Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Litt nybegynnerspørsmål om Homey. ?


King-Nothing

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har litt forskjellige smartprodukter i huset, og oppdaget nylig Homey som kan være gudfaren til alle og styre de samlet. Men da dukker det opp litt spørsmål, som jeg er sikker på at dere vet. ?

 

1. Jeg har i dag Philips Hue, IKEA trådfri, Sonos, Verisure og Doorman. Så vidt jeg vet kan alle disse styres via Homey? Finnes det en god oversikt over hva som støttes?

2. For å kunne sette opp en flow som f.eks skrur av alarm og låser opp dør, må man inn med passord/kode til disse. Anses dette som trygt? Leste at de lagres lokalt på min Homey, og ikke i skyen, så det virker greit? Eller?

 

3. Hvilke hub`er / bridge`er kan Homey erstatte? Har ikke kjøpt IKEA hub ennå, blir denne overflødig? Samme med bridge til Hue? Eller må man fortsatt ha disse?

4. Er det vanskelig å konfigurere disse flow`ene? Jeg er en over snittet IT-interessert fyr og forstår meg en del på bl.a koding av websider. Skjønner at det helt sikkert ikke har noen sammenheng, men tenkte at det kan komme til nytte for å lettere kunne forstå hvordan dette skal settes opp.

5. Ser at man kan kjøpe Fibaro dimmer som installeres inni eksisterende av/på-bryter. Kan denne også installeres i eksisterende dimmer? Slik at lysene fortsatt kan dimmes via bryter, men også i en flow i Homey?

6. Er Homey et godt kjøp nå, eller er det andre man burde se på? Har ingen planer om å utvide med så veldig mye akkurat nå, men noe blir det jo etterhvert. Dog tror jeg at det kommer til å begrense seg til anleggene jeg allerede har nevnt, og komponenter som brukes sammen med de.

Tusen takk for alle svar! ?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, King-Nothing skrev:

5. Ser at man kan kjøpe Fibaro dimmer som installeres inni eksisterende av/på-bryter. Kan denne også installeres i eksisterende dimmer? Slik at lysene fortsatt kan dimmes via bryter, men også i en flow i Homey?

 

Svaret her er "tja". :P Du kan ikke sette en Fibaro dimmer bak en vanlig dimmer, men du kan sette den bak en vanlig lysbryter med fjær bak vippen(e). Da blir det enkeltrykk for av/på og trykk og hold for å dimme opp/ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det funker nok. Selv om dimmeren er ny for 2 uker siden. ?

 

Denne styrer to spotskinner i gangen der vi har soverom, så tenker at det stort sett holder at de senkes når vi legger oss og øker på morgenen, men greit å ha mulighet til å dimme manuelt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26/02/2019 at 09:03, King-Nothing said:

Hei!

Jeg har litt forskjellige smartprodukter i huset, og oppdaget nylig Homey som kan være gudfaren til alle og styre de samlet. Men da dukker det opp litt spørsmål, som jeg er sikker på at dere vet. ?

 

1. Jeg har i dag Philips Hue, IKEA trådfri, Sonos, Verisure og Doorman. Så vidt jeg vet kan alle disse styres via Homey? Finnes det en god oversikt over hva som støttes?

2. For å kunne sette opp en flow som f.eks skrur av alarm og låser opp dør, må man inn med passord/kode til disse. Anses dette som trygt? Leste at de lagres lokalt på min Homey, og ikke i skyen, så det virker greit? Eller?

 

3. Hvilke hub`er / bridge`er kan Homey erstatte? Har ikke kjøpt IKEA hub ennå, blir denne overflødig? Samme med bridge til Hue? Eller må man fortsatt ha disse?

4. Er det vanskelig å konfigurere disse flow`ene? Jeg er en over snittet IT-interessert fyr og forstår meg en del på bl.a koding av websider. Skjønner at det helt sikkert ikke har noen sammenheng, men tenkte at det kan komme til nytte for å lettere kunne forstå hvordan dette skal settes opp.

5. Ser at man kan kjøpe Fibaro dimmer som installeres inni eksisterende av/på-bryter. Kan denne også installeres i eksisterende dimmer? Slik at lysene fortsatt kan dimmes via bryter, men også i en flow i Homey?

