Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hei - ny eier som trenger å finne ut av smarthus fra 2007


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

vi har nylig flytta inn i et hus fra 2007, og det er satt opp med endel smarthus-elementer. 
Og jeg vet ikke opp og ned på dette, men trenger å finne ut av hvordan ting hører sammen.

 

Bit for bit har jeg forsøkt å identifisere hva jeg har, men jeg vet fortsatt ikke helt hva som styrer hva, og hvordan jeg skal knytte ting sammen til noe mer brukervennlig som jeg har kontroll på.

 

Dette vet jeg at jeg har: 

- En enebolig.

- En Siemens Logo! 12/24 RC: 6ed1 052-1md00-0ba5 

- En Siemens Communications Module EIB: 6bk1 700-0ba00-0aa1

- To Hager TS 201 a1 (KNX dimmere?). Det står tre i papirene men ser bare to. 

- Fire Schneider Electric CT Le25A 15959 (?)

- Busch-Triton brytere/termostater.

 

ABB i-bus: 
- En ABB IPS/S 3.1.1 (IP-interface med støtte for flere samtidige tilkoblinger)  // - Byttet fra ABB IPS/S 2.1 (IP-interface)

- En ABB BE/S 4.20.1 (?)

- Schneider Electric MNT6725-0001  // - Byttet fra En ABB DG/S 1.1 (KNX/Dali Gateway)

- En ABB SV/S 30.320.5 (strømforsyning)

- En ABB SA/S 12.16.5

Mer ABB-utstyr tilknyttet vannbåren varme i et annet skap:

- To ABB ES/S 4.1.1

- Sju ABB ventil...greier. Vet ikke modell men de ser omtrent slik ut: http://www.installasjonsprodukter.no/catalog/16021/Adapterringer til thermoshunter_NOR1.html

 

Jeg har noe dokumentasjon på hvordan ting er koblet i sikringsskapet, inklusive Dali-gatewayen og adressene. 

 

Brann-/alarmsystem uten abonnement: 
- En Jablotron JA-63 versjon GK61008. Muligens noe 433.92Mhz-funksjonalitet ute og går her. 

- En JA-60f trådløs kodetastatur. Tilsynelatende ikke i bruk. 

- Mer tilknyttet dette inklusive 10 år gamle, kablede brannvarslere. Forrige eier skrudde opp vanlige brannvarslere på siden. 

 

Ukjent antall sensorer, ser i dokumentasjonen at det er noen 433.92Mhz Nexa-sensorer ute. 

Ringeklokken er 433.92Mhz, inneenheten er Nexa LMLR-710.  

 

Smartlås: 
- Yale Doorman V2. 

- Verisure Smartlock Vbox Mini.

 

Flexit sentralstøvsuger med trådløs kontroller,

Flexit ventilasjonsanlegg.


Egne greier koblet til smarthuset:
- Ny: Homey Pro. Erstattet et forsøk med OpenHub 2. 

- Amazon Echo Plus m. fl. Bruker stemmefunksjonaliteten sammen med Homey for å styre lysene. 
- Amazon Echo Dot with Clock nyeste generasjon, m. fl. Bruker stemmefunksjonaliteten til styring av TV o.l. 
 

Egne greier ikke koblet til smarthuset: 

- Ikea lyspærer og hub mm.

- Philips lyspærer og hub mm. 

- Logitech Harmony Hub, med Hub Extender (Extenderen har ikke noe bruksområde whatsoever)

- Makerlife Weather Station: Raspberry Pi Zero W, utvendig på garasjeveggen. 

- Broadlink RM Pro+ som jeg hadde tenkt å koble til garasjeåpneren. Det gikk ikke, ikke støtte for rolling code. 
- Raspberry Pi 3 Model A+ med Plex Media Server, koblet mot Alexa. Flere Raspberry Pi-er, for tiden uten oppgaver. 

- Aeotec Z-Stick Gen5.


 

Skal gå over og legge til flere detaljer, men tenkte jeg skulle komme igang nåh. 

 

Det store spørsmålet er: hvordan skal jeg knytte alt dette sammen? 

