Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer-skolen #3: Grunnleggende Z-wave


Moskus

Anbefalte innlegg

Del 3: Z-wave-håndtering

Nå har vi valgt en HomeSeer-versjon, og vi har satt det opp slik at det i det minste sviver. Men HomeSeer trenger å snakke med omverdenen for å være til nytte. En protokoll til det er Z-wave.

 

Forbehold: Dette er skrevet med HomeSeer-versjon 3.0.0.297 og Z-wave plugin-versjon 3.0.1.93. Deler av det som står her kan ha blitt endret senere.

 

 

 

 

 

Veldig kort om Z-wave

Z-wave er en protokoll som både kan sende og motta beskjeder. Hver Z-wave enhet kalles en node, utenom sjefs-noden som kalles master controller. Flere noder som snakker sammen og med samme master controller er et nettverk. Når en node mottar en beskjed ("skru lyset ditt på") så kvitteres det tilbake til master controller.

 

For å justere et eller annet (f.eks. dimme-tid, følsomhet for bevegelsessensorer, etc) sendes en parameter til noden.

 

Z-wave lager et såkalt "mesh nettverk". Nodene snakker med flere andre noder, og kan sende beskjeder videre fra en til en annen, og dermed har man sjeldent dekningsproblemer.

 

 

Interface/controller

Man trenger et interface slik at programvaren kan kommunisere med den virkelige verdenen. Hvis du har valgt en hardware-boks fra HomeSeer, så følger det med. Hvis du har valgt kun programvare, må du kjøpe et. Mange bruker UZB1 (versjon 5.2 kan med oppdateres), andre bruker Z-stick Gen 5. Disse kobles til maskinen via USB. Noen av oss bruker til og med Z-NET, et ethernet-interface fra HomeSeer (det er hendig hvis du kjører HomeSeer på en virtuell maskin, eller trenger å plassere interfacet et stykke fra serveren).

 

Akkurat nå er det uansett viktig å sørge for at interfacet/controlleren (jeg bruker ordene litt om hverandre) støtter Z-wave Plus. Ellers kan det nevnes at UZB1 har en fordel over Z-stick: HomeSeer kan ta backup av UZB1 og "restore" den tilbake til den samme eller en annen controller/interface. Det er også mulig med Z-stick, men da må du bruke Aeon Labs egen Windows-programvare.

 

Du har valgt et interface? Bra, da fortsetter vi med å legge det til i HomeSeer.

 

Aller først sjekker vi at Z-wave plugin'en kjører. Det gjør vi ved å gå til Plugins → Manage.

 

Når dette er gjort går du til Plugins → Z-wave → Controller Management.

 

1 Plugins - Z-Wave -Controller Management.png

 

Se under overskriften "Z-wave Interfaces". Hvis du ser et interface der, så trykk på den gule pilen for konfigurasjon. Hvis ikke, trykk på knappen "Add Interface" (om du ser det ene eller det andre er versjonsavhengig, men begge deler gir det samme resultatet).

 

Navngi den på en fornuftig måte (jeg har bare kalt den "UZB1").

 

Velg så riktig interface. Hvis du har en Zee2 med innebygget interface velger du dermed "Internal", har du UZB1 velger du "Z-wave.me UZB", har du Z-stick velger du "Aeon Labs Z-stick". Og så videre. :)

 

Det siste er å velge riktig COM-port (hvis du ikke har et innebygget interface). I Windows kan du finne COM-porten i Device Manager (Windows-tast + X → Device Manager → COM-ports). Jeg er ingen Linux-expert, men jeg fant den som vist i bildet under:

 

2 Controller-management - UZB.png

 

Når alt dette er gjort, trykker vi på det røde symbolet med gul bakgrunn øverst for å aktivere interfacet. Hvis alt nå er vel, endres teksten til "Initializing". Og deretter blir det røde symbolet grønt. Interface'et er "node 1" i nettverket.

 

Voliá! Du kjører nå Z-wave.

Gratulerer! :)

 

 

 

Inkludering

Men å kunne snakke et språk er jo litt kjedelig hvis det ikke er noen å snakke med! Så vi må legge til noen flere noder. Først en Fibaro Dimmer 2 (FGD-212). Først må du få en elektriker til å koble opp noden hvis det er en mikromodul til fast installasjon.