6. Er Homey et godt kjøp nå, eller er det andre man burde se på? Har ingen planer om å utvide med så veldig mye akkurat nå, men noe blir det jo etterhvert. Dog tror jeg at det kommer til å begrense seg til anleggene jeg allerede har nevnt, og komponenter som brukes sammen med de.

Tusen takk for alle svar! ?

 

1) gå inn på https://apps.athom.com/ for en viss pekepinn på det som finnes av 'apps' som gir støtte til tredjepartsløsninger. Veldig mye bra der!

 

3) du må ha Hue bridge *, men kan klare deg uten IKEA hub om du har Hue bridge (men jeg synes det er et sjansespill, noen trådfri-pærer kobler seg opp uten problem, andre kan ta 15-20 forsøk eller ikke funke i det hele tatt...

 

4) relativt enkelt - "hvis X, og Y, så Z", men kan gjøres veldig kompleks, flows, kan starte hverandre, etc. etc.

 

6) jeg mener Homey bør være bra for dette (uten at jeg skal påstå at det ikke finnes gode alternativer), du kan jo vurdere om det holder med vanlig Homey eller om du vil ha Pro med litt mer CPU og RAM

 

 

*: rettet opp, man må visst ikke ha Hue Bridge, man kan legge Hue-pærer rett inn i Homey uten Bridge blir jeg rettet til under her i tråden.

 

 

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ser at det er myye som støttes, så det er ikke noe problem å bruke det jeg allerede har av andre system opp mot denne ihvertfall.

Så man kan ha både IKEA sin og Homey og de snakker da bedre sammen enn om lysene går direkte til Homey? Eller brukes Hue bridge til dette?

 

Har jo kun litt lys, alarm og et par høytallere fra Sonos, så vet ikke om jeg vil merke noe forskjell på vanlig og pro?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AndreasLie said:

Vet ikke helt hvorfor det er skrevet at man må ha hue bridgen, men det må man ikke. Du kan legge det til direkte til Homey uten bridge. 

 

Da har jeg misset det! Sorry! Var sikker på at man måtte ha Hue bridge - men det er jo også slik at når man skal begynne å kjøpe Hue-pærer så kan det lønne seg å kjøpe startpakker med Bridge inkludert i stedet for løse pærer (gjelder ihvertfall for noen av pærene, tror jeg), så man sitter fort med en Bridge uansett.

 

Men da tok jeg feil ang at man MÅ ha Hue Bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har akkurat fått meg litt erfaring angående homey og Hue Smartpærer. For noen uker siden installerte jeg ca 50 downlights med Philips Hue White ambiance GU10 som pærer. Planen var å koble disse rett mot homey. Jeg gjorde først et forsøk med å installere 6 stykker for å teste. Dette fungerte helt tilfredsstillende. Da jeg installerte de resterende downlightsene fikk jeg derimot litt trøbbel.

 

Homey mistet til stadighet kontakt med enkeltpærer, og om man skulle skru av alle pærene i et rom, måtte man legge inn forsinkelser på 1 sek per pære for at signalene fra de forskjellige pærene skulle nå frem. Likevel var det ofte enkelte pærer som ble hengende igjen etter kommandoen var sendt. Jeg eksperimenterte videre å koble ut store deler av pærene for å se om de resterende ble mer stabil uten særlig endring. Eneste som gav økt stabilitet var å flytte homey i samme rom som de aktuelle pærene, en lite praktisk løsning.

 

Etter en del prøving og feiling kjøpte jeg en Hue bridge, og koblet pærene opp mot denne isteden, for så å la homey styre bridgen. Dette gav et helt annet resultat. Pærene reagerer tilnærmet umiddelbart, selv når kommandoen kom fra Homey. Pærer i grupper opp til 8-10 stykk kan skrues av og på samtidig og oppfører seg tilsynelatende likt vanlige spotter. Pærene som enhet i homyen er helt lik, de reagerer bare utrolig mye mer stabilt og raskere når de styres via bridgen.

 

Så ja, homey kan styre phillips hue pærer direkte, men skal du ha mer en 5 -6 pærer, og i andre rom en det som homey står i, vil jeg på det sterkeste anbefale en bridge.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Min erfaring er at Homey tåler dårlig noe særlig mer enn 8-9 Zigbee-enheter i denne meshen. Jeg har 5 Ikea-pærer og 24 Innr Zigbee SP120 Smart Plugger. Dette oppsettet overbelaster Homey konstant av en eller annen årsak. I følge Athom så trenger Zigbee-koden å oppdateres. Med andre ord så er Zigbee-implementasjonen ganske så dårlig på Homey.