...Og hvordan justerer jeg gulvvarmen? [Løst]

Endret av tommyb
Lagt til mer detaljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Automatikk said:

Hvor ligger terskelen for å fikle med dette selv?

 

Ja, det er nok KNX som er nervesystemet i dette huset, og det ser også ut til å være endel 433.92Mhz-greier. 
Jeg fant altså en ethernetport på ABB IPS/S 2.1-enheten. I tillegg ser det ut til å være en på Jablotron-sentralen. Logo!-enheten tror jeg ikke har noe sånt. 

Har oppdatert oversikten over dingser. 

 

Kanskje er IPS/S 2.1 veien inn? 

 

Jeg er ikke elektriker, terskelen min på hardware går (foreløpig) en plass etter å skru sammen en Raspberry Pi men før lodde sammen en Raspberry Pi.
Jeg er derimot utvikler, kan lese et bash-script og bevege meg rundt på en linuxmaskin med noe misbehag.

Jeg er ikke komfortabel med å hente inn elektrikere i salgsmodus, men anser det som sannsynlig at det jeg har skal kobles sammen med en mer moderne og åpen smart-sentral. 

Smerteterskelen min på tidsbruk er for tiden et sted mellom 2-8 timer i uka. Det blir nok mer rom når jeg får kontroll på alle pappeskene etter flyttinga. ...Hvis det engang skulle skje. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 hours ago, tommyb said:

Kanskje er IPS/S 2.1 veien inn? 

 

Du kan kjøre KNX/IP både i HomeAssistant og NodeRed, bare for å teste litt. Jeg bruker NodeRed standalone mot KNX/IP for å spe på med litt ekstra funksjonalitet på LogicMachine som jeg kjører :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er KNX som er hoved systemet må du få ETS filen som er benyttet for å addressere og sette opp systemet.

Om du klarer å finne ut hvem som har programmert KNX systemet, skal de klare å eksportere nødvendige filer for at du skal kunne leke med systemet i ETS.

Automatiseringen er lagret i hver enkelt system enhet.

 

ETS dongel må kjøpes.

ETS5 professional for den nette sum av € 1000 (ubegrenset antall devices)

ETS5 Lite for den nette sum av € 200 (maks 20 devices)

 

I tillegg må du kanskje kjøpe lisenser for DALI og andre gatewayer i systemet.

 

KNX er ikke vanskelig, men det har sine kuriøse tilnærminger til automatisering i forhold til mer åpne standarder.

Bratt læringskurve om du ikke har vert borti systemet tidligere.

Lett for å gå seg for langt inn i ulike undermenyer og ett utall av parametere som kan justeres.

KISS er beste tilnærming til å begynne med.

 

Mulig du kan klare å lese ut noe fornuftig via IP grensesnittet, men du må likefullt ha ETS for å få gjort endringer i oppsettet.

I hvert fall slik jeg kjenner systemet.

Mulig jeg ikke kjenner systemet godt nok til at dette er riktig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller fått de som har programmert huset til å eksportere prosjektet til en esf fil, kjøpt en Logic Machine og importert denne filen der. Derfra kan du gjøre all visualisering og logikk. Ingen vits å fikle med ETS når alt allikevel virker på KNX. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/02/2019 at 11:20, fiLLLip said:

 

 

Du kan kjøre KNX/IP både i HomeAssistant og NodeRed, bare for å teste litt. Jeg bruker NodeRed standalone mot KNX/IP for å spe på med litt ekstra funksjonalitet på LogicMachine som jeg kjører :) 

 

Jeg har brukt ledig tid denne uken til å se på programvare for KNX. Jeg begynte med å installere NodeRed, og klargjøre en gammel laptop (teknisk sett en Travelmate C111tci TabletPC) for Linux, siden endel av programvaren foretrekker Linux. Men Linuxinstallasjonen viste seg å være litt motvillig til så gammel hardware, så den tok plutselig hele uka. Kobla en IP-kabel til IP-interfacet men så i farten ikke at den dukket opp i Altibox-ruteren. Tror jeg skal sette opp en ruter jeg har bedre kontroll over mens jeg jobber på dette. 

