Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber Pulse sluttet å virke...:(


Anbefalte innlegg

13. februar ca 22:02 var siste oppdatering fra min Pulse - da sluttet den å virke. Dvs, jeg vet jo egentlig ikke hva som er problemet, for den delvis lyser fast blått og delvis blinker blått, og den er på wifi-nettet mitt. Det kommer ingen data i appen, ikke på developer.tibber.com og ikke i TibberSeer. Har prøvd med tilleggstrøm via USB også.

 

Andre som sliter med dette og har noen tips? Er i dialog med Tibber, men ikke fått noen løsning enda. Hafslund/Aidonmåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at Pulse er på wifi-nettet ditt, så har du sikkert ikke det samme problemet som jeg har opplevd, men jeg nevner det likevel...

 

Fikk Pulse for en uke siden, men klarte ikke å få den til å virke - selv med hjelp fra Tibber-support.

 

Jeg fant selv ut (etter masse "testing") at Pulse ikke liker "hidden SSID" - så da jeg åpnet wifi'en kom den rett på nett. Det kan se ut som det funker greit at jeg skjuler wifi'en igjen etterpå - men foreløpig testing tyder på at den ikke kommer seg på nett igjen etter strømbrudd uten at jeg åpner wifi'en igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pulse enhet sliter også. Kan fungere en halv dag eller noe, så stopper den å sende. Lyser fast blått, og fungerer med en gang hvis jeg tar strømmen og kobler på igjen. Skulle få en firmware oppdatering i natt, men får se hvor lenge den fungerer nå. Har Hafslund, på Strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. 
Jeg har hatt samme problemer som enkelte her.
Fungerer bare en liten stund, og så er det stopp.

Siden jeg har måler i K-skap ute, så trodde jeg det var kuldegrader som tok knekken på den. Var -10 til -17 i perioden jeg testet. Tibber sa forøvrig at den skulle tåle kulden, men at de kom med ny firmware i starten på februar som skulle bedre egenskapene i kulde(?). Har ikke vært hjemme å fått testet.

Ut ifra postene her, så kan det jo se ut til at problemet ligger en annen plass.

 

Ble antydet at måleren kanskje ikke leverte nok strøm. 
Når man plugger i måleren, så er det et batteri som lades opp i tror det var 1-2 minutter, før pulse slår seg på. Har tenkt å plassere en batteribank ut i skapet for å sjekke om den varer lengre og om det er strømmen som er problemet. Må bare hjem først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Hafslund på besøk i går, de syntes det var en interessant problemstilling med måleren min. :) Som de sa, det er helt nytt for dem også, og dette med at det hadde virket fint i 10 dager før det plutselig stoppet var spesielt. De testet først å bytte kabel mellom kommunikasjonsenheten og HAN-pluggen (dvs selve HAN-pluggen egentlig for den sitter fast på ledningen). Dette hjalp ikke - de målte med et multimeter og så etter pulser i spenningen - skulle variere mellom ca 24v og 16v. Kun 24v ble målt. Deretter koblet de fra kommunikasjonsenheten et minutt slik at denne ble strømløs før de koblet den på igjen. DA løste problemet seg. :D Hadde det ikke gjort det ville de ha byttet hele måleren.

 

I praksis vil dette si at dersom jeg hadde tatt inntakssikringene før måleren hadde jeg kunnet løst problemet selv, men de var takknemlige for at de kunne få oppleve problemstillingen. Men da vet jeg hva jeg kan gjøre om det skulle skje igjen, og de ville gjerne ha beskjed dersom dette skjedde.

 

De kunne også fortelle at av Hafslunds kunder hadde hele 900 abonnenter bedt om å få åpnet HAN-porten, langt mer enn de kanskje 50 de hadde gjettet på forhånd. :) 

Endret av mk1 black limited
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mk1 black limited skrev:

I praksis vil dette si at dersom jeg hadde tatt inntakssikringene før måleren hadde jeg kunnet løst problemet selv, men de var takknemlige for at de kunne få oppleve problemstillingen. Men da vet jeg hva jeg kan gjøre om det skulle skje igjen, og de ville gjerne ha beskjed dersom dette skjedde.

Litt skummelt, dog. Men veldig nyttig lærdom.

 

2 timer siden, mk1 black limited skrev:

De kunne også fortelle at av Hafslunds kunder hadde hele 900 abonnenter bedt om å få åpnet HAN-porten, langt mer enn de kanskje 50 de hadde gjettet på forhånd. :) 

Tror Lyse også opplevde at pågangen var vesentlig større enn de hadde forventet.

 

... og for Lyse er det litt synd for i mange hus har de bare koblet HAN-porten direkte til sin Smartly-gateway...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter fremdeles på min. Regner med det er flere som fikk denne mailen nå:

 

Quote

Hei, 

Vi viser til din bestilling av Tibber Pulse.

Vi har registrert at du har en strømmåler av typen Aidon. Pulse er utformet basert på nasjonale spesifikasjoner vedrørende HAN-porten, og har også blitt testet mot Aidon da vi gjorde produktet klart for lansering i høst.

I løpet av vinteren har Aidon endret software på strømmålerne sine, noe som gjør at strømmåleren kapper strømmen som går via HAN-porten. Det vil si at mange Aidon strømmålere (du ser ikke på utsiden hvilke, dessverre) ikke vil gi stabil strøm til Tibber Pulse. Man må i disse tilfellene bruke USB strømkabel for at Tibber Pulse skal fungere. 