 

Uansett interessant å høre at det hjalp med en Hue bridge. Det hjelper dog meg ikke med mine Zigbee-baserte smartplugger som gjør at lys fungerer slik det gjorde hos deg uten bridgen. Det finnes vel ikke noe Zigbee bridge jeg kan bruke for SP120-pluggene som Homey støtter?

 

To viktige punkter angående Zigbee og SP120-pluggene: Zigbee bruker default kanal 11 i 2.4GHz frekvensbåndet. Om du har trådløse rutere som er satt opp på kanal 1 så er det direkte overlappende med kanal 11 i Zigbee-nettet. Det løste seg betraktelig når jeg flyttet alle mine UniFi WiFi aksesspunkter over til kanal 11. Da fikk jeg mye bedre respons så det kan anbefales. Mer info:

https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence.html

 

I tillegg så er SP120-pluggene satt opp til default å rapportere til Homey hvert 60. sekund. Og når man har 24 stk så blir det i snitt en innrapportering pr. 2,5 sekunder. Når jeg justerte update-frekvensen på alle 24 plugger til en gang i timen i stedet (60 til 3600 sekunder) så løsnet det enda mer og gjorde Homey enda mer responsiv. Dog fremdeles har jeg heng på 5-10 sekunder sånn annenhver gang lys går av eller på, så den er fremdeles ikke friskmeldt hos meg.

 

Z-Wave fungerer bedre på Homey, men i en optimalt oppsatt smarthusløsning, burde ikke alt respondere i løpet av et par tidels sekunder? Er det mulig eller må man alltid forvente et sekund eller to responstid innimellom i et smarthus uansett hub man benytter? Plugger og lys i samme rom som Homey fungerer derimot stort sett umiddelbart, men ikke alltid.

Endret av Master Aeon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Master Aeon skrev:

Er det mulig eller må man alltid forvente et sekund eller to responstid innimellom i et smarthus uansett hub man benytter?

Jeg vil si at et sekund eller to responstid er godt over det man bør forvente. Snittet bør ligge under 100 ms, og gjerne lavere.

Det skal på det jevne ikke oppleves som om du har lang responstid.

 

Men slike symptomer kan ha flere årsaker, og selvfølgelig være kombinasjon av flere årsaker også. F.eks. lav prosessorkraft på controller kan være et problem, men et dårlig oppsatt mesh-nettverk gir også lang responstid. Det kan være en lyspære eller bryter som svarer dårlig (enten fordi noden selv er dårlig eller det er andre lokale forstyrrelser). Det kan være at funksjoner som skal skru på flere lys samtidig er satt opp på en lite gunstig måte, eller det er andre ting som gjør at prosessoren i controlleren jobber på overtid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for klarhet i hva man kan forvente av responstid og ulike feilsøkingstips, Moskus! En respons på 100 ms er det jeg faktisk forventet så greit å vite at det er slik det er ment å være.

 

Jeg har gjort en del for å få Z-Wave nettet til å fungere optimalt ved å kjøre heal på enheter som ikke har optimal rute etc. Jeg faser nå ut merker som jeg har erfart ikke fungerer helt optimalt og reduserer antall produsenter for å se om det også hjelper. Jeg har eksempelvis hatt to NodOn-plugger som etter noen uker plutselig begynner å spamme Homey med 2-3 rapporter i sekundet. Over bare 4 dager så blir det to millioner rapporter med to plugger som freaker ut og slikt reduserer jo responstiden på Homey. Factory reset hjelper bare i noen uker og firmwareoppgradering hjalp heller ikke og da er det like greit å bare fase de ut.

 

Det er mye å lære i Smarthusverden, men som gammel IT-konsulent så har man jo gjerne lidenskapen til å synes at all "dritten" man vader gjennom er spennende utfordringer å finne løsninger på. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Master Aeon skrev:

Det er mye å lære i Smarthusverden, men som gammel IT-konsulent så har man jo gjerne lidenskapen til å synes at all "dritten" man vader gjennom er spennende utfordringer å finne løsninger på.

Ja, personlig ønsker jeg meg jo helst at "det bare funker". Men vi ser at spesielt mindre produsenter kan bomme av og til. IDlock jobber jo i det minste hardt med å løse noen irriterende småproblemer, mens HeatIt har muligens litt større problemer (men potensielt enkelt å fikse) med spamming av informasjon på nettverk.

