Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lys over vask på bad - Fibaro dimmer eller relè?


Husmann

Anbefalte innlegg

På badet har vi fått spotter i taket med Philips Hue GU10-pærer. Disse begynner jeg å få noenlunde kontroll på i Homeseer. Men vi har også et ekstra lys (med egen veggbryter) av typen Trend Lise fra Megaflis over vasken: https://megaflis.no/trend-lise-baderomslampe.html

 

Dette lyset vil jeg jo gjerne også ha litt kontroll på i Homeseer og har planer om å få satt inn en Fibaro dimmer 2 eller en Fibaro relé 1.

Dette lyset er ikke dimbart annet enn CCT-dimming, som bare er endring av fargetemperatur hvis jeg har skjønt dette riktig. (Dette foregår via en liten bryter på selve lyset)

Jeg vet ikke hvordan dette lyset vil reagere hvis det blir dimmet med en "ordentlig" dimmer, men i utgangspunktet tenkte jeg uansett å sette inn en Fibaro dimmer 2 og sørge for at den bare blir brukt som et relè, altså kun av/på. Men dette er kanskje ikke lurt? Er det bedre å heller bare få installert Fibaro relè 1?

 

Noen som har noen kjappe tanker om denne poblemstillingen? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fibaro Switch 2 var det jeg var ute etter, ja. Det er Elektroimportøren som kaller disse for "Fibaro relé 1 x 8A - 1840W Z-Wave" av en eller annen grunn?

 

Uansett: Elektriker har vært her i dag og montert Fibaro Dimmer 2 bak lysbryteren til lyset over vasken. Det gikk sånn passe, i alle fall til å begynne med. Dimmeren ble inkludert og alt virket forsåvidt som det skulle, men i likhet med mange andre her fikk jeg problemer med blinking i lyset. Dette lyset er ikke dimbart, så dimmeren ble satt opp til å bare være on/off-bryter, men problemet var at når den var off så blinket lyset i ett kjør. (Dimmeren rapporterer at lyset bruker ca. 8w når det er påslått, antakelig i minste laget da.)

 

Etter masse fikling & autokalibrering & sånt, så endte det opp med at en Fibaro Bypass 2 ble installert. Da forsvant all flimring og blinking med en gang og alt ser ut til å være helt i orden.

Jeg er fornøyd nå, men litt sånn "note to self": Hvis jeg skal inn med noe lignende på et annet lyspunkt og er noenlunde sikker på at det punktet aldri trengs å dimmes så tror jeg det kjappeste og enkleste må være å heller bruke Switch 2 i steden for Dimmer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husmann skrev:

Hvis jeg skal inn med noe lignende på et annet lyspunkt og er noenlunde sikker på at det punktet aldri trengs å dimmes så tror jeg det kjappeste og enkleste må være å heller bruke Switch 2 i steden for Dimmer 2.

 

Switch 2 støtter ikke LED...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Takk for oppklaringen. Nyttig kunnskap. ?

(Regner med det kanskje er fordi LED-lys vil lyse/flimre selv når Switch 2 er av?)

 

Ok, så da setter jeg strek over "det kjappeste og enkleste" og går tilbake til å tenke Dimmer 2 + Bypass 2 for lys, uansett om de støtter dimming eller ikke. Det fungerer i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de ikke hadde LED-lamper da den ble skrevet? :P

... seriøst, jeg må teste dette. Jeg har noen ikke-dimbare utelys som skal styres med Switch 2, iallfall etter planen. Kan alltids sette inn Dimmer2+bypass, men jeg har allerede kjøpt Switch'ene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Led er nok tvilsomt et problem. Meningen med denne formuleringen er nok for å tydeliggjøre at den ikke er beregnet for induktiv eller kapasitiv last. Lysrør er f. eks en induktiv last. Det står jo ikke at den ikke kan brukes på LED..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

Kanskje de ikke hadde LED-lamper da den ble skrevet? :P

... seriøst, jeg må teste dette. Jeg har noen ikke-dimbare utelys som skal styres med Switch 2, iallfall etter planen. Kan alltids sette inn Dimmer2+bypass, men jeg har allerede kjøpt Switch'ene...

 

Elektriker her monterte en switch på to LED-lys. Ikke opplevd noen problemer, men det er jo ikke støttet iht manualen...

 

1 minutt siden, Rufus skrev:

Led er nok tvilsomt et problem. Meningen med denne formuleringen er nok for å tydeliggjøre at den ikke er beregnet for induktiv eller kapasitiv last. Lysrør er f. eks en induktiv last. Det står jo ikke at den ikke kan brukes på LED..? 

 

LED er ikke «incadacent», halogen eller resistiv. 

 

«When migrating from incandescent bulbs to either CFLs or LED lighting, the load isn’t resistive anymore, it’s inductive or capacitive (...)». 

https://www.electronicsweekly.com/news/products/led/choosing-the-right-dimmable-led-driver-2013-08/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rufus skrev:

Det står jo ikke at den ikke kan brukes på LED..? 

Nei, det var min invending også, helt til jeg tenkte at de har jo ikke spesifisert alt den ikke kan brukes til, bare det de vet den kan brukes til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ZoRaC skrev:
25 minutter siden, Rufus skrev:

Led er nok tvilsomt et problem. Meningen med denne formuleringen er nok for å tydeliggjøre at den ikke er beregnet for induktiv eller kapasitiv last. Lysrør er f. eks en induktiv last. Det står jo ikke at den ikke kan brukes på LED..? 

 

LED er ikke «incadacent», halogen eller resistiv. 

Nei jeg kan være enig i at en LED-pære ikke er en 100 % resistiv last. Og strømforsyningsdelen av en LED-pære kan nok være både induktiv og kapasitiv. Tipper det finnes utallige varianter LED-drivere. F.eks rett og slett en transformator og likeretter (induktiv last). Så det kan nok være derfor de har skrevet det på denne måten. Men de fleste 230 V LED pærer i dag har nok en LED-driver som består av halvledere (som en switchet strømforsyning). Vet ikke hva man kaller en slik last, da det er som en resistiv last, bare at den ikke er lineær. Så lenge påstemplet effekt ikke er i nærheten av det Fibaro Switch 2 tåler av resistiv last, så har jeg vanskelig å forstå at det kan være et problem.

 

Hvis jeg ikke husker feil så bruker jeg da en Switch 2 til å drive en liten motor (induktiv last).....

Mener bestemt at dette stod formulert annerledes i manualen tidligere. Men ble litt usikker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rufus skrev:

Mener bestemt at dette stod formulert annerledes i manualen tidligere.

Snålt at du skulle si det, for jeg satt med den samme følelsen... Men jeg kan ikke dokumentere påstanden på noe som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rufus skrev:

Mener bestemt at dette stod formulert annerledes i manualen tidligere. Men ble litt usikker nå.

 

3 minutter siden, Moskus skrev:

Snålt at du skulle si det, for jeg satt med den samme følelsen... Men jeg kan ikke dokumentere påstanden på noe som helst måte.

 

Vet ikke når de kom på markedet, men sto vel det samme for 2,5 år siden også...

https://web.archive.org/web/20160901052443/https://manuals.fibaro.com/switch-2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dekker jo egentlig det meste :)

image.png.ad7a2d35085b35c27c9fcb5be18d102c.png

Jeg kan ikke huske at denne advarselen stod tidligere, men jeg kan heller ikke dokumentere det.

image.png.711caed64675cac932a7b7890f79dc3e.png

 

Etter min mening er en 230 V LED pære med innebygd LED-driver å regne som en resistiv last, så jeg ville ikke bekymret meg for akkurat det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.