For de aller fleste er nok ikke dette ønsket og vi jobber nå med å finne en løsning. Per i dag jobber vi parallelt med noen ulike alternativer:

  1. Justert hardware tilpasset Aidon sin nye strømbegrensing/avkapping av strøm. Produksjonen av denne hardwaren er startet, men krever nye komponenter, slik at estimert levering på denne er slutten av april.
  2. Dialog med Aidon (og kundene deres, som er nettselskapene) for å se om problemet kan løses via en firmwareoppdatering (software). Her er det ikke konkludert enda. 

På grunn av disse utfordringene vil levering av Tibber Pulse bli utsatt og estimert levering være april. Vi håper at nr 2 lar seg gjøre, men vi tar ingen sjanse på at nettselskapene vi er i kontakt med får raskt gjennomslag hos Aidon, så vi har derfor satt nr 1 i produksjon for å være på den sikre siden.

Om det er OK med strømtilførsel via USB på Tibber Pulse kan du få tilsendt dagens versjon. Dette registrer du da her.

Vi er lei oss for den lange ventetiden for dere som er påvirket av dette.

Hilsen
Tibber-teamet v/ Edgeir  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Norseman skrev:

Venter fremdeles på min. Regner med det er flere som fikk denne mailen nå:

 

Jeg har Kaifa, men fikk denne i går:

Sitat

Vi takker for din bestilling på Tibber Pulse 

Vi har fått overveldende mange bestillinger, noe som dessverre har resultert i venteliste på produktet. For din bestilling er estimert levering i løpet av mars/april. Vi takker for tålmodigheten og vil sende produktet så snart vi har det i hende :)

 

Så vi må visst smøre oss med enda mer tålmodighet, uavhengig av typen måler... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv denne. Så jeg er kanskje litt foran deg i køen @ZoRaC

 

Quote

Vi venter nå på de siste komponentene og etter planen har vi disse hos oss mot slutten av neste uke. Vi trenger da noen dager på å sette alt sammen, men vil sende deg Pulse så raskt vi bare klarer. 

Vi takker igjen for tålmodigheten! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Fikk også min Puls i dag og har koblet den til min Kamstrupmåler der HAN-porten allerede er åpnet. Det gikk greit med registreringen av Puls på mobilen. Men nå har mobilen ligget og letet etter Puls i nesten 3 timer, til tross for at det på skjermen står at dette kan ta noen minutter og ikke timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Frank Pedersen skrev:

Fikk også min Puls i dag og har koblet den til min Kamstrupmåler der HAN-porten allerede er åpnet. Det gikk greit med registreringen av Puls på mobilen. Men nå har mobilen ligget og letet etter Puls i nesten 3 timer, til tross for at det på skjermen står at dette kan ta noen minutter og ikke timer?

 

Prøvd med USB-strøm tilkoblet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd det nå. Det gikk kanskje litt fort, men trodde Kamstrup ga strøm til Puls transmitteren. Lærte at en må gi strøm på oppstarten gjennom USB inntil den har konfigurert seg, da kobler den seg til nettet og etter litt venting kommer forbruket. Da kan en koble fra USB strømmen. Burde vel fulgt med en mer detaljert instruksjon på oppsett og tilkobling. Men det løser seg jo etter litt spørring her og der. Sånn blir det jo gjerne når en ikke er IT ingeniør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Frank Pedersen skrev:

Prøvd det nå. Det gikk kanskje litt fort, men trodde Kamstrup ga strøm til Puls transmitteren. Lærte at en må gi strøm på oppstarten gjennom USB inntil den har konfigurert seg, da kobler den seg til nettet og etter litt venting kommer forbruket. Da kan en koble fra USB strømmen. Burde vel fulgt med en mer detaljert instruksjon på oppsett og tilkobling. Men det løser seg jo etter litt spørring her og der. Sånn blir det jo gjerne når en ikke er IT ingeniør.

 

Ja, jeg mener noen sa at de fikk opp beskjed om å gjøre det hvis de valgte Aidon, men ikke Kamstrup/Kaifa. Det var vel noen andre som hadde opplevd samme problem som deg på Kamstrup og funnet ut at det løste seg med å ha USB-strøm under oppsettet og delte info om det her på forumet et sted. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mulig litt off topic i denne tråden, men fant ikke egen tråd på Tibber Pulse.

 

Hvilken powerbank er best å bruke med Tibber Pulse for de som har Aidon som ikke gir nok strøm? Jeg har en rimelig fra Clas Ohlson som jeg er vedlig fornøyd med, men den skrur seg av hvis lasten er for lav etter en viss periode. Da faller Pulse ut ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan man resetter puls? ( så slipper jeg å google selv :P ) Har flyttet og når jeg prøver å legge den til i appen på nytt så skjer det ingen ting. Funket fint på Aidon og Hafslund. Når er det kamstrup og Norgesnett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AndreasLie said:

Noen som vet hvordan man resetter puls? ( så slipper jeg å google selv :P ) Har flyttet og når jeg prøver å legge den til i appen på nytt så skjer det ingen ting. Funket fint på Aidon og Hafslund. Når er det kamstrup og Norgesnett

 

Bare å trykke inn den lille knappen i hullet på siden av Pulse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.