Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee usb dongle - hva bruker folket?


Torbjorn

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, bjornepappa skrev:

Men oppgitt rekkevidde (10 m fri sikt) må vel vere enda dårlegare enn vanlige noder

 

IKEA oppgir 10 m rekkevidde på en del av de andre enhetene sine også. Så repeateren er et alternativ til å ha en lyspære mellom controller og en node. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker IKEA sine vanlige strøm plugger som forsterkere i nettverket, greit å  kunne bruke vanlig stikkkontakt i pluggen hvis en ikke har mange stikk rundt forbi. 

 

https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90356166/

 

Ellers selger Tronika både Conbee RaspBee hvis det er tomt i andre butikker. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, backspace said:

Ellers selger Tronika både Conbee RaspBee hvis det er tomt i andre butikker. 

 

Takk for tips om Tronika, mulig jeg bestiller derifra om Intin ikke snart svarer.

Endret av Torbjorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Torbjorn skrev:

 

Takk for tips om Tronika, mulig jeg bestiller derifra om Intin ikke snart svarer.

Har du bestilt frå Intin uten at det er sendt? Ifølge nettbutikken har dei på lager, og min erfaring med Intin er at dei er ekstremt raske (eit par timar) på håndtering av bestilling. Ta gjerne ein telefon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er opprettelse av konto jeg venter på. 

Sendte de mail (som står i artikkelen linket til lenger opp) for et par dager siden, men tok en purring nå til den generelle post@intin - kan jo være at den andre eposten går til en person som midlertidig ute av drift :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aleks skrev:

Bruker Conbee med Deconz. Vurderer å prøve å bruke den native i Home Assistant, men ikke kommet så langt jeg har prøvd det enda

 

Den som er «native» i HASS er vel også deconz? Bare at den installerer deconz for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mk1 black limited skrev:

Noen som har prøvd zigbee2mqtt-løsningen? Ser litt spennede ut for nerdedelen av hjernen min...:)

 

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt

 

https://www.zigbee2mqtt.io/getting_started/what_do_i_need.html

Har brukt zigbee2mqtt siden desember. Funker som det skal, men har bare batteridrevne enheter med zigbee - så litt kort rekkevidde (6 meter inkludert murvegger går akkurat mellom enhetene og snifferen). Har utstyret til å flashe snifferen, så hvis noen av dere bor i Oslo trenger dere bare kjøpe snifferen for et par dollars. Kan by på pulverkaffe eller te under flashe-prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alecen: du bruker snifferen som zigbee-gw, altså til konstant kommunikasjon? Prøvde å google litt om det var mulig men fant ikke noen suksess-historier på området.


Men absolutt kjekt å vite, hvis jeg skulle trenger en zigbee usb til et annet prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.