Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen som har prøvd Zigate?


deve87

Anbefalte innlegg

Fikk skaffer meg en Zigate USB.

Den har en enkel plugin mot Domoticz, som jeg syns fungerer bra. Har allerede lagt til Philips Hue lyspærer.

Prøvde tidligere i dag å legge til Elko sin Zigbee 230V dimmer. Noe som også fungerer.

 

Problemet kommer til termostaten.

Den har satt seg fast på 'Trying to create Domoticz device (s)'

Virker som den looper.. Så det ender med en restarte av Domoticz for at den skal stoppe. Noe som har erfaring ang dette? 

 

 

Screenshot_20190213-094952.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med termostat, så jeg kan ikke hjelpe deg der.

 

Men jeg kunne godt tenkt meg å høre mer om erfaringene med Zigate generelt, og mot Elko dimmer spesielt. 

 

Plugget du Zigate i samme RPi som du kjører Domoticz? Hvor kjøpte du Zigate?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten har jeg fått hjelp med fra han som laget plugin.

Var veldig behjelpelig med å få den til å fungere. Postet innlegget i https://www.domoticz.com/forum/viewforum.php?f=68 og merker topic med Zigate. Etter bare noen minutter, er han på saken. Så nå har jeg en temperatur fra termostaten og en setpoint ?

 

Dimmer begynte å rapportere status etter en beta plugin som var laget. Funker veldig greit og det er veldig enkelt å legge til enheter. Respons er konstant.

 

Installer plugin etter beskrivelse, er det bare å sette ZiGate i 'join' modus. Sette enhetene du vil ha inn i joinmodus. Og hvis det er støttet, kommer det opp ny device i devicelist.

 

Jeg satte ZiGate USB rett inn i Rasp. Pi'n ja (noe stor). Får den som en Wi-Fi versjon også.

 

Det ser ut som at de fleste xiaomi enheten er testet. Selv har jeg noen Philips Hue E27 pærer med og uten farge inn uten problemer.

 

Trur det eneste stedet er å kjøpe fra selve zigate.fr siden. Pakken kom etter 3 uke rett i postkassen og ingen importavgift

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virker med dimmer er:

- Status når du vrir på dimmehjul

- Status om den er AV/PÅ

- Full kontroll fra Domoticz (veldig responsive)

 

Noen bugs:

Vrir du dimmer fra eks 30% og så mot fult. Vil ikke Domoticz si at den er 100% men bare On. Dimmeslider i Domoticz står forsatt som 30% men status skiftes fra 30,% til On.

 

Det er 100% status som surrer litt. Vrir du dimmer nesten til 100% Viser Domoticz status eks 97% 

 

Det var problemer andre veien også. Når du vrir dimmer helt ned til 1% rapporterer dimmer 00. Noe Domoticz trur er AV. Så status ble Off selv om dimmer var 1%.

 

Opprettet bare en issues på GitHub, og pipiche38 hjalp med det bare etter noen minutter slik at status viser 1%. Så han fikser nok det siste problemet også.

 

De er hvertfall ganske ivrig i å få Elko termostat 100% integrert.

Har fått til setpoint og temperatur. Rapportere hvert 10min foreløpig. Og selvfølgelig momentant styring av setpoint fra Domoticz

 

Du må ha Domoticz beta og pre-4.1 versjon av plugin for at det skal fungere foreløpig.

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja absolutt! Vil påstå å si det fungerer ganske bra. Nå har jeg bare 1 Elko dimmer. Vet ikke hvordan respons blir med 10 dimmere som får hver sin scene verdi. Men med Hue og Ikea LED pærene går 4stk på med en gang samtidig ved en scene.

 

Ved å laget det enkle scriptet her

commandArray = {}
if (tonumber(otherdevices_svalues['Taklampe gang 2.etg'])) > 97 then
    commandArray['Taklampe gang 2.etg'] = 'Set Level: 97'
end
return commandArray

Forsvant det problemet jeg snakket om. Grunnen til at den leser 'hvis verdi er høyere enn 97' er fordi jeg fant en ny bug. Når du dro slider helt opp til 100%. Så skjedde det ingenting med lyset. Men dro den opp til 97% så kom lyset på fult. 

 

Hvis jeg gjør samme på dimmer nå. Altså går fra eks 5% til 100%, oppdatere også Domoticz dimmeslider helt opp å merker dimmer som 'On'

 

Ved flere dimmere. Må jo bare scriptet forsette med det samme.

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.