Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dørlås styrt via webside?


Reinert

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tidligere vært medlem av en klatreklubb, der vi måtte finne nøkkel å låse oss inn på et klatrerom. Jeg har hatt ideen lenge men ikke funnet ut hvordan jeg skal få det gjort

 

Ideen: En dørlåsåpner som settes på vriknappen som kan styres fra en webside.  Og eventuelt en knapp på innsiden for å åpne den. 

 

Poenget er at da kan vi lage en liten webportal med brukernavn og passord som registrerer alle som bruker rommet hver eneste gang. Og slipper at nøkkelen av og til forsvinner. 

 

Webdelen er grei skuring, men å finne riktig lås som ser bra ut og vi kan sende en kommando fra en webside har jeg ikke funnet.  Så må jeg også finne en måte å få den på Internett..  Kanskje en 4g dongle i en pc som står på rommet? 

 

Har dere noen tips til lås? 

( lås som bare styres av app har jeg selvfølgelig funnet.) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ZoRaC skrev:

Danalock v3. Bytt ut vrider på innsiden med den og styr den via Z-wave. :) 

 

Takk ZoRaC Den så grei ut. Nå har jeg bare kommet meg så langt i mitt hus at jeg har home assistant og sonoff/ tasmota.  Har ikke begynt med zwave enda. 

 

Trenger jeg en hub eller mqqt server da eller noe sånt?  Eller holder det med en zwave bridge som kan ta imot en kommando.? 

 

Ideelt så tenker jeg at låsen låser etter x antall sekund slik at folk ikke glemmer å låse når de går hjem også

 

Hva kan jeg Google for å finne eksempel?

 

Dette skal være et standalone system med bare dette. Hvor mye annet utstyr trenger jeg? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Reinert skrev:

Trenger jeg en hub eller mqqt server da eller noe sånt?  Eller holder det med en zwave bridge som kan ta imot en kommando.? 

 

Siden du kjører HASS så kan du vel kjøpe en UZB1 og få Z-wave-støtte for noen få hundrelapper. :) 

 

Antar du kan kalle en URL i HASS for å trigge den (det kan du i hvertfall i HomeSeer), men jeg kjenner ikke HASS. 

 

6 minutter siden, Reinert skrev:

Ideelt så tenker jeg at låsen låser etter x antall sekund slik at folk ikke glemmer å låse når de går hjem også

 

Den har mulighet for å sette «autolock», så gjør den det automatisk som en funksjon i låsen. :) 

 

6 minutter siden, Reinert skrev:

Dette skal være et standalone system med bare dette. Hvor mye annet utstyr trenger jeg? 

 

Alt kan kjøres på en PC/RPi - HASS og websiden du vil bruke som frontend. :) trenger bare en Z-wave USB-pinne (som UZB1). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Siden du kjører HASS så kan du vel kjøpe en UZB1 og få Z-wave-støtte for noen få hundrelapper. :) 

 

Alt kan kjøres på en PC/RPi - HASS og websiden du vil bruke som frontend. :) trenger bare en Z-wave USB-pinne (som UZB1). 

 

Setter pris på hjelpen ZoRaC, jeg forklarer meg kansje litt dårlig.

 

Jeg har HASS hjemme, men denne låsen blir i ett rom i en stor gymhall. kan skaffe en raspberry også, men håpet å ha det enklest mulig. Hadde ikke lyst å skrive hele siden å hoste den på en raspberry..

 

Jeg tenker at jeg lager en enkel webside php/mysql .  her lager vi brukere å kjører denne på webhotell.  når brukeren har logget inn og trykket lås opp, så sender denne websiden apikall eller lignende til låsen. Klubben har allerede en webside med brukere, så her kan vi bare lage en ekstra knapp til de som er logget inn.

 

forekst  http://iptilhallen:port/lock/open    (denne kan være litt mer avansert, men det er kun websiden som kjenner urlen. )

 

mulig dette ikke er så enkelt.

 

jeg har ingenting utstyr kjøpt inn til dette nå, så åpen for alt.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Reinert skrev:

Jeg tenker at jeg lager en enkel webside php/mysql .  her lager vi brukere å kjører denne på webhotell.  når brukeren har logget inn og trykket lås opp, så sender denne websiden apikall eller lignende til låsen. Klubben har allerede en webside med brukere, så her kan vi bare lage en ekstra knapp til de som er logget inn.

 

forekst  http://iptilhallen:port/lock/open    (denne kan være litt mer avansert, men det er kun websiden som kjenner urlen. )

 

Ja, det vil jeg tro er mulig med HASS. Du trenger da «noe» i gymsalen som kjører HASS (f.eks en RPi) og en Z-wave-pinne. :) 

 

Jeg vet det er mulig med HomeSeer, men det er nok litt unødvendig kostbart til dette behovet... det kan hende det kan løses med noe annet enn HASS også, men jeg tror det er billigste og enkleste løsning. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.