Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Smarthus system og kompabilitet


Olamann1

Spørsmål

Hei alle sammen!
Dette er første tråd på dette forumet for min del, og jeg må si at jeg gleder meg til å lære fra dere alle. Virker som det er en hel del med erfarne kunnskapsrike medlemmer her :)

 

Litt om meg: Ola N. Fevang, 25år - Jeg har fagbrev med noen år på baken i automasjonsfaget, jeg har videreutdannet meg på fagskole og jobber i dag som prosjektingeniør i en mindre ingeniørbedrift i Vestfold. Driver mest med PLS-programmering men har vært noe borti script.

Alltid hatt en interesse for elektronikk og teknologi - Endelig fant jeg frem til forumet deres og er mildt sagt interessert i ta til meg tips og triks til fremtidig smarthus-prosjekter på hjemmebasis.

 

Prosjekt:

Fruen og jeg har signert papirer på ny leilighet. Den skal stå klar høsten 2019 og bygges på kontrakt (Mesterhus).

 

Siden Mesterhus er utbygger og allerede har kontrakt med elektriker osv. har jeg sett for meg at det blir dyrt om jeg skal få dem til å installere/klargjøre for tråd-bundet smarthus.

Dette er en leilighet vi ser for oss å bo i toppen 5-6år før vi anskaffer oss en enebolig av forskjellige grunner. Vi hadde heller ikke tenkt til å legge i alt for mye kroner vi ikke vil få igjen ved salg av leiligheten.

Derfor er spørsmålet mitt om hva dere mener om smarthus i dette prosjektet? Burde vi gå for en enklere løsning med trådløse aktuatorer for lys/varme, trådløse hubber (feks Logitech Harmonyfor styring av TV/stereo?

Jeg lurer veldig på om jeg skal (med hjelp av møbelsnekker) bygge en sjenk/bokhylle med TV-heis i bakkant for å kunne skjule tven når den ikke er i bruk. Jeg har i dag en Naim Mu-so og vurderer å utvide til Naim Uniti Atom/Nova + ett par Mu-so qb. Veldig fornøyd med Naim btw! 

Det hadde vært gøy å kunne snakke med google home / Apple home og be om å få se på TV (TV kommer opp av sjenk) eller få anlegget til å sette på et album fra Rolling Stones.

 

Jeg er også en av de ventende på Tesla Model 3, og har snust litt på Tibber-ladestasjon i garasjen. 

 

Jeg ønsker et anlegg som er kompatibelt helt ut til Iphone og smart-høytallere.

 

Oppsummert:

Fullt kompatibelt smarthus-system for styring av det meste i leiligheten men også kompatibelt med smart-høytallere.

 

 

Alle tips og kommentarer mottas med stor takk :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Olamann1 skrev:

har jeg sett for meg at det blir dyrt om jeg skal få dem til å installere/klargjøre for tråd-bundet smarthus.

Det kan absolutt være, de er vanligvis flinke på å skrive tillegg, men kan være verdt å undersøke likevel...

 

Å etterinstallere f.eks. Z-wave-dimmere bak eksisterende, vanlige lysbrytere er imidlertid en smal sak. Hvis du derfor kan unngå "dumme" skru-dimmere, så gjør gjerne det fordi disse ikke enkelt kan integreres i andre smarthussystemer.

 

1 time siden, Olamann1 skrev:

Dette er en leilighet vi ser for oss å bo i toppen 5-6år før vi anskaffer oss en enebolig av forskjellige grunner. Vi hadde heller ikke tenkt til å legge i alt for mye kroner vi ikke vil få igjen ved salg av leiligheten.

5-6 år er jo litt. Men ikke uendelig lenge.

 

1 time siden, Olamann1 skrev:

Derfor er spørsmålet mitt om hva dere mener om smarthus i dette prosjektet? Burde vi gå for en enklere løsning med trådløse aktuatorer for lys/varme, trådløse hubber (feks Logitech Harmonyfor styring av TV/stereo?

Jeg hadde som sagt installert Z-wave dimmere/switcher bak eksisterende lysbryter. Og brukt Harmony til AV. Spedd på med Alexa og/eller Google Home.

 

1 time siden, Olamann1 skrev:

Jeg ønsker et anlegg som er kompatibelt helt ut til Iphone og smart-høytallere.

HomeKit er lite kompatibelt, men med litt egeninnsats kan de fleste systemer snakke med HomeKit via HomeBridge.