 

Gå til Plugins → Z-wave → Controller Management, og utvid controlleren din (f.eks. "UZB") ved å trykke på pilen i den gule sirkelen.

 

3 Add or Include a Node.png

 

I nedtrekksmenyen velger du "Add/Include a Node". MERKNAD: Personlig bruker jeg alltid "Add/Include a Node Unsecurely", utenom for dørlåser. 

 

4 Add or Include a Node 2.png

 

Trykk Start.

 

Nå må vi aktivere "inkluder"-funksjonen på noden.

Mange noder har en knapp du typisk skal trykke på 3 ganger for å sende en "NIF", en "Node Information Frame". Mikro-moduler fra Fibaro og Qubino har en knapp på selve enheten, men man kan også bruke den eksterne bryteren ("S1") til dette.

 

Etter litt tenking, legger HomeSeer til noden.

 

5 Z-wave inclusion 1.png

 

Som vi ser roter Fibaro det litt til for oss om endpoints (det er en lang historie, den korte er at Fibaro feilaktig rapporterer at den er en multi-endpoint enhet, altså rapporterer den et ekstra endpoint den ikke har). Det skal vi imidlertid fikse i del 4.

 

Naviger så til View → Device Management, og a) trykk på knappen "Show all" under de fler-fargede knappene øverst til høyre, eller b) velg "Node 2" (eller hvilken node du nå legger til) i menyen "Floor".

 

6 Z-wave inclusion 2.png

 

Da får vi opp alt vi har i HomeSeer til nå:

 

7 Z-wave inclusion 3.png

 

Skrur vi av og på "Switch MultiLevel 1" skal lyset gå av og på. :) 

 

 

 

Ekskludering

Ekskludering, det vil si fjerning av en node fra nettverket, er, som navnet tilsier, det omvendte av å inkludere en node. Og prosedyren er også tilsvarende enkel.

 

Gå til Plugins → Z-wave → Controller Management. Utvid controlleren.

Finn "Remove/Exclude a Node" i nedtrekksmenyen og trykk "Start".

Aktiver "inkluder"-funksjonen på den fysiske enheten (trykk 3 ganger) på samme måte som når du la den til.

Enheten fjernes nå fra nettverket. :)

 

 

 

Optimalisering

EDIT: Hvis du har et veldig stort nettverk, la oss si større enn 40-50 noder på fast strøm, så anbefales det ikke å optimalisere hele nettverket lenger. Optimaliser heller kun noen utvalgte (faste) noder.

 

Så helt til slutt noe av det viktigste. Som nevnt innledningsvis er Z-wave et mesh-nettverk, flere noder kan kommunisere med hverandre. Men dermed må en ny node også finne ut hvilke noder som allerede finnes i nettverket. Til det må vi kjøre en "Optimize"-rutine (andre kaller det også "heal").

 

Hvis du allerede har et nettverk og kun har lagt til en ny node, så går du til den nye nodens root → Z-wave og trykker på knappen "Optimize" (1 gang). Hvis du får beskjed om at det var vellykket, så trykker du på knappen "Full Optimize" (1 gang). Hvis den også er vellykket, så er du ferdig! :) Hvis ikke, starter du på ny med "Optimize" igjen.

 

Hvis du har lagt til mange noder, så kan du få HomeSeer til å optimalisere alle på en gang.

Gå til Plugins → Z-wave → Controller Information. Under controlleren din velger du "Optimize a Network, No Return Route Changes" og trykker "Start".

 

20 Optimize.png

 

Hvis noen av nodene gir en feilmelding, kan du enten optimalisere nodene manuelt, eller du kan kjøre rutinen en gang til.

 

Når alle nodene er ferdig optimalisert, skal vi gjøre det en gang til, men denne gangen velger vi "Fully Optimize a Network". Feiler noen av nodene må "Optimize" og "Full Optimize" kjøres pr feilet node.

 

Merk: Erfarne HomeSeer-brukere, spesielt de som brukte HomeSeer 2, vet at tidligere var det snakk om at man skulle kjører "Optimize" hele 4 ganger før man kjørte "Full Optimize". Dette er ikke nødvendig lenger. Det holder med 1 gang. :) 

 

Bittelitt teori: "Optimize" for en node oppdager andre noder i nettverket den er i stand til å kommunisere med, og velger ut opptil 4 forskjellige ruter fra master til node som den lagrer. "Full Optimize" gjør det samme, men lagrer også den beste "retur-ruten" tilbake til master.