 

Jeg ser også at det finnes ganske mye programvare som retter seg mot KNX-markedet, og det er vanskelig for meg å si hva de forskjellige tingene kan gjøre. Det er naturlig for meg nå å sjekke ut ABB i-Bus Tool, siden jeg har ABB i-Bus enheter. Ikke fått sett på NodeRed enda heller.

 

On 18/02/2019 at 11:42, Jarle F said:

Dersom det er KNX som er hoved systemet må du få ETS filen som er benyttet for å addressere og sette opp systemet.

Om du klarer å finne ut hvem som har programmert KNX systemet, skal de klare å eksportere nødvendige filer for at du skal kunne leke med systemet i ETS.

Automatiseringen er lagret i hver enkelt system enhet.

 

ETS dongel må kjøpes.

ETS5 professional for den nette sum av € 1000 (ubegrenset antall devices)

ETS5 Lite for den nette sum av € 200 (maks 20 devices)

 

I tillegg må du kanskje kjøpe lisenser for DALI og andre gatewayer i systemet.


(...)
 

KISS er beste tilnærming til å begynne med.


(...)

 

Jeg ser også at det finnes en ETS Demo rettet mot nybegynnere, for opp til 5 enheter. Tenker det er naturlig å begynne der. Og med KISS-tilnærming først. Er en ETS Dongle bare en slags lisensnøkkel-enhet, som var vanligere før i tiden? 

 

On 18/02/2019 at 15:10, Automatikk said:

Jeg ville mye heller fått de som har programmert huset til å eksportere prosjektet til en esf fil, kjøpt en Logic Machine og importert denne filen der. Derfra kan du gjøre all visualisering og logikk. Ingen vits å fikle med ETS når alt allikevel virker på KNX. 

 

Er en Logic Machine noe tilsvarende den gamle Siemens Logi!-enheten?

 

Disse enhetene er vel lavstrømsenheter. Trenger man elektriker for å bytte/legge til en enhet? Jeg ville nok uansett foretrekke en elektriker, men bare så jeg vet det "for future reference". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tommyb skrev:

Er en Logic Machine noe tilsvarende den gamle Siemens Logi!-enheten?

 

Disse enhetene er vel lavstrømsenheter. Trenger man elektriker for å bytte/legge til en enhet? Jeg ville nok uansett foretrekke en elektriker, men bare så jeg vet det "for future reference". 

 

ETS dongle er en lisensnøkkel ja, som i gamle dager. 

 

Logic Machine er en liten tavlemontert Linux webserver bygget opp rundt KNX prinsippene. Den er følgelig svakstrøm, men du trenger en strømforsyning med 28V ut, så da må du nok ha elektriker på plass. 

 

Med en LM kan du lage visualisering selv og sette opp automatikk og logikk. Den kan også integrere de fleste andre protokoller. Hjelp er heller aldri langt unna på forumet deres. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPS/S 2.1 var en vei inn. Jeg har nå prøvd ABB i-Tools, og fant der ut at jeg kan koble til Dali Gatewayen og slå av/på lyset der... Men ikke så mye annet. 

 

Et av de store spørsmålene er imidlertid løst: jeg har funnet ut hvordan jeg stiller gulvvarmen. Busch-Triton bryterne er også termostater, og kan stille varmen. De har også IR-sensor, uten at jeg foreløpig har fått sett på om det kan brukes til noe nyttig. 

 

Jeg ser også at det jeg trodde var én Siemens Logi!-enhet, faktisk er to enheter,  6ed1 052-1md00-0ba5 og 6bk1 700-0ba00-0aa1. Må se mer på disse, skal se etter manualer og eventuell programvare hos Siemens. 

 

Makerlife Weather Station: Raspberry Pi Zero W'en på garasjen døde, men jeg har erstattet den. Vindmåleren viser nok for lav hastighet. 
Det er forresten blitt enda billigere for Makerlife-kitet nå, for de som er interessert. Nede i 536,- kroner, som ikke er verst for en Raspberry Pi Zero WH, strømforsyning, vind-, temperatur- og nedbørsmåler. 

