Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjemmeautomasjon og overvåkning av familie


Armas

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I går satte jeg opp en pushvarsel, som forteller meg at mine barn har kommet hjem fra skolen. Når det er bevegelse i gangen, mellom to klokkeslett, får jeg ett pushvarsel. så kan jeg kikke på doorbird sitt kamera og se at de er hjemme. Da ser jeg også hvem de har med hjem. 

 

Nå er ikke barna mine så store, og jeg tenker at det er kjekt å passe på at de kommer trygt hjem fra skolen, men jeg får likevel en liten usmak i munnen.  Alternativet er jo at de har beskjed om å ringe meg når de kommer hjem, men det er like vel ikke det samme. Det er en grense her ett sted, og den dyttes nok på hele tiden. 

 

Systemene våre gir jo store muligheter til å overvåke både barn og ektefeller. Jeg kan sjekke på bil-appen  om kona er der hun sa hun skulle, jeg kan sjekke når tenåringene kom hjem på natta. Jeg kan bruke kamera til å se hvem de har med hjem. Osv. osv. 

 

Jeg er i utgangspunktet motstander av å passe på barna når de er ute. Jeg tror at gps-klokker gjør barna mer ansvarsløse og mindre selvstendige. Likevel rigger jeg huset mitt slik at jeg har muligheten til å overvåke det meste som skjer der.  Jeg vet ikke om jeg selv som tenåring hadde likt å bo i ett slikt hus. Muligheten til å snike seg ut og inn satte jeg stor pris på. 

 

Har dere kjøreregler på slikt? Det ligger en del ansvar i å ha slike systemer, og noen vil helt klart misbruke mulighetene. 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen fasit, men jeg synes du tar opp et viktig poeng.
Vi bør alle tenke oss godt om før vi tar i bruk "smarthus" teknologien til andre formål enn det "smarte" og praktiske.

Frihet under ansvar er en god ting - for unge og gamle   Selv om en teknisk sett kan overvåke alt og alle, skal en fortsatt bruke sunn fornuft og tillit.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

narsissistene kan virkelig kose seg nå :P med noe så enkelt som å pinge tv'en kan du få full kontroll når tv'en blir slått på og av. 

"jasså ja, oppe til 00.45 og så på tv igår ja..." "skulle ikke du på jobb idag? bingwatchet noe på netflix siden du slo på tv'en 10.10?" så det kan misbrukes. Og som oftest er de andre totalt uvitende. De tror gjerne det bare er lys og sånn som styres. 

Kjøpte siemens tørketrommel med wifi og app. Når jeg var på reisejobb fikk jeg beskjed på app'en at tørketrommelen var ferdig. Spurte min samboer om hun tørketrommlet klær eller det var app'en som var ute og kjøre(trodde jeg måtte være på wifi'en for å få melding). "Hæ, overvåker du meg" får jeg tilbake da :P

 

Men akkurat når ungene er små syns jeg det er helt greit med noen sensorer som sier at nå er de kommet hjem fra skolen etc. Vil ikke utstyre de med mobil og slikt for tidlig.

 

Litt OT men fin artikkel med den friheten de har av å være aleine hjemme, og hvorfor ikke da ha noe som gir deg beskjed om at de har kommet seg trygt hjem.

https://www.klikk.no/foreldre/skolebarn/jeg-var-et-nokkelbarn-og-jeg-elsket-det-2364835 (jeg var og i den kategorien og det var meg vi gikk hjem til for å se Jean Claude van Damme, Sylvester Stallone og andre slåsse og krigsfilmer etter skolen.)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Hr Kotelett said:

og det var meg vi gikk hjem til for å se Jean Claude van Damme, Sylvester Stallone og andre slåsse og krigsfilmer etter skolen.)

 

Godt vi hadde noen "sånne" vi kunne dra til. Om ikke ville jeg selv vokst opp med med NRK1 på landet, og trodd at verden kun bestod Pompel og Pilt -men de var riktignok skumle de også den gang :) 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 15.30, Armas skrev:

Jeg er i utgangspunktet motstander av å passe på barna når de er ute. Jeg tror at gps-klokker gjør barna mer ansvarsløse og mindre selvstendige. 

Jeg er også i utgangspunktet motstander av det, så jeg måtte gå et par runder med meg selv da jeg kjøpte Gator 2-klokker. Den ene virker ikke lenger, og den andre har utdatert firmware så den kan ikke spores.

