Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smartlås med bluetooth proximity unlock


taktoktik

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å sette inn en smartlås og vil gjerne denne automatisk skal være låst til enhver tid, men at den automatisk låser seg opp hvis mobilen min, evt Apple Watch, befinner seg innen ca 1 meters rekkevidde fra døra. Noen som vet hvilke låser kan egne seg til dette? Er det noen låser som har sånn funksjonalitet ut av boksen? Tenker sånn tilsvarende system som finnes på en del biler og som Apple bruker for å låse opp Mac'er når riktig Apple Watch er like ved, hvor man slipper og åpne en app.

 

Kunne koblet opp en bluetooth beacon eller noe sånt ved døra hvis det kan funke til å sjekke signalstyre/avstand til mobilen eller Apple Watch. Har sjekket med appen nRF connect i forhold til bluetooth og ser jeg får opp signalstyre, id etc. Når Apple Watch er i nærheten ser det ut som signalstyrke ligger på rundt -40 - -50 dBm. Det burde vel da gått an å sette opp sånn at når en bluetooth enhet med riktig id har signalstyrke rundt -40 - -50 dBm, så skal døra låses opp.

Endret av taktoktik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, ZoRaC said:

Danalock har dette «out of the box». 

På websiden deres står det 

Quote

 

The Auto Unlock feature uses GPS to detect your arrival and automatically unlocks the door for you. The Danalock has a 300-meter to 2000-meter radius zone for auto unlocking, which you set while installing and configuring your Danalock app. When you are 40 to 50 meters from your Danalock, your smart phone will send periodic commands to unlock the door. If the app is unable to reach your Danalock within four minutes, the Auto Unlock command will time-out.

Once the Danalock app has unlocked your door, it will not unlock it again until you have left and reentered the Auto Unlock Zone. This is to avoid accidental unlocking while you are home.

 

 

Når jeg leser dette tenker jeg da at hvis jeg er på butikken og kommer hjem, så vil døra automatisk låse seg opp, men hvis jeg går ut i hagen en liten tur så vil den ikke låse seg opp igjen. Tenker at en funksjon for autounlock er mest nyttig i tilfeller hvor jeg går småturer inn og ut av døra uten at jeg drar utenfor en 300-meters sone. Så vidt jeg kan se så går ikke dette med Danalock?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, taktoktik skrev:

Når jeg leser dette tenker jeg da at hvis jeg er på butikken og kommer hjem, så vil døra automatisk låse seg opp, men hvis jeg går ut i hagen en liten tur så vil den ikke låse seg opp igjen. Tenker at en funksjon for autounlock er mest nyttig i tilfeller hvor jeg går småturer inn og ut av døra uten at jeg drar utenfor en 300-meters sone. Så vidt jeg kan se så går ikke dette med Danalock?

 

Det har du nok rett i. Antar det er for å spare batteri på mobilen. I tillegg er nok ikke låsen/appen  smartere enn at den vil prøve å låse opp om du er innenfor BT-rekkevidde. Og en tur i hagen kan jo fort være innenfor rekkevidde av låsen...

 

Du kan sende en e-post til Danalock og spørre om dette kan endre med en innstilling. De er kjappe til å svare. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, ZoRaC said:

Ser jo at de forklarer hvorfor også - den ser ikke forskjell på om du går forbi inne eller om du kommer utenfra. Så om du skal hente noe i jakkelomma i gangen, så vil jo døra låses opp. Det er det de har prøvd å forhindre. 

Jeg vil den skal funke slik de prøver å forhindre. Hvis jeg kommer innenfra så vil jeg gjerne også at døra skal låses opp. Vil den skal være låst opp så snart jeg er i sånn ca rekkevidde at jeg kan nå tak i dørhåndtak,innenfra eller utenfra og at den automatisk låser seg når jeg ikke står ved siden av døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, taktoktik skrev:

Jeg vil den skal funke slik de prøver å forhindre. Hvis jeg kommer innenfra så vil jeg gjerne også at døra skal låses opp. Vil den skal være låst opp så snart jeg er i sånn ca rekkevidde at jeg kan nå tak i dørhåndtak,innenfra eller utenfra og at den automatisk låser seg når jeg ikke står ved siden av døra.

 

Jeg tror ikke de analyserer dBm. Enten så har den forbindelse eller så har den ikke. Tror nok du må lage noe selv om du ønsker den funksjonaliteten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
2 minutter siden, MLS86 skrev:

Bare lurte på hva som ble enden på visen her. Fantes det noe brukende "ut av boksen", eller måtte du til med iBeacon e.l.? 


Jeg testet Danalock sin, men den var alt for treg til å være nyttig. Endte med en iBeacon-løsning og det fungerer helt topp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.