 

Broadlink RM Pro+'en var nok enda et feilskjær for min del, siden den ikke støtter rolling code-kommunikasjon. Jeg må se på andre måter å koble til garasjeporten. Plukket med meg en Aeotec Z-Stick, så kanskje Aeotec Garage Door Controller hadde vært noe... Men så leser jeg her på forumet at den ikke funker bra i minusgrader. 

 

Mer suksess hadde jeg med Plex; satte opp en Raspberry Pi 3 A+ med Plex Media Server og får nå spilt av musikk med Alexa. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Oi, som tiden går. 

 

November: testing av Openhabian. 

 

Jeg har satt opp en Raspberry Pi 4 med Openhabian, fordi det virket som en grei måte å koble seg til KNX og mye annet. Openhabian presenterte seg dog ikke fra sin beste side da vi skulle bli kjent. Openhabian-installasjonen var/er broken fra kilden: den kræsjer på nedlasting av Java og det var ikke bare-bare å få den til å fullføre installasjonen. Dette har tydeligvis vært kjent i månedsvis, og da gir det ikke det beste inntrykket av prosjektet. Men man har da sloss med Linux før, så det kom opp en kveld eller to forsinket. 

 

I fra grensesnittet har jeg satt opp bindings til KNX, Z-Wave, Harmony, forsterkeren, TVen, Verisure/dørlåsen, med mer. Får opp "Things" for de KNX-tingene jeg vet adressen til, men det er ikke autodiscovery på KNX-bindingen og jeg vet ikke adresser til sånne ting som sensorer, etc. Har ennå ikke kommet så langt som til å sette opp grensesnitt for avlesing fra eller kommandoer til disse. Men det ser overkommelig ut, jeg har fått koblet til mange enheter, og det gikk raskt nok og var enkelt nok. Det finnes også en egen binding til Siemens Logo!-enheten men den er for generasjon 7 og 8 som har eget interface og vi har generasjon 6. Jeg får jo opp enheten via ABB-interfacet, så det er kanskje like bra. 

 

Selv om jeg begynner å få koblet ting sammen, er nok løsningen er ikke den "endelige løsningen".  Siden KNX-interfacet står i sikringsskapet, må jeg ha skapet åpent for å koble til. Har også hatt endel problemer med varmtvannstanken, og bytter jeg den kan det hende det blir andre endringer på gulvvarme/KNX også. Har fortsatt ikke kontaktet de som har jobbet på automatikken før, hvem nå enn det er. Delvis fordi ETS ikke frister så lenge automatikken virker, delvis fordi jeg selv har måtte lært meg nok til å vite hva jeg egentlig lurer på...

 

Er det forresten noen andre som har forsøkt utforske KNX via Openhab? 

Endret av tommyb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, 

 

Jeg dillet "litt" med KNX hjemme, og har lekt endel med Openhab osv, men har nå gått vekk ifra dette og har konkludert med dette:

1. KNX systemet mitt skal kunne kjøres helt seperat ifra sentral server, litt av hele poenget med KNX, det er et desentralisert system uten sentral hjerne (slippe fruen å bli sur når hun ikke klare å skru av lyset med lysbryteren!)

2. Når det sakt, så handler det litt fort mer om hvilken visualiseringssystem du ønsker å bruke, og der har jeg falt på Homekit (Apple sitt), satt opp en homebridge-knx, slik at jeg får inn alt av enhetene inn i Homekit. 

3. Når man så har fått det inn i Homekit, så kan man veldig enkelt lage en "stemming" og styre hvilken lys som skal på osv. Man kan også  linke opp en bryter imot en programmable switch (i homekit), så kan du trigge "stemmingen" du styre i homekit ifra en vanlig bryter.  (mykje enklere enn å gå inn i ETS og endre på stemmingen der!). 

 

NodeRed med KNX-Ultimade, så kan man importere ETS csv filen, da kan man begynner å linke ting sammen, f.eks temperatur sensor data til influx osv. 

