Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fjernstyre Hörmann PortaMatic fra HASS?


tjwesterby

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har akkurat kjøpt og overtatt ett hus hvor jeg har 2stykk Hörmann PortaMatic garasjeportåpnere, og da naturligvis 2 separate garasjeporter. 
Er det noen som har erfaring med å kontrollere disse på noen måte, UTEN å bruke Hörmann sin egen hub-løsning? Skal helst ha dette inn i HASS, men vil gjerne sjekke om noen har gjort dette før, evt har tips til hvordan man lettest styrer to separate motorer..

Mvh
Tor J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du Z-Wave, kan disse være fine:

https://www.eldirekte.no/aeotec-garasjeport-pner-z-wave/cat-p/c/p10636527

 

Den dukket automagisk opp slik:
image.png.56a93c5bb5dea9760f753ec8a0d7240a.png

Den funker og viser ikon med porten opp når den er oppe og omvendt.

Du trenger 2.

 

2 deler i boksen, ene er controlleren som også kan være knapp, som du kobler til strøm og til  bryteruttaket i Hörmann.

Alternativt rett i bryteren om du har den nerme strøm (krever ikke at du har manuell bryter men det er det uttaket som brukes)
Den andre delen er en liten vippesensor med kule, som viser når porten er stående, liggende eller i bevegelse (bruker batteri som medfølger).

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah jo. Lyden er et eget kapittel... Fryktelig høy og plagsom. Heldigvis meget enkel fix.

 

Plugg den i en PC med den medfølgende microUSB kabelen. Da dukker den opp som en USB disk med noen lydfiler.

Disse kan du enten slette eller bytte ut med musikk eller tale i MP3 eller WAV format.

 

Her er en tale generator som kan brukes:
http://onlinetonegenerator.com/voice-generator.html

 

Bruk f.eks Audacity til å lagre og  klippe til lydfilen:
https://www.audacityteam.org/

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vel, jeg har testet ut Aeotec Garage Door Controller en stund nå, og hiver nå inn teppet.  Ned mot null grader blir den veldig upålitelig, og slutter plutselig å rapportere om porten er oppe eller nede.  Så for meg fungerer den dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Øyvind skrev:

Sjelden hatt problemer med min, men så har jeg aldri under 5-6 grader i garasjen. 

Kan det være dårlige signaler som er årsaken, eller er du sikker på at controlleren har skylda?

 

Jeg er ganske sikker på at det er kontrolleren og ikke dårlige signaler som har skylda, men jeg kan jo ikke utelukke dårlige signaler.  Jeg har ikke ordentlig oversikt over hvordan Z-Wave-kommunikasjonen går mellom garasjekontrolleren og Z-Wave-interfacet (Aeotec Z-Stick Gen5), og om kommunikasjonen er polle- eller streame/event-basert.  Så jeg har en liten jobb å gjøre der. :) Men jeg restartet HA for å trigge at HA (forhåpentligvis) skulle lese ny verdi fra garasjekontrolleren.  Tidspunktet på siste mottatte verdi i HA ble oppdatert, men om det bare er noe HA sier uten at noe blir lest, eller om det er gammel verdi som ligger i Z-Stick'en uten at noe blir lest fra garasjekontrolleren, eller om det faktisk er en ny verdi lest helt fra garasjekontrolleren er jeg faktisk ikke sikker på.

 

6 minutter siden, berland skrev:

Er det bare rapporteringen om portstatus som er upålitelig i kulden eller styringen også?

Det har jeg ikke testet.  Men det er jo bare et relé som kobler sammen bryterledningene, og jeg har kontakt med garasjekontrolleren, så jeg regner med at det går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 9.3.2019 den 8.57, ØysteinHJ skrev:

Det har jeg ikke testet.  Men det er jo bare et relé som kobler sammen bryterledningene, og jeg har kontakt med garasjekontrolleren, så jeg regner med at det går fint.

Du skrev at det var rapporteringen som var upålitelig i kulde. Såvidt jeg husker er det noe inni plastdingsen (sensoren som monteres på porten) som må fysisk falle i en annen posisjon (magnet antar jeg) for å detektere vinkelen. Kombinasjon fukt og kulde kan helt sikkert få denne tingen til å fryse fast, og da vil deteksjon av lukket/åpen port ikke funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.