 

 

 

Oppsummering

Nå har du et kjørende Z-wave nettverk, med en eller flere noder. I del 4 skal vi se på litt enkel feilretting (i de tilfellene det er nødvendig), justering av parametere og bruk av assosiasjoner for å kontrollere noder.

 

Tidligere har vi sett på valg mellom de ulike versjonene (del 1) og hvordan man setter det opp (del 2). I del 5 skal vi se nærmere på bruk av 433MHz-teknologi med RFXtrx433, og i del 6 det skal vi behandle alle enhetene våre, navngi dem, sortere, og se litt nærmere på mulighetene vi har i grensesnittet.

 

Spørsmål? Kommentarer? Gi et pip i kommentarfeltet! :) 

 


Vis full oppføring

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mk1 black limited skrev:

Steike bra! Men har du glemt noe etter "Det skal vi imidlertid fikse."?

... "i Del 4", ja. Fikses. ;)

 

11 minutter siden, lilfire skrev:

Tror muligens du har glemt "Del 4"

Nei, kommer neste uke og er også om Z-wave.. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, kommer neste uke og er også om Z-wave.. :)

 

Skjønte det, men teksten på slutte never ikke del 4; men del 5 Så når jeg leste det virka som neste del er del 5. ;) Burde kanskje lagt på i del 4 skal vi se på.... Siden du tar opp hva som skal komme i del 5 og 6

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, lilfire skrev:

Skjønte det, men teksten på slutte never ikke del 4; men del 5 Så når jeg leste det virka som neste del er del 5. ;) Burde kanskje lagt på i del 4 skal vi se på.... Siden du tar opp hva som skal komme i del 5 og 6

 

OK, poeng. Fikser det. :)

 

11 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Tommel opp :) 

 

Men hadde det vært mulig med et dashboard bilde? (om det heter dashboard på HS og, bruker selv domoticz) eller er det det du har lagt til under 

"Da får vi opp alt vi har i HomeSeer til nå "

Ja, "what you see is what you get". Som nevnt er HomeSeer funksjonsfokusert, ikke UI-fokusert... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til fortsettelsen =) sitter her og prøver å rydde opp etter beste evne, tror det gikk litt fort i svingene når jeg la til alle enhetene og eventene. kom til å tenke på at det gikk an å ha en virtuell enhet som status på dag og nattmodus istedenfor å ha en VD til hver status

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan løser man dette med enheter som er langt unna?

Jeg har relativt liten leilighet, så det meste har gått bra, men jeg sliter med enheter som ikke klarer å kommunisere med kontrolleren pga avstand.

 

Her er problemet:

Jeg sliter med å legge inn enheter som skal stå så langt unna kontrolleren at signalet er nødt til å gå via andre noder. Jeg legger først enheten rett ved siden av kontrolleren (det er den eneste måten jeg kan bruke vanlig Add/Include a Node. For lengre avstander så funker kun Add/Include a Node Non Securely, og da mister jeg mye av funksjonene).

Løsningen er da å legge enheten (f.eks en strømavleser) rett ved siden av kontrolleren og deretter ta vanlig Add/Include a Node.

Problemet kommer så når jeg setter enheten i strømskapet hvor den skal stå. Dette er 20cm unna en annen fibaro dimmer og en vannlekkasje sensor, så den skal lett kunne nås via en av dem, men HomeSeer finner den ikke. Selv om jeg prøver å optimalisere nettverket. Så fort enheten kommer innenfor rekkevidde til selve kontrolleren så fungerer det bra igjen.

Problemstillingen blir da hvordan jeg får den til å gå via andre enheter?

 

Nodene jeg nevner her er:

NorthQ Power Meter NQ-9021

Fibaro Flood Sensor - FGFS-101

Fibaro FGS-212

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, TropiskNektar skrev:

For lengre avstander så funker kun Add/Include a Node Non Securely, og da mister jeg mye av funksjonene

Så lenge det ikke er dørlåser det er snakk om, skal du ikke miste noe funksjonalitet. Sannsynligvis er du så langt unna at inkluderingen ikke blir gjort skikkelig. :(

 

Det jeg hadde prøvd er å eksludere den, så optimalisere nettverket etter kunstens regler (først en gang vanlig og så en gang Full, for alle noder. Manuell optimalisering for de som ikke klarer automatisk). Så inkludere den Non Secure, gjerne på det stedet den skal være fordi NWI fungerer via noder, man trenger ikke direkte kontakt.

