Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 1

Helt fersk (og Z-wave termostater?)


Husmann

Spørsmål

Hei!

 

Jeg er fersk på hjemmeautomatisering, men ønsker å legge ned en seriøs innsats for å få huset litt smartere enn det er i dag. Har nettopp registrert meg på formumet her etter å ha lest masse nyttig informasjon (inkl. den glimrende HomeSeer-skolen!). Utrolig mange kunnskapsrike folk her inne så jeg gleder meg virkelig til å komme i gang med dette på alvor. ☺️

 

Foreløpig er jeg stort sett i innkjøps- og planlegginsmodus. Satser på en HomeSeer løsning som skal kjøre på en egen liten Windows 10-PC. Det primære nettverket satser jeg på vil være Z-wave, men ønsker også å få kontroll på enkelte Zigbee-enheter (Philips Hue, først og fremst). ...Og jeg har også kjøpt inn en RFXtrx433XL for å se om jeg kan bruke 433MHz-enheter til noe (jeg kan jo helt sikkert det?)

 

Jeg har mange ideer, tanker og ønsker rundt dette, men har landet på at jeg må prøve å ta det litt sakte og bygge opp bit for bit og ikke gå helt bananas med en gang. ?

 

HomeSeer er kjøpt, men jeg har ikke fått PC'en i hus ennå og har ikke begynt å se på dette for alvor. ..Det kommer nok en del spørsmål underveis. Kjekt at det er dyktige folk her inne som virker å være mer enn villige til å dele sin kunnskap og erfaring med noobs som meg. 

 

Et første spørsmål er kanskje også på sin plass: Badet er under oppussing og er kommet så langt at elektrikeren kommer om noen dager og skal installere bl.a. termostat. Da begynte jeg jo å tenke på (burde begynt før...) at det kanskje hadde vært veldig ok om han installerte en smart-termostat når han først holder på?

Etter litt forskning her inne virker det som om svært mange bruker Heatit sin Z-TRM2 eller Z-TRM2fx, og jeg har i grunnen endt på at jeg vil prøve Z-TRM2fx. Er det noen motforestillinger mot denne eller grunner til å heller velge den eldre(?) Z-TRM2? 

Evt. andre innspill eller ting å tenke på, eller er det bare å be elektrikeren ta med seg en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
19 timer siden, Husmann skrev:

Jeg er fersk på hjemmeautomatisering, men ønsker å legge ned en seriøs innsats for å få huset litt smartere enn det er i dag. Har nettopp registrert meg på formumet her etter å ha lest masse nyttig informasjon (inkl. den glimrende HomeSeer-skolen!). Utrolig mange kunnskapsrike folk her inne så jeg gleder meg virkelig til å komme i gang med dette på alvor. ☺️

Velkommen! :)

Det er mange flinke og kreative folk her, så det er bare å spørre! :) 

 

19 timer siden, Husmann skrev:

Etter litt forskning her inne virker det som om svært mange bruker Heatit sin Z-TRM2 eller Z-TRM2fx, og jeg har i grunnen endt på at jeg vil prøve Z-TRM2fx. Er det noen motforestillinger mot denne eller grunner til å heller velge den eldre(?) Z-TRM2? 

Det er litt rot i begrepene her, men det er HeatIt som har rotet det til for seg.

 

Det er tre ulike HeatIt-termostater.

  1. Z-TRM er den originale termostaten. Den fungerer fint og har innebygget romføler, men kan ikke måle strømforbruk.
  2. Z-TRM2 er oppfølgeren som vi ventet lenge på. Den ble lansert i fjor vår. Den sliter bl.a. med den innebygde romføleren og ble trukket fra markedet i fjor høst. Den ble erstattet av:
  3. Z-TRM2fx som er en litt vingeklippet variant. Den er lik Z-TRM2 men de har fjernet den interne romføleren. Du kan selvfølgelig bruke gulvføler og ekstern temperatursensor hvis du ønsker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei og takk for oppklarende svar! ?

 

Så hvis jeg har skjønt dette riktig så blir konklusjonen at jeg bør gå for Z-TRM2fx? 

Z-TRM2 som jeg har linket til i mitt første innlegg ser fortsatt ut til å selges på Elkjøp, men denne skal jeg da absolutt ikke ha forstår jeg. 

 

Men jeg må jo innrømme at jeg fortsatt er litt i tvil; jeg er ikke (foreløpig...) så opptatt av å måle strømforbruk, og ut fra diverse innlegg her inne virker det som om Z-TRM2fx er litt trøblete å få ordentlig i HomeSeer (og sikkert andre GWs). Så kanskje det er mer safe å gå for den eldre, men tilsynelatende velprøvde Z-TRM? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Velkommen ?

Jeg har tre stykker av den første (Z-TRM), og har hatt de noen år. Jeg har helt frem til nå brukt den med den interne romføleren, men har slitt ganske mye med at den er veldig unøyaktig. De har nok ikke greid å kompensere skikkelig for varmeutviklingen inne i termostaten.
For et par uker siden så kjøpte jeg derfor eksterne romfølere, og det er en helt ny verden. Nå holder de romtemperaturen i stue og gang veldig nøyaktig.
På badet derimot har jeg ikke ekstra romføler, i og med at der bruker jeg kun gulvføleren til å styre temperaturen. Jeg vet ikke om det er godt nok for alle, men for min del så fungerer den perfekt.

Jeg skulle svært gjerne hatt den med måling av strømforbruk, men siden jeg også har sett at noen sliter litt med de, så avventer jeg litt med innkjøp av de. Men om jeg ikke hadde hatt noe og skulle gå til førstegangsinnkjøp, så hadde jeg nok gått for Z-TRM2fx og satset på at ting går i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 minutter siden, Husmann skrev:

jeg er ikke (foreløpig...) så opptatt av å

...
Den tanken er igrunn ikke så ukjent for meg - som regel oppdager jeg ganske fort at det hadde jo vært kjekt å ha likevel, og så ender jeg opp med å kjøpe dobbelt... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Håkon S. skrev:

...
Den tanken er igrunn ikke så ukjent for meg - som regel oppdager jeg ganske fort at det hadde jo vært kjekt å ha likevel, og så ender jeg opp med å kjøpe dobbelt... ?

 

Jeg må nok innrømme at jeg kjenner meg igjen i det der...?

 

Men takk for svar til dere begge, da satser jeg på en Z-TRM2fx!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.