 

Men du kommer ikke langt uten ETS filen, hvis du får tak i den få noen til å åpne den i ETS og ta så en export til csv. Dermed får du listen over alle gruppe adresser som er brukt. 

 

/Fredrik

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Sånn smått om senn ble det endelig litt framgang her. Måtte bytte noen halogen/dali-lys og elektrikeren/firmaet jeg valgte hadde allerede tilgang på filene til huset mitt. Dermed har jeg fått tak i en .knxproj-fil fra elektrikerne, så det er håp om å komme ett steg eller to videre. De har lagt inn 20 enheter, og det er grensa til ETS5 Lite. Så jeg la akkurat ut €60 for ETS5 Lite-lisens og like mye for shipping av donglen, så da burde jeg kunne ta kontroll over dette etterhvert. Spent på om jeg kan få opp varmestyringa og se hva den driver på med - den står i lista når jeg lager en ESF-eksport, men finner ikke den i ABB-programvaren.

 

Jeg har også trukket en nettverkskabel til KNX-interfacet, så nå kan jeg koble opp uten å fysisk rulle ut en kabel. Uten at OpenHab nødvendigvis ble riktigere løsning for det. Jeg får feil som ser ut til å skyldes at ikke alt som kan legges inn i OH2 bør legges inn i OH2 - mulig det overbelaster KNX-bussen.

 

På dette tidspunktet har jeg tre ting jeg ønsker oppnå:

- Oversikt og monitorering av smarthuset på et felles sted.

- Et visuelt interface for oversikt og styring som familien kan akseptere og som kan følge huset i lang tid framover.

- Stemmekontroll.

Jeg tror ikke jeg er på rett spor for det andre punktet der men gir OH2 noen sjanser til. Kan være problemet sitter mellom stolen og tastaturet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg vet ikke om noen så tråden min om alternativer for KNX stemmestyring, men jeg hoppet på et tilbud på en Homey Pro  i Black Week. I forhold til OpenHab, kom jeg lengre på mye kortere tid. Første dagen koblet jeg den bare til, oppdaterte den og koblet til Alexa. Andre dagen importerte jeg en .knxproj-fil og knottet inn informasjonen (gruppeadressene) for en dimmer. Da var det klart til å bruke stemmestyring (etter å ha funnet den nye devicen i Alexa-appen), og "Alexa, set the office light to 50%" virket. Endelig hører KNX-huset på meg.

 

Kult: hvis jeg bare ber Alexa om å slå på lyset, spør hun første gang om hvilket rom, og om echo-enheten også står i samme rom. Deretter husker hun dette slik at du ikke trenger spesifisere hvilket rom/lys du vil slå på fra den enheten neste gang.

 

Skuffende: Homey har fokusert på mobil-app og ikke fullverdig webgrensesnitt, som er begrensende. Det finnes grensesnitt, så jeg skal titte på dem senere. Det første jeg kikket på krevde at jeg må gi passordet til tredjepart... Det er vel kanskje naturlig men føles galt. Bedre om de hadde det selv.

 

Videre, selv om man kunne importere .knxproj-fila, gjorde den fint lite med den. Den satte ikke opp enhetene, ingen forslag, ikke noe info. Man må selv opprette KNX-enhetene og fylle ut adressene selv. Ikke mye enklere enn oppsettet på OpenHab der, selv om det er noen ekstra ledd på OpenHab. Der hadde jeg virkelig forventet mer fra knxproj-importen, etter å ha sett videoer fra oppsett av et annet KNX voice interface.

 

Ellers har jeg tidligere i år byttet KNX IP-interface til et som kan ha flere oppkoblinger samtidig. Det er en stor fordel å kunne koble på ETS samtidig som jeg setter opp OpenHab eller Homey. Det var plug and play og definitivt verd oppgraderinga.

 

Muligens kan jeg beholde OpenHab dersom jeg vil ha mer/overlappende funksjonalitet. Tenkte forresten jeg skulle teste Home Assistant før jeg kjøpte Homey Pro, men strandet underveis da jeg forsøkte å installere en SSD på en ny Raspberry Pi 4.

