Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problem Heatit Z-relay som slutter å respondere


Truls

Anbefalte innlegg

Har akkurat det samme problemet. Hvordan finner dere hvilken FW og HW versjon?

 

Før den gikk i dass totalt så kjentes  både rele og transformator forholdsvis varme. Sjekket spesifikasjonene på relét og i informasjonen står de: "Ambient temperature > 23°C requires reduction of coil voltage to 4.4...< 6 V after 100 ms". 

Det er ju forholdsvis varmt i rommet med varmtvannsberederen så mulig det er et varmeproblem som de ikke har hensyntatt/testet.

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/409454/MACOM/PCFN-112H2MG/+308W77VKvwOxcyhKThYvwSE/1T+/datasheet.pdf

Endret av Ant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ant said:

Har akkurat det samme problemet. Hvordan finner dere hvilken FW og HW versjon?

 

Før den gikk i dass totalt så kjentes  både rele og transformator forholdsvis varme. Sjekket spesifikasjonene på relét og i informasjonen står de: "Ambient temperature > 23°C requires reduction of coil voltage to 4.4...< 6 V after 100 ms". 

Det er ju forholdsvis varmt i rommet med varmtvannsberederen så mulig det er et varmeproblem som de ikke har hensyntatt/testet.

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/409454/MACOM/PCFN-112H2MG/+308W77VKvwOxcyhKThYvwSE/1T+/datasheet.pdf

image.png.3876f6f26a024393baafff27aa10ab92.pngimage.png.b8a00fc6bea113225658a9b90a74239a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenvp skrev (1 time siden):

image.png.3876f6f26a024393baafff27aa10ab92.pngimage.png.b8a00fc6bea113225658a9b90a74239a.png

Ahh... Jeg har Tellstick så vettetusan hur man får upp det der da. Og nå er den helt død, summer bare.

 

På selve kretskortet står det printet: SRM-19887-2 oppe i venstre hjørnet og så er det en strekkode bak antennen der det står to ting SK160306 og 2050005990.

Hva står på deres nye? Jeg har nå sent mail til både Heatit og Elektroimportøren  så får vi se hva de svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

 

Sbruar skrev (På 22.11.2021 den 12.58):

Det er lagt inn et parameter hvor du kan velge relestatus etter strømbrudd. Så kan du slå av og på rele med inkluderingsknappen. Nå inkluderer du med tre trykk på knappen

 

Det er lagt inn dette parameteret.

This parameter determines if the device will return to state prior to the power failure after power is restored.

Available settings:
0 – the device does not save the state prior to the power failure and returns to „off” position
1 – the device restores its state prior to the power failure
Default setting: 1
Parameter size: 1 [byte]
zrelay_EU_2_01b3.otz 263 kB · 18 Nedlastninger

 

Bruker du relay med home assistant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sbruar skrev (1 time siden):

Bruker homeseer

OK, etter jeg oppdaterte fw fra 0.12 til 2.01 så har jeg ikke klart å få kontakt med relay etter på. Når jeg trykker nå på en lille Inclusion knappen så skruer jeg på eller av rele.

Det virker som denne knappen har fått en ny funksjon etter fw oppdateringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da opplever jeg også at relet tar kveld (Dvs ikke nåbar via z-wave) etter kort tid (ca døgn), tar man sikkringen så kommer den tilbake men dør som sagt etter et døgn igjen. Også et summende lyd i det som virker være frakoblet/deaktivert (altså ikke noen strøm videre til VVB), trykker jeg inn reset knappen så aktiveres VVB og lyden forsvinner

 

Reklamasjon som er eneste alternativet eller? Kjører FW 2.1

Endret av jkaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hasimonsen skrev (På 21.7.2022 den 23.01):

 

OK, etter jeg oppdaterte fw fra 0.12 til 2.01 så har jeg ikke klart å få kontakt med relay etter på. Når jeg trykker nå på en lille Inclusion knappen så skruer jeg på eller av rele.

Det virker som denne knappen har fått en ny funksjon etter fw oppdateringen. 

Har du funnet en løsning på det problemet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruben_L skrev (På 15.10.2022 den 23.48):

Har du funnet en løsning på det problemet?

 

 

Etter oppdatering til firmware som husker relestatus så har inkluderingsknappen fått ny funksjon ja: Enkelttrykk = skru av eller på rele. Tre raske trykk på knappen = inkluderingsmodus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristianml skrev (2 timer siden):

 

Etter oppdatering til firmware som husker relestatus så har inkluderingsknappen fått ny funksjon ja: Enkelttrykk = skru av eller på rele. Tre raske trykk på knappen = inkluderingsmodus.

 

Da må det være siste fw på den som jeg har fått. Problemet mitt er at jeg ikke greier å inkludere den på Futurehome 2. Får satt den i inkluderingsmodus med 3 raske trykk. Hvordan nullstilller man med siste fw?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruben_L skrev (16 minutter siden):

Da må det være siste fw på den som jeg har fått. Problemet mitt er at jeg ikke greier å inkludere den på Futurehome 2. Får satt den i inkluderingsmodus med 3 raske trykk. Hvordan nullstilller man med siste fw?

 

Vet ikke om opprinnelig firmware er tilgjengelig noe sted, eller om det er mulig å flashe til den. Dersom du ikke klarer å inkludere så kan du prøve å resette enheten til fabrikkinnstillingene ved å holde inne knappen i minst ti sekunder. Og de vanlige problemkildene: kortest mulig avstand til hub ved inkludering, og "insecure" inkludering fungerer ofte bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig greid å få inkludert Heatit z-relay 25A på Futurehome Smarthub 2. Ringte support hos Thermo-Floor på Gjøvik og traff på en kar som satte meg på rett spor. Løsningen var å ekskludere releet i Futurehome, noe som jeg hadde prøvd uten å lykkes, men jeg hadde ikke gjort det ved å trykke 3 raske trykk på inkluderings knappen på releet mens ekskluderings timeren i Futurehome telte ned.

så løsningen er som følgende om du ikke greier å inkludere en z-wave enhet:

 

1. Start ekskludering i Futurehome (Fjerne enhet).

2. Mens ekskluderings timeren teller ned i Futurehome, setter man Heatit z-wave 25A i inkluderingsmodus ved å trykke 3 raske trykk på inkluderings knappen på releet.

3. Nå kan du legge til  Heatit z-wave 25A ved å velge "legg til ny enhet" i Futurehome, Når nedtelling starter aktiverer du inkluderings modus på releet ved å trykke 3 raske trykk på inkluderings knappen på releet.

 

 

"Hvis du har den firmwaren som lar deg slå av og på fra knappen på instiden av releet så et det 90 sekunder du må holde knappen for å fabrikkresette den."

 

Endret av Ruben_L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.