Gå til innhold
  • Bli medlem
TimberSmart

Smarthusløsninger i Tømmerhus fra ett annet århundre.

Anbefalte innlegg

Ville bare som relativt ny her takke alle som er aktive på forumet og bidrar både med plug-ins og gode løsninger.

Spesielt takk til forfatter av Homeseer skolen som gir oss ferskinger en mulighet til å få til ting uten å rive av seg alt håret!

For meg begynte det med opplegg av noen nye LED lys sløyfer i Stue gang og ute (SG armatur). Jeg tittet på løsninger for styring da jeg syntes at en app for bare styring av lys (SG sin blåtann dimmer)

ikke var særlig nyskapende.

Etter litt google søk havnet jeg på Homeseer og klinket til med pro til PC da det var Black Friday!

Hittil har jeg 4 Ledlys sløyfer med Aeotec Nano dimmer. samt en go del veggplugger av både aeotec og Fibaro. 

DanalockV3 og Danapad.

Varmekabler på inngangsparti har også fått styring via Aeotec heavy duty. 

Har en god del Aeotec multisensorer som står for tur til montering (gleder meg til å få styring via de).

Verisure har blitt lagt inn på Homeseer (uten at jeg har kommet så mye lenger med det)

Har også gått til innkjøp av en Logitech HUB som jeg håper å kunne legge styring av 2 varmepumper via (Panasonic).

Jeg har rett å slett fått meg en ny hobby som startet med ett ønske om smart lysstyring på nye kurser.

Veldig moro når det funker og frustrerende når jeg ikke får det til...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, TimberSmart skrev:

Ville bare som relativt ny her takke alle som er aktive på forumet og bidrar både med plug-ins og gode løsninger.

Spesielt takk til forfatter av Homeseer skolen som gir oss ferskinger en mulighet til å få til ting uten å rive av seg alt håret!

Bare hyggelig, og velkommen skal du være. :) 

20 timer siden, TimberSmart skrev:

Jeg har rett å slett fått meg en ny hobby som startet med ett ønske om smart lysstyring på nye kurser.

Den klubben er nok forholdsvis stor. ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av ØysteinHJ
      Etter at garasjedøren gikk opp med et uhell mens jeg skiftet batteri på fjernkontrollen (ja, veldig teit av meg å ikke sjekke), så ble elsykkelen stjålet i løpet av natta.  Så det er på tide å få fingeren ut og legge inn en bedre kontroll på garasjedøren.

Jeg bruker Home Assistant og har lurt på å kjøpe Aeotec Garage Door Controller (https://aeotec.com/z-wave-garage-door-controller), siden det virker som at den både kan detektere vinkel på garasjeport og kontrollere motor.  Men er det noen som har erfaringer med den, og hvordan å bruke den i HA?
    • Av SmartCabinWest
      Hei!

Holder på å bygge en hytte som eg ønsker å gjøre smart/automatisert. Har ikke erfaring med hjemmeautomasjon fra før så eg prøver meg på et innlegg her. Visst det passer best en annen plass så må dere bare flytte innlegget. Utgangspunktet mitt er smart strømsparing via tibber, og et ønske om å ha kontroll på strømforbruket i hytta, ergo smart styring av hytta for å spare strøm. Etterkvart så ønsker eg utvide mulighetene, men har ikke tenkt ut alt enda..

Første prioritet er å tilrettelegge hytta i byggefasen for framtidige smarthus løsninger. Det er ønskelig at alle lys og varmestyring skal kunne håndteres både tradisjonelt(vanlige brytere / manuell inputt) og smart (ved bruk av app, stemmestyring etc).

Har valgt å gå for en Futurehome løsning kombinert med produkter støttet av den løsningen. Valget er basert på at eg ønsker å støtte initiativet bak Tibber og Futurehome, samt at for mange valg gjør det vanskelig å ta et valg. Ønsker også at systemleverandøren håndtere testing av hvilke produkter som skal fungere i futurehome systemet i staden for at eg skal forske på det 🙂

Vel det blei en lang intro. Spørsmålene mine er:

Tenker å bruke FIBARO Single Switch 2 bak brytere for å styre lys på rom uten behov for dimming og Aeotec Nano Dimmer bak brytere for rom med behov for dimming.
      Då har eg forstått det slik at eg får mulighet til å få feedback på strøm forbruk, men det som er viktigast, eg får mulighet til å "smart" styre lysene. 
      Valgte Aeotec Nano Dimmer fordi den håndtere LED lys bedre. Andre erfaringer som motsier det?
      Valgte Fibaro Switch fordi den var billigere en Aeotec sin. Hva er fordelen ved å bruke Fibaro Double switch. Er det visst du har feks har to brytere i en veggboks, styring av to lyssoner feks?
      Er det plass i en standard norsk Elko veggboks eller bør eg få elektriker til å montere bokser med ekstra plass?

Har ønske om å måle strømforbruk på en del andre enheter også (Vaskemaskin, oppvaskmaskin, kjøleskap/frys, VVS) og lure på eg enten skal gå får Aeotec Smart Switch 6 (plug) eller om eg skal gå for skjult installasjon ved å bruke Aeotec Nano Switch. Kan evt bruke fibaro sin løsning men ser at dei håndtere lavere Watt effekt. Hva er deres erfaringer. Skjult installasjon eller plugg? Pris er nesten lik, men du må jo ha installatør visst du ønsker skjult installasjon. (monteringskost). Hvilke løsning er mest stabil?

Mvh
      Morten
    • Av Helgemor
      Hei
      Jeg har noen Aeotec wallmote 4 og en del dimmere av forskjellig type - Fibaro dimmer 2, Qubino flush dimmer og noen Philips Hue-pærer.
      Wallmote-funksjonen for dimming (swipe opp/ned) fungerer dårlig, og er ikke tilgjengelig i Home Assistant.
      Jeg har begynt å lage en del i Node Red mot HA, og det ser veldig bra ut! Men det jeg ikke har fått til så langt er:

Når jeg holder "inn" en knapp på wallmote, skal lyset stige med f.eks. 20% pr. sekund til det er på maks. Deretter tilbake til og starter oppover igjen.
      Noen ideer om hvordan jeg skal få til det?
      Helge
    • Av pederw
      Hei. 
      Noen som vet en mulighet for og logge temperatur å kanskje få ut en graf.
      Bruker Aeotec Multisensor til å lese av temp gjennom Smartthings HUB. 

Mvh
      Peder
    • Av JohnGalt
      Er det noen som har erfaring med Aeotec Multisensor 6 i Home Center Lite? Den blir kun registrert som temperatursensor, og den er helt av. Innimellom så hopper temperaturen rundt, eller så står den fast på over 60 og jeg blir spammet med advarsler om mulig brann.

Noen som har erfaringer med kombinasjonen Aeotec Multisensor 6 og HCL?

Hvordan får man opp bevegelsessensor, ikke bare temperatur i HCL?

Hvor stiller man inn de forskjellige parametere man kan lese i manualen?

De skal brukes til å styre lys via Fibaro Dimmer 2. Bruker relativt mye på å legge opp fast strøm til disse sensorene (elektriker har slisset seg fra sikringsskap gjennom vegg, ventilasjonssjakt og tak for å legge det skjult, på timehonorar på 960 kroner, og det er tydelig at han er elektriker og ikke tømrer 😐 ), så blir ganske fortvilet om det ikke blir en god løsning.