Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kveile opp straumleidningar: Greitt eller ikkje?


Anbefalte innlegg

Etter kvart som ein får fleire og fleire elektroniske dingsar rundt i huset så vert det mange ting som skal ha straum. I mange høve så har dei vedlagde straumadaptera temmeleg lange leidningar, stort sett lenger enn det som trengst. For å halde det ryddig og greitt så har eg ofte kveila desse opp og gjerne bruka ein strips eller to for å halde kveilen saman.

 

For litt sidan så vart eg av ein kjenning sterkt frårådd å gjere det på denne måten. Han meinte at når ein kveilar opp ei straumførande leidning så vil det fungere som ein spole, og det kan føre til varmgang og på sikt skadar på leidningane, eller i verste fall brann.

 

Kva tenkjer folket her om dette? Eg kan ikkje skjøne at dette skulle kunne vere noko stort problem med 5 V eller 12 V utstyr og dei små straummengdene som går gjennom desse leidningane? Viss det likevel er noko i dette så lyt eg sjølvsagt finne meg ein annan måte å gjere ting på, for eg ynskjer absolutt ikkje å lage brannfeller rundt om i huset.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Garegaupa skrev:

Han meinte at når ein kveilar opp ei straumførande leidning så vil det fungere som ein spole

Der tar han jo ikke feil. Det blir et magnetfelt. Men det spørs om det er noen styrke å snakke om...

Dessuten har vanligvis ledninger fra en adapter både pluss og minus i to forskjellige ledere, og det kansellerer vel spolefeltet.

 

Man har alltid et magnetfelt rundt ledninger med to poler, dvs. en leder for + og en for -. Men det er i de aller fleste sammenhenger ikke noe å bry seg med.

 

 

9 minutter siden, Garegaupa skrev:

og det kan føre til varmgang og på sikt skadar på leidningane, eller i verste fall brann.

Her bommer han. Hvis ledningen blir varm så er det fordi det går (i noen tilfeller: mye) strøm gjennom, ikke fordi det er et magnetfelt.

 

12 minutter siden, Garegaupa skrev:

Eg kan ikkje skjøne at dette skulle kunne vere noko stort problem med 5 V eller 12 V utstyr og dei små straummengdene som går gjennom desse leidningane?

Det er helt ufarlig. :)

 

Jeg har et IR-termometer som jeg bruker til alt, og har bl.a. målt på ledningskveiler for små-elektrisk. Det er intet utslag for små strømmengder, og hvis det er større så er det fordi det går strøm gjennom. Det er elektrisk motstand i en ledning, og det utvikler varme.

 

Det er jo slik med store ovner også: En ovn som trekker 2000W kan man fort føle hvis ledningen er på grensen eller i verste fall for tynn! Fyfy å kjøre store strømmengder gjennom underdimensjonerte kabler!

 

 

Ste-svigerfar var tidligere elektriker og han er ekstremt nøye med alt som er elektrisk og potensielt kan skape brannfare. Han stripser ledningskveiler uten problem, så da gjør jeg det også med god samvittighet. :) 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å gjere det på utstyr som trekker eit fåtalls mA. 

Derimot skal du ikkje gjere det med ein sløyteledning der det er tilkopla ein vifteovn på 2 kW! Og det som nok blir synda ein del med er kabelsneller som jo er kveila veldig godt saman - desse SKAL vi dra ut om vi koplar til belastning av betydning. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med DC (likestrøm) kabler med lav effekt er det ikke noe problem.

5V og 12V strømforsyninger er som oftest DC.

Skjøteledninger som forsyner maskiner eller annet effekt krevende utstyr skal ALDRI kveiles opp så lenge de er i bruk.

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/02/2019 at 18:12, Jarle F said:

Skjøteledninger som forsyner maskiner eller annet effekt krevende utstyr skal ALDRI kveiles opp så lenge de er i bruk.

^ ?

 

Du kan gjøre et lite eksperiment med en trommelskjøteledning og en varmeovn. Helt utstrakt vil det stort sett ikke være noe problem, men ruller du den sammen vil den oppleves som svært varm etterhvert. Det er fordi varmen som genereres ikke får noe utløp og akkumuleres. https://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/skjoteledninger-i-kveil-er-en-brannfare-2419760

 

Med det sagt, så har jeg selv aldri opplevd problemer på svakstrøm. Det er stort sett ikke snakk om store strømmengder på sensorer og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.