Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HW dilemma...


Anbefalte innlegg

Hvilken HW skal jeg kjøre Home Assistant på?

Har  til nå kjørt HA i Virtuabox på en PC med W10.

 

1. TinkerBoard? Kjører OpenHAB der nå, men ikke umulig at  jeg kutter ut OpenHAB.

2. Raspberi PI 3B+ (har ikke ledig kort, så må kjøpe)

3. Lenovo M92p med  HD eller SSD (i5-3470T og 4GB ram).

 

Hva hadde dere gjort?

 

Hvis jeg går for Lenovo M92P hvilket OS bør jeg kjøre på den?

 

Til info, jeg ønsker å kjøre  noe headless,  som  jeg kan installere i teknisk rom. Har  VESA brakett til Lenovo og Power og  har plass  i patchskap til RaspberiPi eller Tinkerboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra RPi3 til en Chromebox som jeg la inn Ubuntu server på, med Hass i Docker. Kjører som en drøm, helt lydløst og kraft nok i massevis.

Kun 16 GB disk gjør at jeg må følge med litt på diskbruk, siden jeg også kjører en del andre containere, bl.a Influxdb pluss Grafana.

Betalte vel 800 på Finn.no, med et bt Logitech keyboard.

Ser det ligger en ute til dobbel pris: https://www.finn.no/139590714

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg lurer faktisk på det samme.

Kjører hass.io på en RPI 3B+ med PoE HAT.

Den funker egentlig helt fint men ser at det tar tid å reloade hele config, eller spesielt åpne logbook (Tar fort flere minutter).

Spiksene er fra når jeg restarter hassio. I daglig bruk ligger CPU-bruken på mellom 5% og 10%

image.png.700a4e227c2a097ae65464fa04d9ceb1.png

 

Jeg regner med det er performance på SD-kort som er årsaken til det.

Lyd-, strøm- og plassmessig er det ikke noe å sette fingeren på.

Jeg har sett på Intel NUC, noen av modellene her: https://www.dustinhome.no/group/hardware/pc-komponenter/barebone/barebone-pc/?price=1000-2000

Evt. en Mac Mini

 

Er det hass.io, Ubuntu med hass eller andre alternativer som gjelder?

Går det an å eksportere fra hass.io og importere til en hass-installasjon på Ubuntu f.eks? Har lite lyst til å sette opp alt på nytt.. :)

 

Endret av 4ndersjensen
Ekstra tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein intel NUC med ESXi. På den kjører eg ein virtuell ubuntu-server med HassIO installert. NUC-en har 500 GB SSD og 32 GB ram, og HassIO-maskinen har 16 GB tildelt. Foreløpig er dette meir enn godt nok, og eg merker veldig stor forskjell i ytelse i HassIO, spesielt logger og restart.

 

Eg ville egentlig kjøre HassIO som egen virtuell maskin, men hadde for mykje problem under installasjon (fikk aldri VMDK-en til å fungere). 

 

Dersom du går for alternativ 3 (Lenovo) ville eg installert Ubuntu server LTS og fulgt installsjonsinstruksjonene for HassIO på "Generic Linux server".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjører jeg ESXi på en ganske kraftig server som jeg bla har Home-Assistant i et VM på.

 

VM-et kjører Ubuntu Server og hass.io, jeg har delegert maskinen 768MB ram og 35GB Disk. Ytelsen er veldig bra, booter på sekunder og fungerer responsivt.

 

Så det jeg ville gjort om jeg skulle gjøre rett på metallet er å gå for en mini PC med 1GB+ram og 20GB+ disk.ASUS Tinker Board ser ut til å holde i massevis, hvis du har muligheten for å kjøre SSD på denne fremfor minnekort tror jeg det er et veldig godt valg. Mange av de som kjører på Pi har problemer med krasj pga minnekort ikke tåler trafikken HA genererer. Derfor vil du unngå det. Jeg har også inntrykk av at Pi bruker lang til på å boote, noe som kan være irriterende ettersom reboot ofte gjøres ifbm config endring.

 

 

Diskaktivitet siste timen her, totalt idle:

1158022800_Utennavn.thumb.png.63078caf31a71991e5bd678fdf29b08f.png

 

 

Lenovo M92p vil så klart kjøre det helt utmerket, men blir kanskje litt overkill om du bare skal kjøre HA på den.

 

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.