Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilke lader til Tesla er å anbefale?


mr.rs4

Anbefalte innlegg

Den ser jo meget bra ut. En må vel få seg Tibber strøm abb og denne [mention=2]Moskus[/mention]  plug in og da...

 

Hentet akkurat min Tibber Easee lader på posten. Snerten lekker sak, mye mindre enn jeg trodde.

Gikk for den, da den bla støtter 3-fas, kan paralell kobles til flere ladere, jeg er Tibber kunde og bruker HomeSeer.

 

Syntes også prisen er gunstig i forhold til tilsvarende ladere.

 

Holder på med strøm og isolering av garasjen, så vil ta noe tid før jeg får testet denne og delt erfaringer ved bruk.

 

563e7c081b7effbc9c01065e9d4734a3.jpg47b46526718e4a96eb435748cb4164d9.jpgab0876c78003e7088df92b4c672ccb1d.jpgbc8211d949cc08a5d225be82b82deadc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk installert mine to Easee ladere med lastbalansering i dag og integrasjon til Tibber er nå aktivert. Smartlading rulles ut fortløpende står det. Ellers er ikke oppdatering av effekt under hver lader særlig god, mulig det skyldes at laderne kjører på 4G foreløpig. Får håpe Tibber også justerer ikonene til å vise effekten direkte på hjem skjermen.

image.thumb.png.13a6e2dc9f37e2d8f2c0c99e718b8c74.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg håper at de legger til styringen til APIet... ;) 

Selvfølgelig! Men, akkurat nå er jo hele integrasjonen på nærmest beta stadium, så det gjenstår nok en stund før dette er klart.

 

For de som lurer eller skal innstallere lader selv, så sjekk https://www.easee.no/support/, da manualen som ligger i esken sannsynligvis er utdatert. Mine ladere ville heller ikke lade før de plutselig fikk en OTA firmware oppdatering. Andre punkter jeg fant ut i dag som man kanskje trodde var på plass:

- Muligheten til å koble laderoboten til et lokalt wifi-nett kommer i April. Foreløpig kommer laderoboten seg online via det innebygde 4G-modemet.

- Vil dere komme med en egen easee app? Ja, men vi vet ikke helt når enda. Foreløpig vil du kunne benytte deg av Tibber sin app for styring av laderoboten, det krever ikke et abonnement. (dette fungerte ikke i min Tibber app, men Tibber er på saken).

- Kan jeg låse laderoboten min slik at den er utilgjengelig for andre? Ja, ved å holde inne touch knappen i 5 sekunder får du tilgang til et lokalt brukerinterface. Det vil også være mulig å benytte RFID, denne funksjonaliteten vil bli implementert ila de neste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor man skal bruke Easee boksen til smart-lading, man er vel avhengig av at bilen er på nett alikevel, og da må det vel være like greit å bruke bilens eget API til å stoppe/starte lading med en hvilken-som-helst ladeboks? Jeg bruker TWC i dag, og det fungerer jo veldig fint!

 

Man stiller jo inn i Tibber appen når man vil ha bilen ferdigladet, og for at Tibber skal få til dette, trenger de å vite tre ting, hvilken SOC* batteriet har, hvilken SOC du ønsker å lade til, og ladehastighet.

Etter hva jeg har klart å finne ut, så sendes ikke SOC til laderen via ladekontakten, så dette må vel  hentes ut fra bilen via 4G/Wifi?

Eller har jeg misforstått noe her?

 

*SOC: "State of charge", batteriets ladetilstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi easee boksen er ganske billig i forhold til alle andre, man kan lett endre strømstyrken på den hvis man bytter kurs, den har innebygget b-vern og ikke minst for oss som har en elbil som IKKE har api mot tibber så blir ladingen smart ;) For meg var derfor valget enkelt da jeg kjøpte lader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, AndreasLie said:

(...)som har en elbil som IKKE har api mot tibber så blir ladingen smart ;)

 

Det er akkurat dette jeg lurer på om fungerer?

Hvis ikke laderen vet hvor lenge du har behov for å lade, hvordan kan den da velge de billigste timene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AndreasLie said:

Det får vi se når Tibber får lansert funksjonen ;) Men regner med at den får vite dette fra bilen, det er vel sånn alle andre hurtigladere rundt om får vite det. 

 

Denne informasjonen er ikke tilgjengelig ved AC-lading, så det må bli en annen løsning.

