Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp med OAuth2 mot Nibe Uplink API


strips

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Nibe VVM320 og Uplink. De har APIer hvor jeg kan gjøre litt forskjellig og har lyst å få dette inn i Homeseer. Modbus 40 - adapter til 6500kr hopper jeg glatt over.

 

Tenkte å mocke opp og teste APIene via Groovy i IntelliJ men ble litt satt ut når jeg kom til callback URL som Nibe krever.

 

Da er spørsmålet om dette er løsbart i Homeseer? Jeg har ingen erfaring med Oauth men det ser ut til at man må ha en tjeneste som lytter hvor det skje en utveksling av nøkkel. Kan Homeseer gjøre dette ut av boksen eller må man inn med noe ekstra.

 

Tar i mot alle tips her og kan fint sette opp noe ekstra eller enda bedre om det finnes en ferdig tjeneste jeg kan benytte. Hvis noen har lyst å dele litt kunnskap om Oauth2 så tar jeg gledelig i mot.

 

Til info så støtter Nibe IFTTT med er litt begrenset med hva Nibe har laget av actions.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, strips skrev:

Kan Homeseer gjøre dette ut av boksen eller må man inn med noe ekstra.

Det må kodes, i så fall. Det er ingen innebygde funksjoner som er noe á la "Authenticate via OAuth2" eller tilsvarende. Og OAuth2-implementeringer kan variere fra tilbyder til tilbyder.

 

Det er ikke bare beine veien, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, regnet med at det må kodes. Men om Homeseer kan funke som callback-server? Igjen, så er jeg på tynn is når det gjelder oauth. Lurer på om det finnes noen tilbydere der ute som kan gjøre det enklere for meg å fungere som proxy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en PHP-server som proxy mot HomeSeer. Da kaller jeg JSON-urlene til HomeSeer fra PHP-scriptet og all logikk ligger i PHP. Jeg gjør det hovedsaklig fordi jeg kan PHP og ikke VB.Net... ? men, det finnes mange OAuth-biblioteker til PHP, så det kan være en vei å gå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få oversikt over om man kan få en engangskode som kan benyttes for å få første kobling. Det er slik jeg gjør det mot Google og Microsoft kalendere i min plugin. Mot Microsoft så er min callback url en ikke eksisterende url, men jeg får blant annet engangskode tilbake i url. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2019 den 18.06, Guahtdim skrev:

Få oversikt over om man kan få en engangskode som kan benyttes for å få første kobling. Det er slik jeg gjør det mot Google og Microsoft kalendere i min plugin. Mot Microsoft så er min callback url en ikke eksisterende url, men jeg får blant annet engangskode tilbake i url. 

Det gjør FitbitSeer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
3 hours ago, Leffa80 said:

Noen som har komt litt videre med dette? Holder også på å sjå på mulighetene for å få knytte en Nibe f750 oppmot homeseer uten å bruke modbus.

Jeg har ikke fått sett mer på det etter siste runde. Men hele den callback-funkjsonen er veldig diffus for meg.

 

Eksempel baser på Nibe uplink:

  • Usikker på om callback skjer fra Nibe mot den URL som oppgis og vi må ha en tjeneste som lytter der for å plukke opp nøkkel
  • Usikker på om det finnes tredjepart-tjenester vi kan benytte oss av for autentisering eller om vi må sette opp egen tjeneste på sky eller på hjemmeserver eksponert på internett
  • Usikker på om det @Guahtdim snakker om er en mulig løsning for Nibe uplink.

Så min anbefaling @Leffa80 er å kaste deg ut i deg og lage en løsning så kan jeg kopiere deg ? Skal selvfølgelig dele hva jeg eventuelt finner ut etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de ikke har dokumentasjonen åpen, men siden du skriver om callback så er det desverre ikke umulig at du må ha en service eller lignende som lytter på en url du har oppgitt for de slik at data kommer tilbake til deg når de velger å sende. Med andre ord gjør de push/utsending når de har endringer istedenfor at du kan gjøre en periodisk pull/forespørsel for å se om det har skjedd noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Guahtdim said:

Jeg ser at de ikke har dokumentasjonen åpen, men siden du skriver om callback så er det desverre ikke umulig at du må ha en service eller lignende som lytter på en url du har oppgitt for de slik at data kommer tilbake til deg når de velger å sende. Med andre ord gjør de push/utsending når de har endringer istedenfor at du kan gjøre en periodisk pull/forespørsel for å se om det har skjedd noe.

 

Tok screenshot av siden vi kan registrer app-tilgang hos Nibe:

 

image.png.d2f21614db17652445ed62430f85b551.png

 

@Guahtdim, sender deg en link til autentiserings-dok hos Nibe. Tror ikke de blir veldig glad om jeg legger det offentlig. Så hvis du har tid og ork og kan gi oss ett hint om hva vi kan gjøre så hadde jeg blitt glad.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Guahtdim said:

Hvis det er standard OAuth så skjønner jeg ikke at de skal bli sure. Dette er jo noe som mange benytter seg av og selve prosessen er ikke hemmelig.

Er helt enig med deg der men uten å være advokat og tolke hva jeg har lov til og ikke så er jeg føre var:

  • "keeping the access code mentioned in Section 4.1 strictly confidential and not to disclose such code to a third party,"
  • "NIBE shall retain all rights, including all intellectual property rights, to the content from NIBE Uplink and to the API Services. The Agreement does not in any way imply that intellectual property is assigned to the Developer."

Om de snakker om den ferdig utviklede koden for å autentisere eller sine eksempler er jeg usikker på. Men i verste fall her har ikke jeg lov å dele kode jeg selv utvikler mot deres tjenester. Sistnevnte her bryr jeg meg ikke mye om. Kode jeg selv har skrevet kan vel gjøres såpass generisk at koden kan brukes til mer en bare Nibe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.