Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nybegynner trenger tips ifm renovering


viddal

Spørsmål

Hei,

 

Skal i gang med renovering av enebolig og da i første omgang bad og kjøkken. Ikke bestemt meg helt for løsning og system enda men huset skal gradvis automatiseres. 

Tar gjerne imot noen tips til hva jeg bør tenke på når vi bygger opp igjen. Hva bør vi legge skjult og ha klart for å gjøre huset smart på sikt. Noen fiffige løsninger på kjøkkenet eller badet som man kanskje ikke har tenkt på? 

Alle kreative forslag tas imot med takk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Akkurat nå, viddal skrev:

men huset skal gradvis automatiseres. 

Da ville jeg anbefale å se på Z-wave. Eller muligens også Elko sine Zigbee-varianter, de fungerer fint når de er inkludert i et system men det kan være litt mer å få dem inn.

Med Z-wave har du iallfall full fleksibilitet ang. hvilken smarthushjerne du skal bruke.

 

Du sier ingenting om ambisjonsnivå?

 

Mine stalltips til oppsummering er:

  • Legg opp til et "vanlig" elektrisk anlegg. Z-wave og Zigbee er trådløst.
  • Trekk doble nettverkskabler til alle rom
  • For spesielt interesserte: Legg trekkerør til alle vinduer. Kjekt til solskjerming og/eller rullegardiner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Moskus skrev:

 

 

 

@Moskus Mange takk for gode tips, skal lese meg opp på det du nevner.

 

Litt av problemet mitt er at jeg er usikker på ambisjonsnivået. Men frykter at dette er særdeles avhengighetsskapende og fort kan ta av :) Så vil nødig stå der som et fjols når renoveringen er ferdig og angre på alt jeg ikke hadde vurdert. Vanskelig å sikre seg for alt men tenkte samle og notere meg noen tips fra folket her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
41 minutter siden, viddal skrev:

Men frykter at dette er særdeles avhengighetsskapende og fort kan ta av :)

Tja... du tar iallfall ikke feil der. ;) 

 

Jeg hadde også muligens lagt et trekkerør opp i et hjørne til hvert rom for fremtidige bevegelsesdetektorer. Dvs: Det skal jeg ha i alle (nye) rom selv. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Følger denne da jeg er litt i samme "leia" selv. Vi pusser opp en enebolig nå, og jeg tenker på automatiseringen allerede. Kablet nett til alle rom er en selvfølge, og muligens legge noen ekstra rør her og der så man har mulighet til å gjøre litt i ettertid om behovet oppstår. Bare å ta godt med bilder under bygging så vet man hvor alt er ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.