Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spørsmål ang Fibaro Dimmere


Bostad

Anbefalte innlegg

Hei.
Er ny innen hjemmeautomasjon, men har kjørt Homeseer og en enkel fibaro switch en stund.
Tenker no å gå videre og holder på å skal bestille meg nokren dimmere, men etter å ha lest litt so vart eg litt usikker på kor mange eg treng.

Leser at du ikkje skal koble forskjellige lyskilder til en Fibaro dimmer, men er litt usikker på om dette gjelder på samme bryter. Har prøvd å tegne opp slik eg tenker det og lurer på om eg kan koble det slik, eller treng eg fleire fibaro dimmere?
Desse 2 "bryter panela" står i en lettvegg "rygg i rygg" og har dermed muligheit å få trekke kabler mellom panela vist det er meir hensiktsmessig.
Har ikkje tatt med noke til lysa i kjøkkenskap eller det ekstra takpunkt på stuen pr no.

So mitt spørsmål er om eg klarer meg med 3 Fibaro dimmere i denne omgang?
Et annet spørsmål også, kan eg bruke en Fibaro Dimmer som en "vanlig" av på bryter? Har et Elko FC16A PH skumringsrele på utelysa som sluttet å virke, tenkte å erstatte dette med en dimmer eller switch. Men pr idag so er der koblet 22 ikkje dimbare ledpærer på utlysa.1373864648_FibaroDimmer.jpg.1a47974c422b05efb00991c19d743030.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bostad skrev:

Et annet spørsmål også, kan eg bruke en Fibaro Dimmer som en "vanlig" av på bryter? Har et Elko FC16A PH skumringsrele på utelysa som sluttet å virke, tenkte å erstatte dette med en dimmer eller switch. Men pr idag so er der koblet 22 ikkje dimbare ledpærer på utlysa.

Ja, akkurat Fibaro Dimmer 2 har mulighet for å koble ut dimmefunksjon via parameter og dermed fungere som kun av/på. Om den tåler nok effekt for 22 utelys får noen andre vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ZoRaC skrev:

Du må ha 5 dimmere der:

En til lysekrone spisebord

En til lamper kjøkkenøy

En til 14 downlights kjøkken (da styres de sammen, ikke som to soner)

En til downlights stue

En til lysekrone stue

So få har eg altso missforstått fullstendig? Trudde iallefall at eg kunne bruke en dimmer til å styre 2 soner individuelt...

Dvs at S2 kun er for å kunne trigge eventer osv og ikkje til å styre en ekstra sone på samme dimmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bostad skrev:

Dvs at S2 kun er for å kunne trigge eventer osv og ikkje til å styre en ekstra sone på samme dimmer?

 

Riktig. :) S2 er bare for å få «signal» fra «høyre vippe» på en toveisbryter. På Fibaro Double Switch 2, der kan du styre to soner, men det er bare on/off og støtter egentlig ikke LED...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.