 

Selv om Homey ikke nødvendigvis rokka sokkene mine, kom jeg raskt igang med stemmekontroll av KNX-lys når jeg fikk den. Videre skal jeg sette opp flere lys, og begynne å se på hvilke interfaces som kan settes opp.

Endret av tommyb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endring: 
Det tok ikke mange ukene fra jeg kjøpte en Homey Pro til de (gjen-?)innførte et webgrensesnitt, så den skuffende-delen er utdatert nå. 
Jeg trenger å se mer på dimming av noen rom der innstillingene i ETS er annerledes enn de rommene jeg har fått til å virke. I tillegg har jeg ikke ennå funnet ut av om jeg kan lese av status lys og temperaturer over KNX. 

Det er lite som motiverer meg til å teste videre på OpenHab eller begynne se på Home Assistant etter jeg fikk meg en Homey Pro. Tenker nå å finne noen temperatursensorer og koble til Homey. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det forkommer blant integratorer at de ikke legger statusobjektene i gruppeadresser og disse vil da selvsagt ikke bli sendt på bus. Dersom du setter på logging i ETS og skrur på et lys, ser du da en annen gruppeadresse enn switch-objektet (eventuelt VAL dersom du bruker det) som sender 01?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser noe trafikk som tilhører status-objekter.

Men før jeg ser mer på status og sensorer, har jeg et mer umiddelbart problem. Hele Dali-systemet ser ut til å ha gått over i en mellomting av "strømsparings"-modus og poltergeist-modus. Lys slår seg av over hele huset, ett Dali-punkt om gangen. Mistenker det er gatewayen (ABB DG/S 1.1) som fusker. Det er nok på tide å hente inn en elektriker igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 
Ja, jeg har gjort det noen ganger. Blant annet slo jeg av alle sikringene og slo bare på den KNX- og Dali-anlegget står på, og lyset i gangen. Da var det fortsatt problemer.

Når jeg nå slår på lyset kommer det noen ganger med bare et minimum av lys. Dimming virker ikke hvis dette skjer. Av og på virker - som regel - og av bruker like lang tid som om den skulle ha dimmet av. Andre ganger slår det seg skikkelig på, og dimming virker. Ett og ett Dali-punkt kan slå seg av. I løpet av en kveld og natt kan vi oppleve at nesten alle lys har slått seg av. Dersom to Dali-punkt deler KNX-adresse, kan bare ett punkt slå seg av, så feilen ligger nok i Dali og ikke i KNX. 

 

Etter å ha lest litt på nett, kan det virke som det ikke nødvendigvis er kontrolleren som er dårlig, men at det kan være feil med f.eks. programmering av ballast. Jeg har nok noen døde Dali-transformatorer (Tridonic TE-0105 one4all sc) og muligens er dette en kilde også for andre feil. Men da lysene begynte å oppføre seg merkelig, hadde jeg ikke gjort hardware-endringer relatert til Dali i forveien - derimot endringer på datanettverket og i ETS5.  

Edit: noen tilføyninger

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, beklager det tok litt tid før jeg svarte. 

 

Det var mulig å oppdatere firmwaren på Dali-gatewayen, men det var allerede oppdatert. Jeg bestilte elektriker, og mens jeg ventet noen dager ble lysene bare mer og mer ustabile. Han byttet gatewayen med en Schneider Electric MNT6725-0001, og siden da har lysene vært stabile.

 

Vi stilte inn mesteparten av lysbryterne slik at det skulle være likt slik det var tidligere. Resten av informasjonen jeg trenger for å stille inn scener og gruppeadresser ligger i .knxproj-fila... Der er det nok gått fra 20 til 21 enheter, siden den gamle Dali-enheten ikke er slettet der. Men ETS5-lisensen min er bare god for opp til 20 enheter, så jeg får ikke åpnet (nyeste versjon av) fila selv lengre. 

 

Lurer på om det går an å splitte KNX-prosjektet i to filer, selv om noen enheter sannsynligvis må ligge i begge. Så kan jeg ha ett prosjekt for lys og ett prosjekt for gulvvarme.  

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.