 

Vannlekasje-sensoren hjelper nok ikke på i dette tilfellet, da den er batteridrevet og videresender derfor ikke beskjeder. Men utenom det så har den kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Moskus skrev:

Vannlekasje-sensoren hjelper nok ikke på i dette tilfellet, da den er batteridrevet og videresender derfor ikke beskjeder. Men utenom det så har den kontakt?

 

NorthQ er den eneste enheten som ikke støtter å bli inkludert via NWI her. 

 

Men hvor langt snakker vi og hvilken kontroller bruker du? Noen ganger kan det hjelpe på rekkevidden å sette USB kontrolleren vertikalt isteden for horisontalt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2016 at 21:27, Moskus said:

Det jeg hadde prøvd er å eksludere den, så optimalisere nettverket etter kunstens regler (først en gang vanlig og så en gang Full, for alle noder. Manuell optimalisering for de som ikke klarer automatisk). Så inkludere den Non Secure, gjerne på det stedet den skal være fordi NWI fungerer via noder, man trenger ikke direkte kontakt.

 

Guiden viser til at man bruker den som ikke heter "Non secure", men det hjelper på noder som skal gå via andre noder for å nå kontrolleren? Jeg sliter med dette når jeg skal legge til nye ting at jeg må ha de i nærheten for å få lagt de til Homeseer, og da mister jeg kontakt/mulighet for optimize når jeg flytter den dit jeg vil ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2016 at 21:27, Moskus said:

Det jeg hadde prøvd er å eksludere den, så optimalisere nettverket etter kunstens regler (først en gang vanlig og så en gang Full, for alle noder. Manuell optimalisering for de som ikke klarer automatisk). Så inkludere den Non Secure, gjerne på det stedet den skal være fordi NWI fungerer via noder, man trenger ikke direkte kontakt.

 

Vannlekasje-sensoren hjelper nok ikke på i dette tilfellet, da den er batteridrevet og videresender derfor ikke beskjeder. Men utenom det så har den kontakt?

Ser kanskje ut til at dette har fungert.. Jeg fikk ikke noe melding om at den hadde noen noder å optimalisere, både før og etter jeg la inn strømmåleren, men jeg får da kontakt med den nå :) 

Uansett så byttet jeg batteri på den i går og den er allerede nede i 75%, så det funker ikke i lengden. Kan dere anbefale en strømmåler som også fungerer med Energy sidene i HomeSeer? NortQ sin vises ikke der og i dag ser jeg bare totalt strømforbruk helt til jeg resetter den via daglig event.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎11‎.‎2016 klokken 22.36, TropiskNektar skrev:

NortQ sin vises ikke der og i dag ser jeg bare totalt strømforbruk helt til jeg resetter den via daglig event.

Jeg er ikke en fan av energy-sidene i HomeSeer. De virker litt "halvveis". Jeg bruker Device History som er hendig, men det er jo $30 til...

 

Bra du fikk til måleren! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

, og i del 6 det skal vi behandle alle enhetene våre, navngi dem, sortere, og se litt nærmere på mulighetene vi har i grensesnittet.

 

Håper del 6 kommer i dag?! ?

Hadde vært supert for meg!

Takk for at du hjelper oss igang! Setter stor pris på det.

 

Mvh tonheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/15/2016 at 22:09, Fredrick said:

Jeg sliter med dette når jeg skal legge til nye ting at jeg må ha de i nærheten for å få lagt de til Homeseer, og da mister jeg kontakt/mulighet for optimize når jeg flytter den dit jeg vil ha den.

 

Jeg føler fortsatt ikke vi har fått noe svar på dette? For oss som ikke har naturlig Z-wave dekning i hele huset pga dritmange noder, hvordan kommer man liksom i gang med noder som ikke har direkte kontakt med kontrolleren? Er det Non-secure som er veien, og er det helt OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye trøbbel har jeg begynt å ta (batteri) noder ned i kjelleren og inkluderer dem 20cm fra kontrolleren.