Fant noe på elbil-forumet, spørsmålet er stilt der også:

 

Quote

Svar fra Tibber: For biler der vi ikke vet batteristatus, så må biltype registreres i appen.
Dermed vet vi batteristørrelsen, og ut fra ladehastighet vet vi da hvor lenge bilen maksimalt må lade. Vi kan da utsatte ladingen til billigere timer.

 

Så da blir det en slags halvsmart-lading, men ikke like smart som når man bruker bilens API. Kjekt å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AndreasLie skrev:

Men regner med at den får vite dette fra bilen, det er vel sånn alle andre hurtigladere rundt om får vite det. 

Hurtigladere kan lese av SOC, men Easee laderen kan det nok ikke

 

Svar fra Tibber:

Sitat

For biler der vi ikke vet batteristatus, så må biltype registreres i appen.
Dermed vet vi batteristørrelsen, og ut fra ladehastighet vet vi da hvor lenge bilen maksimalt må lade. Vi kan da utsatte ladingen til billigere timer.

 

EDIT: Så ikke at @Norseman hadde allerede svart ?

Endret av cscheiene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må vurdere selv hva man setter som viktig. De støtter samme hastigheter og lastbalansering. På Model 3 blir også 230V IT nett 3fas fult støttet, så ikke noe egent for Easee.  Så man kan få 11kW på 32A 230V trefas. Har man 400V er det 11kW på 16A eller 22kW på 32A. 

Støtter også kvasi trefas løsning for IT nett som gir ca 10% høyere fart og bedre fasefordeling sammenlignet med enfas på S/X men dette gjør nok også easee sin. 

 

Fordeler med Tesla sin.

- Kabel på selve ladestasjonen så må ikke kjøpes i tillegg

- Pris. Koster 5100 hos Tesla men er mange som har fått de i vervepremie så er mulig å finne de nye på feks finn osv til rundt 3500. ink B vern blir det fortsatt rimeligere.

- knapp for å åpne ladeluken på bilen 

- Utseende (Dette er nok en smakssak men liker utseende og løsningen med å kunne henge opp kabel på Tesla sin bedre)

- Kan firmware oppdateres igjennom bilen

- Kan koble lastbalansering på 4 stk mot 3 for Easee.

 

Fordeler Easee/Tibber

- Innebgyd B vern så slipper å kjøpe å installere det utenom som koster mellom 1000-2000kr

- Mulighet for få rimeligere strømpris på Tibber og lastbalansering sammen med Pulse (Siden Tibber kan skru av lading ved behov/høy belastning) (Dette kan tibber få til med Tesla sin også via API eller man kan lage en løsning selv, noe jeg har gjort)

- Tar mindre plass på veggen

- Innebygd Wifi/4G Så kan firmware oppdateres trådløst ved behov.

- Innebygd energimåler

- RFID / NFC-leser

- Mulig bedre kompatibilitet med andre elbiler en Tesla, spesielt når det kommer til lastbalansering hvor bare en av bilene kan nyttiggjøre seg av 3fas. 

 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dennis87 har oppsummert det bra over her, men vil skyte inn et par minus på Tesla sin:

 

-Kompabilitet med andre biler er dårlig når man har satt den i kvasi-trefase-modus for å lade med 8.4kW

-Kan ikke lade BMW i3 pga en liten lekkasje mellom faselederne iternt i laderen.

 

Selv har jeg Tesla sin i dag, kommer til å bytte til Easee.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er praktisk med Tesla sin er jo knappen på ladekabelen som åpner luka som nevnt over.

Den samme knappen kan også brukes til å avbryte lading dersom bilen er opplåst, det er noe man går glipp av med Easee.

Men man kan åpne ladeluka/avbryte ladingen med å holde inne bakluka på keyfoben i >3 sek istedenfor

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er laderne fra min garasje. Det er 2 stk sorte TWC som er koblet sammen med lastbalansering på en 32A trefas kurs. Det meste av kabler skjult bak veggen. Lastbalanseringen fungerer bra. Bytter til 16A til hver bil når begge lader samtidig. 

20190627_000647.thumb.jpg.276e67aca9a3714e17a6e787cec1e49d.jpg

 

20190627_082938.thumb.jpg.2795ec2cc062871a8b6059a8b624d3c7.jpg

 

20190626_233923.thumb.jpg.178c5baf8039ccf869bfda77cf7e74b5.jpg

 

Veldig fornøyd med jobben til Elektrikern Asker. Så for de som bor i Oslo, Asker og Drammens område som skal ha montert ladestasjon kan de anbefales ?

https://www.elektrikernasker.no

 

 

Endret av Dennis87
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.