Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro RGBW problem


TomB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hatt en Fibaro RGBW controller koblet til en LED-stripe i lang tid, men nylig kuttet den ut å virke. Jeg får ikke kontakt med controlleren gjennom HomeSeer og selv om jeg tar strømmen og lar den være ute en stund så skjer det ingenting. Jeg har tatt ut controlleren, koblet den av strømforskyningen og målt spenning, og det så helt fint ut. Jeg byttet ut power for å være sikker - hadde liggende en identisk -  men ingen hell. Her kommer det merkelige. Når jeg måler spenning fra power så får jeg 12.4V. Når jeg måler spenning på andre siden av plugg-overgangen, får jeg 12.4V. Når jeg måler i enden av de små kablene jeg kobler inn på RGBW controlleren får jeg 12.4V. Men når jeg kobler kablene på controlleren så måler jeg plutselig 0V mellom strøm og jord. Se bilde på hvordan det er koblet inn.

 

IMG_1369.thumb.jpg.ad6a47d3a88f3636d9dde752145a1722.jpg

 

Jeg hadde koblet til LED-stripen på korrekt måte, ut på 12/24V samt R G B, men jeg tok den helt av for å være sikker på at det ikke var noe annet rart. Jeg tenkte så at det måtte være noe galt med selve controlleren, så da fant jeg en ny jeg hadde liggende og koblet på strøm. Men neida, samme ting der, når jeg måler mellom 12/24V og GND så viser den 0V. Når jeg lar den stå på en stund og så trykker knappen 3 ganger kjapt, så får jeg heller ikke lagt til ny node (denne nye har aldri vært inkludert i HS3 før). Så for meg virker den helt død.

 

Det er nå jeg tenker at det må være noe fundamentalt galt jeg gjør her, så i stedet for å sitte i skjul så får jeg heller stille meg lagelig til hugg og ta imot spott og spe om jeg har gjort noe riv ruskende feil, så lenge jeg får løst det :) Er det noen som har noen gode tips, hva er feil her? Det har jo fungert lenge, og ingenting er endret, så jeg skjønner bare ikke hvorfor begge disse to nå ikke fungerer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

Vanskelig å se på bildet, men det er på 12v og gnd du har koblet? Det er en DC-forsyning du har?

 

Ja, det er korrekt. Bildet ser ut som jeg har forskyvet begge 1 hakk men neida, de sitter i 12/24V og GND :)

 

Og det er 12V DC strømforskyning jeg bruker, det er også samme type som har virket i 1-2 år...

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd en annen strømforsyning? Jeg har hatt noen billige fra Clas Ohlson som har gitt meg slike problemer etter en viss tid. Spenningen ser helt fin ut før du belaster strømforsyningen, men med en gang det er last så dropper den til ingenting.

 

Dyere (og kraftigere strømforsyninger) holder lenger, også Clas sine. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Har du prøvd en annen strømforsyning? Jeg har hatt noen billige fra Clas Ohlson som har gitt meg slike problemer etter en viss tid. Spenningen ser helt fin ut før du belaster strømforsyningen, men med en gang det er last så dropper den til ingenting.

 

Ja, jeg har prøvd en annen tilsvarende men ingen hell. Og dette er da uten selve LED-stripen tilkoblet, kun strøm og jord til selve controlleren. Jeg ville tro at det er mer enn nok strøm til at man skulle kunne inkludere den? Og må også huske at den har fungerte et sted mellom 1-2 år med den andre strømforskyningen uten noen problemer, så det virker som den har vært kraftig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.