Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Behov, løsning og begrensninger


Igel

Spørsmål

Hei der ute!

 

Jeg har i det siste fattet interesse for hjemmeautomasjon, spesielt med tanke på strømprisene som har tatt nye høyder denne vinteren. I den forbindelse ser jeg behov for å styre varmekabler på to bad (begge har gulvføler), varmtvannstanken og 2-3 panelovner. For øyeblikket ser jeg ingen behov for smart lysstyring, smart el-bil lading osv,  men ønsker ikke å  begrense for slike muligheter i fremtiden.

Videre vil styring/kontroll via app være noe som jeg vil ha nå.   Jeg er opptatt av at fremtidige oppgraderinger av software ikke skal med føre at utstyr ikke kan brukes, eller får begrensninger, og tenker at det da kan være smart å velge komponenter fra samme produsent?

 

Jeg er usikker på hvilken plattform jeg skal velge, men ser det som fornuftig å kunne anvende Zigbee i tillegg til feks Z-Wave

 

Jeg har jobbet ørlite med Smarthus løsninger i undervisningsammenheng, men anser meg selv nybegynner. 

 

Er det noen som kan foreslå en løsning som dekker mitt behov. 

 

 

mvh

Igel

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Eg var i samme situasjon for eit års tid sidan. Hadde forholdsvis låge ambisjonar, men hovudpoenget var økonomien i å plassere forbruket på lågast pris.

Hadde null peiling på verken teknologi eller system, men endte opp med HomeSeer etter å blitt overtala av @Moskus. Her har vi også den fantastiske HomeSeer-skolen som varmt kan anbefalast. I ettertid har systemet auka ein heil del, og i tillegg til det du nevner har eg fått ein del lysstyring, temperaturmålingar, styring av varmepumpe x 2, robotstøvsuger, garasjeportar m.m. Fordelen med HomeSeer er då at systemet på ingen måte begrensar muligheitene for automasjonen du vil ha.

 

TibberSeer plugin er eit must for det du etterspør, då får du strømprisen m.m direkte inn i HomeSeer for styring av laster etter prisen, det fungerer veldig bra. Om du ikkje har blitt Tibberkunde allerede kan det anbefalast, både mtp at du f.eks kan få livemåling av forbruk veldig enkelt og billig vha Tibber Pulse, men først og fremst fordi det gir det muligheiten til å få prisar, historisk forbruk, liveforbruk osv. direkte inn i HomeSeer vha nevnte plugin. Eg kan gjerne også verve deg om dette høyrest interessant ut, bruk i tilfelle denne linken så får vi begge 500 kr å handle for hos Tibber :)

Z-Wave er det eg vil anbefale å begynne med - godt utvalg i komponentar og systemet blir betre og betre desto fleire nodar du får inn i nettverket (pga. mesh). Eg har i ettertid også fått inn 433 MHz for bl.a. temperaturmålingar og røykvarslarar samt ZigBee, men det er og blir Z-Wave som er bærebjelken i systemet.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for konstruktive svar.

 

Kan dere si noe om hvilke dippedutter dere bruker?

 

Jeg tenkter å kjøpe HomeSeer, Heat-IT varmekabelstyring og Fibro Wallplugg (panelovner og varmtvannstank). Noen kommentarer til disse valgene?

 

? Igel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Igel skrev:

Takker for konstruktive svar.

 

Kan dere si noe om hvilke dippedutter dere bruker?

 

Jeg tenkter å kjøpe HomeSeer, Heat-IT varmekabelstyring og Fibro Wallplugg (panelovner og varmtvannstank). Noen kommentarer til disse valgene?

 

? Igel

 

 

Vil fråfråde å bruke Wallplug på varmtvannstanken. Det er med god grunn at det ikkje lenger er tillatt å kople til varmtvannstank med støpsel. 

Benytt heller sjansen til å kople til permanent, f.eks med Aeotec Heavy duty relé. Det er litt overkill, men ikkje så mykje dyrare enn eit relé som er marginalt "godt nok". 

 

Kan ellers anbefale Fibaro dimmer 2 til lysstyring. 

Wallplug er også ypperlig til ein smart kaffitraktar-timer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.