Jeg gjør en full optimize også før jeg plasserer dem i ønsket posisjon.

Så gjør jeg en ny full optimize der de skal være og passer på at de er våkne når jeg gjør det.

Det har funket fint.

 

Når det gjelder ting som sitter fast har jeg en "USB over nett" boks og en lang nettkabel for å ta kontrolleren fram til for eksempel dørlåsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrick skrev:

Er det Non-secure som er veien, og er det helt OK?

Non-secure er stort sett helt OK. Jeg vil anse det som vesentlig mer sannsynlig at noen knekker wifi-passordet ditt enn at de prøver å hacke Z-wave-nettverket ditt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei.. Jeg var nesten ferdig med å laste inn dimmere og termostater, men når jeg bikket 15 noder(tror jeg) så virket det som om det var fullt. Fekk ikke til å legge til flere og etter dette så har igrun alt gått i lås for meg.. Er ny på dette området. Og no har jeg klart å fjernet z wave fra plugins... Noen som vet framgangsmåte på å tilbakestille hele homecontrolleren? Jeg har en homeseer homecontroller zee s2.

 

Takker for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kjakan skrev:

Hei.. Jeg var nesten ferdig med å laste inn dimmere og termostater, men når jeg bikket 15 noder(tror jeg) så virket det som om det var fullt. Fekk ikke til å legge til flere og etter dette så har igrun alt gått i lås for meg.. Er ny på dette området. Og no har jeg klart å fjernet z wave fra plugins... Noen som vet framgangsmåte på å tilbakestille hele homecontrolleren? Jeg har en homeseer homecontroller zee s2.

 

Takker for hjelp

15 noder skal ikke være et problem for en Zee2. Først ville jeg prøve å installere Z-wave plugin'en igjen, det kan du gjøre ved å gå til Plugins -> Manage, og utvide "Additional Interfaces" nederst.

 

Så velger du "Lighting & Primary Technology", og finner Z-wave i lista (øverst). Velg den, og trykk på "Download and Install"-knappen. Da blir Z-wave plugin'en installert igjen.

 

 

Det er litt jobb å sette alt opp på nytt, fordi du må nullstille UZB1, HomeSeer og alle nodene på nytt. Evt. kan du gå til "Restore" menyen på Zee2. Da legger du til ":911" på slutten av addressen til den (du kan også bruke http://find.homeseer.com til å nå dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er mulig jeg bæsjet litt på skjekene nå. Jeg stappet inn en slik UZB1 og fulgte beskrivelsen her. Det så ikke helt ut som beskrevet, men jeg er vant til at programvareguruene fra tid til annen legger brukerinterfacet i en boks og rister godt før de strør det ut igjen. Men beskrivelsen her er så god at det går an å gjette seg til der det ikke passer. :-)

 

Så oppdager jeg at en del skritt er "kortsluttet". Den kjenner allerede til nodene.

 

[Panneklask!] Da gikk det opp for meg at jeg ikke hadde plukket ut RazBerry kortet som stod på prosessorkortet! Og det så ut som det var det som husket tidligere oppsett. Jeg ga opp Domoticz for en tid tilbake da nodene hadde "tvillinger" og flyttet på seg. Det er bekreftet ved å plukke ut UZB1 igjen, ta en reboot, og det virker fortsatt.

 

Kan jeg bare fortsette å bruke RazBerry eller vil jeg angre på det senere?

Jeg kan skru bryterene på/av som beskrevet og får vettug tilbakemelding på strømforbruket.

 

Jeg finner også node 1 "Internal" og 3 "Sigma Notification Sensor Node 3"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Einar skrev:

Kan jeg bare fortsette å bruke RazBerry eller vil jeg angre på det senere?

Jeg kan skru bryterene på/av som beskrevet og får vettug tilbakemelding på strømforbruket.

Hvis det virker så er jo ingenting bedre enn det! :)

RazBerry kan man ta backup av og flytte hvis man vil, så det burde ikke være noe problem med det.

 

Jeg visste ikke engang at RazBerry virket med HS, men hvorfor skulle det ikke det?

 

Kan du ta et skjermbilde av Controller-oppsettet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.