Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Treg z-wave, igjen...


borg1n

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke mine z-wave fibaro dimmerne til å virke raskt nok, og lurer på om det er z-wave som sådann som er treg, serveren min eller noe annet. Hva er normal og stabil performance? Når dere beveger "slideren" for dimmeren i web-interfacet, får dere da umiddelbar respons eller kan det gå allt fra 1 til 4s før det skjer noe? I noen tilfeller reagerer lampen raskt, men det kan ta sekunder før web-interfacet blir oppdatert. I andre tilfeller oppdateres begge på ca 1s. Andre tilfeller igjen kan det ta 4-5s sekunder før noe skjer og så oppdateres plutselig begge. For ordens skyld bruker jeg "secure mode", er den tregere enn ikke kryptert z-wave? 

 

Når jeg gjør det samme med Elko zigbee dimmerne tar det bare brøkdelen av et sekund før både interface og lys endres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, borg1n skrev:

For ordens skyld bruker jeg "secure mode", er den tregere enn ikke kryptert z-wave? 

 

Ja. Spesielt i nettverk som har en del Z-wave-utstyr som ikke er Z-wave Plus, mener jeg.

 

Jeg har nesten alt secure, og opplever umiddelbar respons på dimmerne... men, har nesten ingen produkter som ikke er Plus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ZoRaC,

Prøvde å endre 2 dimmere til non-secure og da er de mye mer responsive. Kanskje ikke fullt så bra som zigbee dimmerne, men betraktelige mye bedre enn "secure mode". 

 

Alle dimmerne er Fibaro Dimmer 2, z-wave Plus typer. Det er mulig at min Aeotec z-stick burde vært oppgradert? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borg1n skrev:

Alle dimmerne er Fibaro Dimmer 2, z-wave Plus typer. Det er mulig at min Aeotec z-stick burde vært oppgradert? 

 

Jeg tror det går mer på hva annet du har av strømtilkoblede noder i nettverket ditt, hvis mange av dem ikke er Plus og inngår i ruten til dimmerne, så påvirker det ytelsen negativt (om jeg har skjønt HomeSeer-gjengen riktig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, borg1n skrev:

Takk ZoRaC,

Prøvde å endre 2 dimmere til non-secure og da er de mye mer responsive. Kanskje ikke fullt så bra som zigbee dimmerne, men betraktelige mye bedre enn "secure mode". 

 

Alle dimmerne er Fibaro Dimmer 2, z-wave Plus typer. Det er mulig at min Aeotec z-stick burde vært oppgradert? 

 

Hvordan endrer du dem til non-secure? Må de ekskluderes og inkluderes på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg tror det går mer på hva annet du har av strømtilkoblede noder i nettverket ditt, hvis mange av dem ikke er Plus og inngår i ruten til dimmerne, så påvirker det ytelsen negativt (om jeg har skjønt HomeSeer-gjengen riktig). 

 

Ettersom jeg har "re-bygget" hele z-wave nettet på nytt igjen, har jeg for nåværende nesten bare Fibaro kobblet til (7x  dimmer 2, 2 x fukt-sensorer, 1 x wall-plug, 3 x binary-sensor) 1 en ny Aeon device + ID Lock 150. Kan liksom ikke skjønne at noen av disse skal slite, men jeg bør kanskje sjekke logg/ status for installasjon. En annen mulighet kan være at z-stick'en står bare ca 40cm fra wlan ruteren hvilket kanskje er for lite. Skal sjekke litt mer og så ifra om jeg finner noe som kan være nyttig for andre.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borg1n skrev:

Ettersom jeg har "re-bygget" hele z-wave nettet på nytt igjen, har jeg for nåværende nesten bare Fibaro kobblet til (7x  dimmer 2, 2 x fukt-sensorer, 1 x wall-plug, 3 x binary-sensor) 1 en ny Aeon device + ID Lock 150

 

Da høres det ut som det meste er Z-wave Plus, så da burde ikke secure ha så mye å si på ytelsen. 

 

1 time siden, borg1n skrev:

En annen mulighet kan være at z-stick'en står bare ca 40cm fra wlan ruteren hvilket kanskje er for lite. 

 

Jeg har wifi-ruter, PC, UZB1, RFXtrx433E og ConBee innenfor et 50 cm område og merker ingenting... men, jeg vet at f.eks ConBee ofte funker bedre med en 0,5-1m USB-forlenger enn rett i PCen, så det kan jo hende det i noen tilfeller hjelper for Z-wave også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tidlegare blitt fortalt at meldingane som går til/frå Z-Wave-einingar som er lærte inn sikkert er fire gonger større enn viss dei er lærte inn usikkert, og at det er dette som skaper tregleik i systemet viss der er mange einingar som er lærte inn sikkert. Eg forstod ikkje at her var nokon forskjell på "vanleg" Z-Wave og Z-Wave Plus, men det kan godt vere at det berre er noko eg ikkje har fått med meg.

 

Eg vart i alle fall tilrådd å berre leggje til låsar, garasjeportopnarar og tilsvarande med sikker innlæring, og så lære inn alt anna utstyr usikkert.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 19.2.2019 den 12.26, Garegaupa skrev:

Eg forstod ikkje at her var nokon forskjell på "vanleg" Z-Wave og Z-Wave Plus, men det kan godt vere at det berre er noko eg ikkje har fått med meg.

 

Jeg blandet visst - det var batteridrevne og strømtilkoblede enheter som var forskjellig i forhold til treghet secure/nonsecure.

Ref epost fra Rich i HomeSeer:

Sitat

Line powered devices do not show as much of a slowdown as battery devices do.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mk1 black limited skrev:

Takker - håpet det var noe enklere...:) 

 

Jeg har meldt det inn som en feature request, å få det vist i node information oversikten. De har notert seg det, men kunne ikke si noe om når det kunne komme. 

 

Burde jo være en smal sak, siden HS selv vet om den er secure eller ikke...

 

Send fjerne en e-post og be om det samme! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 10.18, ZoRaC skrev:

Jeg har wifi-ruter, PC, UZB1, RFXtrx433E og ConBee innenfor et 50 cm område og merker ingenting... men, jeg vet at f.eks ConBee ofte funker bedre med en 0,5-1m USB-forlenger enn rett i PCen, så det kan jo hende det i noen tilfeller hjelper for Z-wave også. :) 

Sånn i forhold til wifi og Zigbee kan det nok ha med at begge benytter 2.4 GHz. Jeg har forøvrig UZB1 rett i PC-en uten problem selv, RFXtrx433E med en lengre USB-extender, men det er for å få den høyere, jeg har ikke testet direkte i PC over tid.

ConBee har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.