Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny TV - hva er mest integrerbart?


Marhil

Anbefalte innlegg

Ser etter ny TV, da det ser ut som min Samsung 6000-serie begynner å slite med et visstnok kjent kondensatorproblem.

 

Hvilken TV eller merke er mest integrerbar?

 

Stikkord er vel PIP fra flere Hdmi-kilder, kontroller ar over nettverk (kunne slås på via WiFi), muligheter for toasts/alerts (LG WebOS har i alle fall dette), egne IR-signaler for input, ikke kun "next source". Innebygget støtte for Chromecast, osv osv.

 

Forventer ikke å finne alt dette, men mest mulig hadde vært gøy.

 

Noen tips om hva jeg ikke bør velge er også velkommen.

 

Kjøpte nettopp en Samsung lydplanke og ble veldig skuffet over at den kun støtter input-next! Får trøste meg med at lyden var veldig bra [emoji6]

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Hilmar skrev:

Stikkord er vel PIP fra flere Hdmi-kilder

Si i fra hvis du i det hele tatt finner et merke som har dette som standard...

 

14 timer siden, Hilmar skrev:

kontroller ar over nettverk (kunne slås på via WiFi), muligheter for toasts/alerts (LG WebOS har i alle fall dette), egne IR-signaler for input, ikke kun "next source"

Tror til og med vår billige LG gjør alt dette, men jeg har ikke testet å slå på via nettverket. Men det kan jeg evt. gjøre.

 

Toast på TVen er ganske hendig! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dårlig ut med HDMI PIP, ja. Rart det skal være så vanskelig, det er jo ikke så mange som bruker den innebygde tv-tuneren etter hver,t, vel?

Har toast på LG TVen nede, men siden den aldri er i bruk av meg, så får jeg ikke gledet meg over den [emoji16]

Det viktigste er vel at TVen skal gå an å styre via nettverk. Jeg får ikke skrudd på den "gamle" Samsungen via nettverk - bare av.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Hilmar skrev:

Det viktigste er vel at TVen skal gå an å styre via nettverk. Jeg får ikke skrudd på den "gamle" Samsungen via nettverk - bare av.

.... og jeg har glemt å sjekke. Jeg bruker Harmony til alt sånt, og slipper da stort sett å bekymre meg for om noe er kompatibelt eller ikke (Logitech Harmony støtter jo nesten alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Sony TV, A1, som kjører Android TV Oreo støtter

- Kontroll over nettverk, inkl. å skru på tven.

- Alerts sendt fra/via Pushover. Jeg har ikke utforsket andre måter å vise alerts på

- Innebygget Chromecast

 

Usikker på IR-koder pr. input og PIP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og jeg har glemt å sjekke. Jeg bruker Harmony til alt sånt, og slipper da stort sett å bekymre meg for om noe er kompatibelt eller ikke (Logitech Harmony støtter jo nesten alt).
Ja, jeg har en Harmony Elite/hub, men synes den er knotete å bruke hvis ikke alt utstyr har egne ir-signal for on og off (jeg har to komponenter som bare støtter "toggle"), samt utstyr som støtter kunne "input-next" (Ny Samsung lydplanke, argh).

Så hver gang ungene har spilt PS4 er alt bare kaos, noe har slått seg av av seg selv, inputs er ute av sync osv.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Sony TV, A1, som kjører Android TV Oreo støtter
- Kontroll over nettverk, inkl. å skru på tven.
- Alerts sendt fra/via Pushover. Jeg har ikke utforsket andre måter å vise alerts på
- Innebygget Chromecast
 
Usikker på IR-koder pr. input og PIP.
Android på TV hadde jeg glemt. Kan du installere alle apper, eller kun Android TV apper?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hilmar said:

Android på TV hadde jeg glemt. Kan du installere alle apper, eller kun Android TV apper?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 

Jeg har ikke utforsket så veldig mye av hvilke muligheter som finnes. Jeg tror i utgangspunktet at jeg kun får opp apper skrevet for/tilpasset til TV. Men skulle ikke overraske meg om det går an å få inn andre apper på noe vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gamle Samsung frå 2007 kan skruast på - vha Chromecast. 
Ja, ved å bruke HDMI CEC funker det på min gamle også. Heller nok mot Samsung igjen, da jeg liker bildekvaliteten. Har ingen erfaring med Tizen.

Liker softwaren på LG, men kommer sikkert til å brenne AMOLED-skjermen, kjenner jeg med selv rett...

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, noe som har endret seg?

Så vidt jeg har forstått har LG openOS eller sånn, og Samsung har sin egen "stengt" system. Eller skal jeg gå for Android TV?

bruker homeseer med Harmony ellers...

Ser at det er noe samsung på tilbud i elkjøp f.eks. https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/149479/samsung-65-q60t-4k-uhd-qled-smart-tv-qe65q60tau

eller https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/149457/samsung-55-the-frame-4k-uhd-qled-smart-tv-qe55ls03tau-2020

Jeg liker Samsung da den vanligvis funker fint med mobil/tablet, men vil helst ikke bli stengt inn i samsung sin verden med integreringer.

Eller er det same-same for alle i disse dager?

 

Noe som funker fint med Mqtt kanskje?

Endret av DaJo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.