Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperaturstyring med kompensering


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Mer eller mindre all varme i huset mitt er mulig å styre - og styres stort sett.

Normalt har dette gått helt prikkfritt, men jeg merker at når det har vært "ordentlig kaldt" må jeg kompensere, samme gjelder forsåvidt om det blir ordentlig varmt selv om det er mye enklere..

En ny utfordring jeg har fått er at vi stort sett bor ca en uke i mitt hus, for så å bo ca en uke i damas hus, og slik strømprisene er nå er det jo uforholdsmessig dyrt å ha god komforttemperatur i to hus til enhver tid når det faktisk er bare ett som brukes i gangen..

 

I dag har jeg en virtuell switch hjemme/borte som enten styres manuelt eller av PHLocation.

Hittil har jeg lagd fire nye events basert på hvor kaldt det er ute og om en er hjemme eller borte, men dette tar ikke høyde for tid på døgnet etc slik jeg i utgangspunktet har hatt.

Skal en inn med tid på døgnet og andre variabler vil det bli fryktelig mange events, og lett for at ting kan gå litt i surr...

 

Tanken min har vært å dra paraleller til motorstyring (som i bilmotor altså) som jeg forsåvidt kjenner godt.

Der har en et grunnmap, og forskjellige kompenseringsmap, f.eks kan gasspådrag, ladetrykk, temperatur etc ha kompenseringsmap, slik at gjeldende verdi for f.eks tenning vil endres basert på verdi fra kompenseringsmap.

For temperaturen i huset sin del kunne en sikkert scriptet dette - f.eks dra av 5c om vi er i det andre huset, legg på noen grader om det er veldig kaldt ute.

Jeg har tenkt at det er helt ok om flere av de slår til samtidig og det gjør det sikkert enklere

 

Er det noen andre her som har gjort seg tanker rundt dette og har innspill til teorien min? 

Det finnes vel ikke noe ferdig plug-in til dette? (Jeg har sett litt på VSTAT, men fikk det ikke til å fungere slik jeg ville..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ved bruk av plugin’en EasyTrigger kan du velge å sette til dømes settpunktsverdien lik verdien på ein annan device basert på betingelsane dine. Sett opp virtuelle devicar som du benyttar som variablar, og sett settpunkt lik ein av desse basert på utetemp, heime/borte etc. Dette er antagelegvis den enklaste måten å gjere det på utan scripting.

Og når du først har kjøpt EasyTrigger finn du sikkert mykje anna kjekt å bruke den til også ?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.