 

1 time siden, Olamann1 skrev:

Fullt kompatibelt smarthus-system for styring av det meste i leiligheten men også kompatibelt med smart-høytallere.

OK, men hvor mye egeninnsats har du tenkt å legge i det?

- Home Assistant og OpenHAB er gratis løsninger. Men de krever en del egeninnsats.

- FutureHome er nesten ferdig ut av esken, men kan ikke gjøres like smart og har mindre støtte for diverse utstyr.

- Du får også hub'er som Homely og SmartThings som gjør en god jobb.

- HomeSeer (som jeg bruker og liker) mener jeg er en god blanding av det praktiske og det vanskelige. Det er ingen konfigurering av tekstfiler eller koding, men er kan gjøres særdeles avansert. Og derfor finnes HS-skolen.

 

Det er mange veier til Rom, og en av dem vil du helt sikkert bli fornøyd med. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

3 hours ago, Olamann1 said:

Dette er en leilighet vi ser for oss å bo i toppen 5-6år før vi anskaffer oss en enebolig av forskjellige grunner.

 

Det jeg føler er viktig at du tenker igjennom, siden du skal bo der _kun_ 5-6 år, er hvor salgbart systemet du velger er. Velger du å etterinstallere Z-wave over hele fjøla ser jeg for meg at du plukker vekk dette før et salg og evt tar med deg komponenter videre om ikke kjøper er like interessert. Velger du KNX og "tradisjonelt" "smarthus" ser jeg for meg at dette er langt mer salgbart, men også noe dyrere enn Z-wave.

 

Med det sagt, så kjører jeg en høyst skreddersydd løsning hjemme hos meg selv, men ser også for meg å bo der ganske mange år. Tror ikke jeg hadde tatt sjanse på å selge med systemet som det står med tanke på support :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar begge to! :D

Sånn jeg ser det nå, heller det mot HomeSeer på egen pc eller en av de mindre HomeSeer-pakkene.
Videre ser jeg feks Fibaro har noen fine dimmere og switcher for div utstyr.

Så skal jeg sjekke ut styring av rullgardiner/persienner + termostater for varmestyring.

 

Som du også nevner Fillip, er det kanskje greit å gå for et mer wireless system, så jeg kan ta det med meg videre om ikke nestemann vil ha det i leiligheten. Da har jeg allerede et godt utgangspunkt for neste hus også :D
 

Jeg har ikke rukket å lese meg igjennom hele HomeSeer-skolen jeg så lå i forumet enda, men kan man endre layout i HomeSeer-app?
Synes ikke layout ser topp moderne ut.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Olamann1 skrev:

Jeg har ikke rukket å lese meg igjennom hele HomeSeer-skolen jeg så lå i forumet enda, men kan man endre layout i HomeSeer-app?
Synes ikke layout ser topp moderne ut.

 

Ja, hvis du kjøper Pro eller HSTouch Designer kan du tilpasse det meste. ImperiHome et også et alternativ. I tillegg kom HomeSeer Mobile for noen uker siden. :) 

 

Ligger noen skjermbilder i HSTouch-forumet og «Mine skjermbilder»-forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minute ago, Moskus said:

Hvis du bruker Z-wave over "hele fjøla" er det bare å sette inn en FutureHome hub eller tilsvarende når du skal selge. Ferdig arbeid. :) 


Den var ingen dum ide! :) 

Om jeg ser jeg havner på Z-wave over "hele fjøla", hva mener dere om å gå for FureHome hub fremfor HomeSeer?
Et minus er kanskje at jeg låser meg til Z-wave protokoll?

Jeg har gjort meg opp en tanke på det vi diskuterte innledningsvis her, å be elektriker installere vanlige 1-pol/2-pol brytere i stedet for dimmere, så etterinstallerer jeg feks fibaro dimmer og bygger om til impulsbrytere selv. Eller om jeg rett og slett finner meg noen andre smart-brytere senere.

 

Det er et alt for stort hav av utstyr i dette feltet ser jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 16/02/2019 at 19:14, ZoRaC said:

 

Ja, hvis du kjøper Pro eller HSTouch Designer kan du tilpasse det meste. ImperiHome et også et alternativ. I tillegg kom HomeSeer Mobile for noen uker siden. :) 

 

Ligger noen skjermbilder i HSTouch-forumet og «Mine skjermbilder»-forumet. 


