Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smartifisere sentralfyr og vannbåren varme.


Anbefalte innlegg

Jeg har en enebolig på ca 300 m2 som varmes opp av en elkjele (Osby Parca EL 36) fra 2012. 
 
Det er en kombinasjon av vannbåren gulvvarme og radiatorer rundt omkring i hele huset.  
Det er ikke montert utekompensering og jeg styrer varmen på "feelingen" med å justere tur-temperaturen på vannet. Jeg har derfor ingen mulighet i dag til og for eksempel ha ukesprogram med nattsenking, eller kunne justere temperaturen enkelt med romtermostat i ulike soner annet enn å vri manuelt på radiatortermostatene.
 
Jeg vet at det finnes flere varianter av smart termostat, elektroniske romtermostater med app-styring blant annet. Men jeg skulle gjerne hatt noe som kommuniserte med el-kjelen slik at den kan regulere tur-temperaturen litt mer energieffektivt. 
 
Er det noen her inne som vet om det finnes et system som er kompatibelt med elektrokjelen min. 
Ser på koblingskjemaet i bruksanvisningen at det er inngang for ekstern styring av tur-temperatur. Skulle så gjerne ha kontrollert varmen i huset litt mer energieffektivt så det kan være varmt når jeg er hjemme og at jeg ikke fyrer for kråka når jeg er borte.
 
Jeg ser for meg å ha en romtermostat som styrer varmen på turvannet ut i fra behovet for varme samt individuelle elektroniske termostater på enkelte radiatorer for å senke temperaturen i ulike soner.
 
Noe ala disse systemene.
 
Danfoss:
 
Tado:
 
Netatmo
 
Er veldig glad for gode råd og tips.
 
 
 
 

sentralfyr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med et prosjekt som er ganske likt ditt, et bad med vannbåren gulvvarme, ellers bare radiatorer. Jeg har en Pulsonex oljefyr som jeg er i ferd med å kjøre tom for olje, og etter det skal den gå som ren el-kjele (har 12KW elkobler).

 

Jeg hadde utetemperaturkompensering av turvannet, men noe har skjedd med shuntmotoren, så den står på makstemperatur hele tiden. Dette spiller imidlertid ikke så stor rolle, ettersom termostathodene på radiatorene står for temperaturreguleringen i rommene. Badet er koplet til en sekundærsløyfe med egen shuntventil som senker temperaturen i turvannet. 

 

For å teste ut, startet jeg har startet litt forsiktig med tre forskjellige termostathoder:

Jeg startet med Fibaroen, fordi den hadde ekstern temperatursensor, noe jeg trenger for noen av radiatorene (pga plassering). 
For å kunne oppdatere firmware på denne kjøpte jeg også en brukt Fibaro Home Center Lite som Z-wave hub. Etter utallige forsøk ga jeg opp å få oppdatert firmware, og jeg er langt fra den eneste som sliter med dette, ifølge forumet til Fibaro. Generelt har jeg blitt temmelig skeptisk til kvaliteten på Fibaro. Hub'en jeg kjøpte,  Home Center Lite, er fryktelig treg, har et grusomt brukergrensesnitt og mye bugs. 
Har nå byttet den ut med en Athom Homey, som så langt har fungert mye bedre.

 

Ettersom Fibaro-termostaten fungerer noenlunde greit med den eksisterende firmwaren (v4.0), og dessuten fungerer til dels bedre mot Homeyen enn mot Home Center Lite, så beholder jeg denne ene termostaten, men jeg kommer ikke til å kjøpe flere.  

 

Neste forsøk var Danfoss. Denne virker mye mer solid. Ulempen er at denne ikke rapporterer temperatur tilbake, det eneste du kan kjøre er å sette ønsket temperatur. Tror heller ikke det er mulig med ekstern temperatursensor. Men god kvalitet og pent utseende, og den gjør nytta der radiatoren står såpass fritt at man kan måle romtemperaturen i termostathodet. 

 

Til slutt kjøpte jeg en Eurotronics Spirit. Dette er i særklasse den styggeste av de tre, men også den med mest funksjonalitet, og som jeg så langt er mest fornøyd med. Den støtter direkte assosiasjon med ekstern temperatursensor, og med Athom Homey støttes også sending av romtemperatur fra Homey til Spirit (via en flow). Har et slikt oppsett på kjøkkenet, hvor radiatoren står under en benk og derfor trenger ekstern sensor. Romtemperaturen leveres fra en Aeotec multisensor, og dette fungerer helt strålende. 

 

Så konklusjonen blir nok at jeg kjøper inn flere Spirits, så fort jeg har fått byttet ventiler på resten av radiatorene. Utfordringen min er nemlig at de fleste av radiatorene har gamle AHA Theorell-ventiler, og disse er ikke kompatible med moderne termostathoder. Jeg må derfor tappe ned anlegget og installere Danfoss RA-N ventiler, men dette venter jeg med til fyringssesongen er over. 

 

I tillegg til de (så langt) tre radiatorene styrer Homeyen en luft-luft varmepumpe via en Sensibo, hvor temperaturen settes basert på utetemperatur (som hentes fra en Netatmo værstasjon). Homeyen styrer også en elektrisk ovn i et rom hvor radiatoren er litt for puslete til å få det skikkelig varmt. 
Kjører også dag- og nattsenking på hele greia.
 

Endret av kln66
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.