 

Men som en ren mobiltelefon har den vel både gitt mer selvstendighet og mer ansvar til de søte små når de er ute. Ofte telefoner med "Når er vi fremme på lekeplass X", "Nå går vi og ringer på hos Y", etc. Jeg kan ikke spore dem om jeg prøvde engang, men de er mye ivrigere på å ringe og fortelle om hva de gjør enn hva jeg hadde forventet.

 

På 15.2.2019 den 15.30, Armas skrev:

Likevel rigger jeg huset mitt slik at jeg har muligheten til å overvåke det meste som skjer der.  Jeg vet ikke om jeg selv som tenåring hadde likt å bo i ett slikt hus. Muligheten til å snike seg ut og inn satte jeg stor pris på. 

Vi har en del slike funksjoner som må fjernes etter hvert som ungene vokser opp. Lyd-alarm og kamera er ikke like aktuelt lenger.

 

Samtidig tror jeg (og i aller høyeste grad merker) at barn er kreative. Mine små har bodd i et smart hus bokstavelig talt hele livet, de vet ikke om noe annet. At huset setter noen begrensninger betyr bare at de tenker annerledes, de kommer sikkert på noe som jeg ikke har tenkt på (det gjør de jo allerede). Jeg regner med at det kommer en tid der fruen og jeg må velge hva vi skal lukke øynene for og hva som må få konsekvenser.

 

Slik har det jo alltid vært, også før smarthusets inntog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, Vi ble jo passet på når vi var små vi og.

 

Hos meg var det alltid noen hjemme etter skoletid, så om vi skulle se voken-filmer gikk vi til noen andre. 

Mine foreldre fikset aldri de gulv-plankene som knirket utenfor deres soverom, og det var ingen av oss barna som fant en vei forbi som ikke laget høye knirk. Da måtte vi planlegge litt, og passe på at vinduet var åpent og det sto noe utenfor vi kunne klatre på. 

 

Gode kjøreregler er vel tingen, og å være tydelige på hva som kan sjekkes i loggen og hva som ikke skal holdes mot deg..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble sagt på sykehuset da vi fikk første datter: Gode råd fra foreldre kan meget vel være utdaterte.

 

Det samme gjelder her, tenker jeg. Dagens unge har andre muligheter, men også andre utfordringer. De kommer fikser det nok. :) 

 

 

@Armas, fikser du avataren din? Det er noe rart med den...

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Som det ble sagt på sykehuset da vi fikk første datter: Gode råd fra foreldre kan meget vel være utdaterte.

 

Det samme gjelder her, tenker jeg. Dagens unge har andre muligheter, men også andre utfordringer. De kommer fikser det nok. :) 

 

 

@Armas, fikser du avataren din? Det er noe rart med den...

image.png

 

Inntil videre blir det tomt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Interresant tråd og problemstilling. 

 

Selv har jeg ikke kjøpt kamera og er usikker om jeg vil gjøre det i fremtiden. Isåfall må jeg tilrette for at alle i husstanden kan deaktivere det på en enkel og rask måte, ellers mener jeg man krenker privatlivet. På en annen side har vi sensorer i hvert eneste som som logger aktivitet, så dette er ikke helt enkelt. Bilen vår kan også spores via GPS, dette kan dog deaktiveres, men det har vi enda ikke gjort. Til nå tenker jeg simpelthen at samboeren ikke gidder å sjekke hvor jeg drar, og det samme gjør jeg med henne. Kan dog tenkes at par som sliter med tillit og sjalusi har større problemer knyttet til dette, men da kan man vel argumentere for at de utgangspunktet har andre ting de må jobbe med. 

 

 

Jeg tilhører en generasjon født sent på 80-tallet og vokste opp med Internett og trådløst nett. Som teknologifrelst snørrunge brukte jeg å sabotere Internett i perioder hvor jeg ikke ville han skulle laste ned timeplaner fra skolen...som oftest lenge nok til han glemte det for dagen, og sjeldent nok til han aldri tilkalte noen teknikere. Blir spennende å se hvordan barna mine vil prøve å lure systemet i fremtiden....

 

Spørs om ikke overvåkningskamera og den slags blir mer regulert i fremtiden. I dag kan det ihvertfall enkelt misbrukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.