Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvorfor aktiveres dette eventet "av seg selv"?


TMB

Anbefalte innlegg

Har en Aeotec Smart Switch som er koblet på vaskemaskinen.

 

Har følgende regel:

1.thumb.JPG.aa52970799856ec738082fc2b73708cd.JPG

 

Hver gang vaskemaskinen drar mer enn 2200W så skrus den virtuelle enheten på ("vasker")

 

Når den så drar under 1W, men bare dersom status er "vasker", så skal den sende varsel:

2.thumb.JPG.d7a31c74a07ba41cacc503bb8eb783b3.JPG

 

Dette har fungert utmerket i ca. en uke nå.

 

Men i dag tidlig så våknet jeg til to varsler på telefonen uten at maskinen har vært i drift..

 

Det kan virke som at strømpluggen har rapportert >2200W "av seg selv", deretter 0 igjen rett etterpå (pluggen er satt til å rapportere hvert 10 sek):

3.thumb.JPG.a21b3fb578bea5fd04ca12ed6f6e40ce.JPG

 

- Hva kan dette komme av?

- Hvorfor begynner dette å skje helt uten at det har vært endringer på noe, når det har fungert fint en uke?

 

Finnes det noen logg per enhet så jeg kan se om pluggen faktisk har rapportert og når?

 

:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

15 minutes ago, TMB said:

Finnes det noen logg per enhet så jeg kan se om pluggen faktisk har rapportert og når?

 

Device History (Plugin) kan brukes for å logge dette. 

 

Eller som @ZoRaC skriver se i Homeseer loggen. skru av alt du ikke trenger så er det lettere å følge med på "problem" noder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette i loggen:

Skjermbilde.JPG.af8a3305d75d58a2d593a2516135da59.JPG

 

Det er jo ikke engang mulig at maskinen kan dra 3700 watt, pluss at den var av.... Og hvorfor rapporterer pluggen inn spenning flere ganger i sekundet, når den er satt til å rapportere alt hvert 10. sekund? Det andre (W, kWh, A) rapporteres hvert 10. sekund og på forsiden til HS så oppdaterer også "last changed" på Volt seg hvert 10. sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, TMB skrev:

Har opprettet en support ticket hos Aeotec nå

 

De spør følgende:

Sitat

It looks like the voltage reading is not correct here, are there any debug logs that we can take a look at to see if the log reports from the sensor may be the cause or if there was a processing error?

Finnes det noen debug-log som han ber om noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

Har du EasyTrigger? I såfall kan du sette «has been in the range x-y for exactly z sec» og bruke det som trigger i stedet. Da ignorerer den slike feilrapporteringer. 

Nei, men det er jo en mulig løsning da. Men best om jeg får enheten til å rapportere det den skal så jeg ikke trenger å bruke $30 på enda en plugin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående eventet ditt.

Jeg hadde samme utfordring som deg.

I tillegg har vaskemaskinen vår en elektronikk som ligger med konstant trekk på noen få watt når den er i standby.

Pendler mellom 1W og 4W.

 

Jeg har ikke investert i EasyTrigger og prøver å bruke innebygget HomeSeer logikk så langt det lar seg gjøre.

 

Jeg løste det med å lage ett virtuelt device for vaskemaskin effekt.

Effekt terskelen og tiden må tilpasses den enkeltes vaskemaskin.

Effekt trigges av watt gjennom pluggen. (IF Watt is greater than 200W, THEN Effekt HIGH)

Vasking pågår trigges av effekt og tid. (IF Effekt has been HIGH for exactly 20 sec, THEN Vasking pågår HIGH)

 

Samme men omvendt effekt og status for ferdig vask.

(IF Watt is less than 5W, THEN Effekt LOW)

(IF Effekt has been LOW for exactly 5 min, THEN Vasking pågår LOW)

Jeg må bruke lengre tidsintervall for å endre til LOW på grunn av elektronikken og vaskesykluser.

 

WAF var nesten på minus til å begynne med, for da fikk hun melding på mobilen om at vaskemaskinen var ferdig.

Fjernet melding til henne og satte inn melding til ungdommene i huset.

Da ble WAF betydelig bedre, for da var det noen andre som tok ut og hengte opp ferdig vasket tøy. ?

 

På sikt er planen å lage ett script som gjør jobben, men med mine scripting kunnskaper kan det bli en stund til.

 

Bare ett lite innspill som har fungert for meg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jarle F skrev:

Pendler mellom 1W og 4W.

Mange z-wave enheter kan ta bort rapportering av egen effekt, så blir det enklere å lage eventer.

 

1 time siden, Jarle F skrev:

Jeg har ikke investert i EasyTrigger og prøver å bruke innebygget HomeSeer logikk så langt det lar seg gjøre.

Vil anbefale å investere i EasyTrigger med en gang, er jo en av de rimeligste plugins man kan handle og det kommer stadig ny funksjonalitet. Selv om man kan få til ditt og datt med flere eventer og scripts, så får du plutselig gjort det samme med kun 1 event via EasyTrigger.

Virtuell "gruppering" er en "nyere" funksjon som er utrolig bra, særlig hvis man plutselig trenger å flytte litt rundt på utstyr i huset fra et rom til et annet. Eksempel:  hvis evente for automatisk lys i et rom går mot en virtuell gruppe for bevegelsesensorer (som fint kan ha kun 1 bevegelsesensor), så bare flytt sensoren ut fra gruppen og legg til ny. Eller legg til flere sensorer. Oppdater ett oversiktlig sted uten at du trenger å justere masse eventer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2019 den 9.37, Jarle F skrev:

da var det noen andre som tok ut og hengte opp ferdig vasket tøy. ?

 

På sikt er planen å lage ett script som gjør jobben

 

Script som tar ut og henger opp ferdig vasket tøy - nå snakker vi!

 

Legg det ut straks det er ferdig, pleeeease ?

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.