Aha! Det er interessant :) Jeg ser for meg at jeg ikke vil benytte PC til styring av huset, annet enn å sette opp selve HomeSeer. Styring vil ellers skje via telefon eller nettbrett, om vi ikke bruker tradisjonelle brytere på vegg.


Under "Mine skjermbilder" var det mye snacks! Her er det absolutt mye jeg kan hente fra.

 

Tusen takk for tips! :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
22 timer siden, Olamann1 skrev:

Om jeg ser jeg havner på Z-wave over "hele fjøla", hva mener dere om å gå for FureHome hub fremfor HomeSeer?

FutureHome fungerer. Men det er ekstremt enkelt sammenlignet med HomeSeer (og tilsvarende).

For meg er ikke FH et alternativ jeg i det hele tatt tar opp til vurdering.

 

22 timer siden, Olamann1 skrev:

Et minus er kanskje at jeg låser meg til Z-wave protokoll?

Tja... Til syvende og sist skal man bare slå av og på lys, justere termostater og evt. bruke bevegelsesensorer. Alt dette er helt problemfritt å gjøre i Z-wave format.

 

Så kan du ha alt det andre "små-snack'set" i andre protokoller, men det tar du uansett ned når du selger. Men 6-7 år er en stund, så man kan like greit ha det komfortabelt når man bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 19/02/2019 at 09:08, Moskus said:

FutureHome fungerer. Men det er ekstremt enkelt sammenlignet med HomeSeer (og tilsvarende).

For meg er ikke FH et alternativ jeg i det hele tatt tar opp til vurdering.

 

Tja... Til syvende og sist skal man bare slå av og på lys, justere termostater og evt. bruke bevegelsesensorer. Alt dette er helt problemfritt å gjøre i Z-wave format.

 

Så kan du ha alt det andre "små-snack'set" i andre protokoller, men det tar du uansett ned når du selger. Men 6-7 år er en stund, så man kan like greit ha det komfortabelt når man bor der.



Ja okei, da ser det ut som det blir HomeSeer for min del. Jeg ser jeg fort kunne blitt lei av at det var "for" lett også. Virker som om HomeSeer kan lekes mer med.
Bare å vente til HS kommer med rabatt nå :) 

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En annen ting jeg lurer litt på.
Jeg skal etterhvert i møte med elektrikerne for leiligheten. Noe spesielt jeg bør ha med i installasjonen? Fremtidige rør, big-boxes til evt stikk og brytere osv?
Var også inne på tanken å kjøpe inn nye SONOS:AMP for å drive noen tak-høyttalere på bad i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er mest et spørsmål om hvor langt du vil trekke det. :)

 

Jeg har 3 elektrikere i sving hos oss akkurat  som trekker:

  • Dobbel CAT6 til alle (nye) rom
  • 16 mm trekkerør med 2x1,5mm til alle (nye) vinduer
  • CAT6 til bevegelsessensorer (Aeo Tech Multisensor) i alle (nye rom)

 

Sånt blir det mye trekkerør av. Men det blir bra når alt er organisert og koblet opp. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 minutter siden, Moskus skrev:

Det er mest et spørsmål om hvor langt du vil trekke det. :)

 

Jeg har 3 elektrikere i sving hos oss akkurat  som trekker:

  • Dobbel CAT6 til alle (nye) rom
  • 16 mm trekkerør med 2x1,5mm til alle (nye) vinduer
  • CAT6 til bevegelsessensorer (Aeo Tech Multisensor) i alle (nye rom)

 

Sånt blir det mye trekkerør av. Men det blir bra når alt er organisert og koblet opp. :) 

 

 

 

Hvordan er løsning din foran/bak hver Multisensor? :P Setter du opp en bigbox eller lign. bak sensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
53 minutter siden, Steinis skrev:

Hvordan er løsning din foran/bak hver Multisensor? :P Setter du opp en bigbox eller lign. bak sensor?

Etter anbefaling fra elektriker, så setter de inn spotkasser. Da er det plenty med plass til ledninger (jeg kommer til å kjøre 5V over CAT6 i første omgang, men kan bruke PoE og 5V-splittere hvis det f.eks. skulle bli aktuelt å sette opp et kamera el.l.), samt at det gir mulighet til å plassere Multisensoren mer på skjønn etter at innredningen er klar, eller iallfall etter at gipsen er satt opp.

 

Jeg har kjøpt innfellingskit til alle.

 

I tillegg har jeg testet meg frem til å legge dem i vegg istedenfor i taket, da dekker de rommene bedre mtp. bevegelse.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.