Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Uno som kontroller for aktuatorer på vannbåren varme


strips

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Til dere som har lekt med Z-Uno

  1. Kan man lagre noe som blir persistent på en Z-Uno ved strømbrudd? Altså vil den huske siste verdi mottatt fra Z-wave?
  2. Kan man sette egne properties?

 

Ser for meg å kontrollere 6 aktuatorer med sakte PWM. Syklus rundt 15 - 45 minutter. Kommer an på hvor fort aktuatorene åpner/lukker samt forsinkelse i betonggulv.

 

Z-Uno skal kun motta en verdi som % åpningstid for syklus samt rapportere temperatur på retur for hver kurs.

 

Disse prosent-verdiene skal kun endres ved innjustering og målet er at de ikke skal røres med mindre vi drar på ferie mer en 2 dager. Det er varmekurvene i Nibe VVM320 som skal sørge for jevn temp i huset hele året. Mulig det blir noe sesongbetont justering p.g.a at man ønsker å ha det litt varmere/kaldere på badet. Badet vil styre maks-temp på hele systemet og den kursen skal stå tilnærmet åpen hele tiden.

Endret av strips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, strips skrev:

Kan man lagre noe som blir persistent på en Z-Uno ved strømbrudd? Altså vil den huske siste verdi mottatt fra Z-wave?

https://z-uno.z-wave.me/Reference/EEPROM/

 

1 time siden, strips skrev:

Kan man sette egne properties?

Definér "properties"?

Språket er vel ikke akkurat objektorientert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Moskus said:

 

Takk. Det burde gjøre susen.

 

16 minutes ago, Moskus said:

Definér "properties"?

Språket er vel ikke akkurat objektorientert...

 

Tenkte på om vi kan definere Z-Wave properties for konfigurasjon. Som kan lagres i EEPROM.

 

Ikke vanskelig å finne ut ved å titte på kode-referansen

https://z-uno.z-wave.me/Reference/ZUNO_SETUP_CFGPARAMETER_HANDLER/

 

Tror jeg har startet på ett nytt prosjekt her. Denne Z-uno er jo som skapt for å frikoble Homeseer fra aktuator-styringene. Jeg stoler ikke 100% på løsningen med Homeseer på headless Virtualbox VM. Selv med auto-start på VM og auto-login på Windows med automatisk oppstart av Homeseer. Det funker alltid når jeg tester, alt fra kontrollert shutdown til å nappe ut strømmen men i virkeligheten så er det alltid noe som hindrer ett av stegene. Siste var at Windows hadde oppgradert seg selv, selv om jeg har deaktivert automatisk oppdatering og reboot via policies. Under oppstart etter oppdatering kom det masse spørsmål man måtte svare på for å logge inn :( 

 

Homeseer for Linux i Docker er neste! Men dette burde vel stått i en egen tråd.

Endret av strips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har helst lyst å bruke 1 Z-Uno til alle 6 aktuatorene men da holder det ikke med de 4 PWM-utgangene. Må bruke to I/O-porter som har maks 2mA. Har ikke funnet noe solid state rele som trekker 2mA eller mindre og må nok ha en ekstra transistor på utgangene.

 

Så kan jeg bare hive på så mange DS18B20-tempsensorer jeg vil ha.

  1. Tur-temp
  2. Retur-temp
  3. Retur kurs 1
  4. Retur kurs 2
  5. Retur kurs 3
  6. Retur kurs 4
  7. Retur kurs 5
  8. Retur kurs 6

Hadde vært moro å kunne målt vanngjennomstrømning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått Z-unoen og leker litt med display. Tester hva som er mulig. Neste steg blir å populære alle feltene med temp fra sensorer. 

 

Tar ring i feil rekkefølge. Med 10 kanaler. Betyr det maks 10 enheter på z-wave? Finner vel snart ut av det og. 

IMG_20190217_204131.jpg

IMG_20190217_204119.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.