeg tar typisk med laptopen til noden, kjører include og optimze der og da, og så flytter jeg laptop tilbake til teknisk rom. Har hatt en mistanke om at det blir feil. 

 

Står Z-wave interfacet i denne laptopen? I tilfelle ja blir dette feil, noden vil ikkje finne noko i nærheten av ei fornuftig rute til og frå kontrolleren.

 

Inkludering kan du gjere slik (men kvifor?), men finn for alt i verden ikkje på å optimalisere på den måten. 

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last

20 timer siden, Armas skrev:

 

Kan man teste nettverket på noen måte?

 

Last ned Z-Seer+ (gratis hvis du har HS Pro).
Her kan du se hvilke ruter hver enkelt node benytter, og evt optimalisere disse på nytt dersom det ser ut som noen går en mistenkelig kronglete vei (ulogiske hopp).

Man kan også kjøre test hvor man avdekker hastigheter og evt "pakketap".
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Armas skrev:

Mitt intrykk er at hos meg er det en treghet i at det grønne lyset tennes for sent.

Jeg vil si at det er et sensorproblem og ikke z-wave så lenge kontrolleren får beskjed umiddelbart når lyset kommer på.

 

Jeg har flere plasser måtte sette opp Nexa bevegelssensor i tillegg til Aeon Multi for å få til pålitelig deteksjon... Nexa er myyyyyyye bedre på deteksjon men de ser jo ikke pene ut og går bare på batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjornepappa skrev:

 

Står Z-wave interfacet i denne laptopen? I tilfelle ja blir dette feil, noden vil ikkje finne noko i nærheten av ei fornuftig rute til og frå kontrolleren.

 

Jeg gjorde det slik før,  har lært nå. :)

 

1 time siden, bjornepappa skrev:

 

Inkludering kan du gjere slik (men kvifor?), men finn for alt i verden ikkje på å optimalisere på den måten. 

 

 

Hvordan skal man ellers inkludere? UZB1 må vel stå i pcen for å kunne inkludere, og den må være i nærheten av noden. Z-stick kan man ta ut og flytte rundt for inkludering på stedet, men ikke UZB1??

 

Dimmere, dørlåser etc, er jo ikke så enkle å flytte ned til teknisk rom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Armas skrev:

 

Jeg gjorde det slik før,  har lært nå. :)

 

 

 

Hvordan skal man ellers inkludere? UZB1 må vel stå i pcen for å kunne inkludere, og den må være i nærheten av noden. Z-stick kan man ta ut og flytte rundt for inkludering på stedet, men ikke UZB1??

 

Dimmere, dørlåser etc, er jo ikke så enkle å flytte ned til teknisk rom.

 

Eg har aldri forsøkt å være i nærheiten ved inkludering, har aldri hatt problem med det ?

 

Du kan jo styre HS med alle einheiter på nettverket (eller Internett for den del), enten pc, nettbrett, telefon...

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, bjornepappa skrev:

Eg har aldri forsøkt å være i nærheiten ved inkludering, har aldri hatt problem med det ?

 

Du kan jo styre HS med alle einheiter på nettverket (eller Internett for den del), enten pc, nettbrett, telefon...

 

Jeg vet ikke hvor jeg har det fra, men jeg har fått det for meg at du må være så nære som mulig ved inkluderingen.... ?

 

Selve styringen av HS har jeg alltid gjort fra en annen laptop, men ved inkludering har jeg slept "server"-laptopen opp fra teknisk rom. 

 

vel vel, bedre sent en aldri. 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.