Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RFXTrx433 med Vera Plus


dibun

Anbefalte innlegg

Det er lekende lett, når du får den koblet til Vera og lagt inn, så har du en "Auto Create" funksjon som lager en enhet for alt den hører og forstår.

Se til at du har "AC" protokollen aktivert, og skru gjerne av de du ikke skal bruke. 

 

Har du kontroller (knapp på veggen) til de samme bryterene? Da anbefaler jeg å legge inn de i stedet for å lage nye enheter for å styre de. Grunnen er at da vil Vera kopiere signalet fra bryteren, og du vil få synkronisert bryterstatus i vera med den faktiske bryterknappen. Når Vera hører at du trykker på knappen vil status oppdateres der også.

 

Alternativet er å koble til vera med egen kode, og da merker ikke vera om du trykker på den manuelle knappen. 

 

Husk også å finne nyeste pluginversjon, du finner den på forumet @Guahtdim linket til i den siste linken. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, PerH said:

Det er lekende lett, når du får den koblet til Vera og lagt inn, så har du en "Auto Create" funksjon som lager en enhet for alt den hører og forstår.

Se til at du har "AC" protokollen aktivert, og skru gjerne av de du ikke skal bruke. 

 

Har du kontroller (knapp på veggen) til de samme bryterene? Da anbefaler jeg å legge inn de i stedet for å lage nye enheter for å styre de. Grunnen er at da vil Vera kopiere signalet fra bryteren, og du vil få synkronisert bryterstatus i vera med den faktiske bryterknappen. Når Vera hører at du trykker på knappen vil status oppdateres der også.

 

Alternativet er å koble til vera med egen kode, og da merker ikke vera om du trykker på den manuelle knappen. 

 

Husk også å finne nyeste pluginversjon, du finner den på forumet @Guahtdim linket til i den siste linken. :)

 

Nå fungerer det, men det opprettet også RFX Remote som for eksempel RFX Remote L2.0 / 14ABF96 med alternativer (Dim, Bright, Group on og Group off). Hva er de?

De to tingene som ikke virker, er Philips Hue og Ikea kjøkkenlamper, noe som dette https://www.ikea.com/no/p/tradfri-fjernkontroll-30338849/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går vel ikke på 433mhz, men zigbee? Har ikke slike selv, men jeg ser at det finnes en plugin for Hue i hvert fall, usikker på om trådfri er integrert enda.. sjekk på nevnte forum du! 

 

Remote enhetene er autogenerert for å kunne styre grupper i samme addresseområde, men jeg tror ikke det er relevant for nexaene.. jeg har ikke funnet noe fornuftig bruksområde for de, så jeg sletter de bare. De vil komme tilbake hvis du har autocreate på og trykker på knappen de er til da, så et alternativ er å legge de i et "config" eller "ikkeibruk" rom.. 

 

lurt å skru av auto create også forresten, plutselig tar den inn naboens enheter også. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.