 

Problemet slik jeg ser det er at man tydeligvis må "krangle" med support for å bli hørt. Det er aldri festlig. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender man opp med å stange hue inn i supportveggen så er det veldig frusterende ja. Da hjelper det lite med pågangsmot.

 

Finnes det noen smarthussystemer som faktisk er like enkel som Homey og samtidig har lynrask responstid og god stabilitet - og i tillegg støtter masse produkter? Er litt usikker på om jeg skal fortsette med Homey eller om jeg skal gå over til noe annet "som bare funker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Master Aeon skrev:

Finnes det noen smarthussystemer som faktisk er like enkel som Homey og samtidig har lynrask responstid og god stabilitet - og i tillegg støtter masse produkter?

HomeSeer? Er nok ikke like enkelt, men muligens mer fleksibelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spm i forhold til hvordan jeg tenker når jeg kobler opp. Du sier du har satt opp 50 spotter. Trenger du indivuduell styring av alle 50?

Jeg tar over nytt hus om 14 dager og skal da flytte min homey over. Skal bytte masse spotter samt bygge spottekasser. Sånn jeg tenker så trenger jeg ikke å styre hver enkelt så jeg kjører grupper og kobler de på en fibaro dimmer 2. Det er slik jeg har kjørt det i leiligheten også. Da slipper jeg at det er 50 punkter den skal sende info til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AndreasLie skrev:

Sånn jeg tenker så trenger jeg ikke å styre hver enkelt så jeg kjører grupper og kobler de på en fibaro dimmer 2. Det er slik jeg har kjørt det i leiligheten også. Da slipper jeg at det er 50 punkter den skal sende info til. 

Man trenger sjeldent å styre alle spotter samtidig, det gir vanligvis mer mening med soner. Jeg gjør som du tenker. :) 

 

Men det er ikke en mulighet hvis man bruker f.eks. Hue- eller Trådfri-pærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delt opp smartpærene i "rom" i Phillips hue appen først. Disse rommene kan man styre fra homey som grupper etterpå. På den måten slipper du å programmere hver enkelt pære. Responstiden er neglisjerbar.

 

Koblet noen av lysene om til vanlige Phillips warmdim med en fibaro dimmer 2 som dimmer i noen av rommene i feilsøkingsperioden for å holde WAF oppe på et akseptabelt nivå. Fungerer de spottene også, men siden Hue spottene gir et vesentlig bredere spekter av lysnyanser vil jeg helst ha disse spottene i oppholdsrommene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer Homey kontrolleren med z-wave enheter? 
Er slik at alle z-wave produkter må en egen app på Homey før de kan fungere, eller er det slik at et produkt kan kobles til, men kun standard settet av parametere og funksjoner fungerer? 

Jeg lurer fordi jeg håper å få koblet en Homey med ventilasjonsanlegg, og ser at Villavent har et z-wave adapter som kanskje kan brukes. 
Men, Homey har ingen app laget for dette adapteret...?

RETTELSE: 
Fikk svar fra Villavent og kan visst ikke bruke deres z-wave adapter på deres nye vifter: (synd)
 

Nei vår Z-wave adapter virker ikke med de nye boligaggregatene med touchskjerm. Vi har mulighet for tilkobling via modbus på de nye aggregatene.

 

Vi har en enhet som heter IAM (Internet access module) som kan kobles til de nye aggregatene. Denne gjør at du kan laste ned en app som heter Homesolutions by Systemair og du kan da fjernstyre aggregatet via denne appen.

Endret av btb
ny info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sendte de et svar om at kunder med "smarthus" ikke ønsker seg èn app pr produkt, men alt-i-ett. :( 
Fant dette på siden deres, så virker til fortsatt å bruke z-wave: 
 

Alle Villavent SAVE modeller er Smartly enabled. Dvs. at ventilasjonsaggregatene er forberedt for tilkobling og kommunikasjon med Smartly.

Ved aktivering monteres en såkalt Z-wave som kommuniserer trådløst med en Smartly Gateway, plassert ved strømmåleren i boligens sikringskap. Tilkobling av Z-wave adapteret foretas enkelt vha. kabel med hurtigkobling til utvendig kontakt på Villavent SAVE aggregatet.

 

Men, de har vel muligens laget til en proprietær vri på det hele, slik at kun Smartly kan bruke dette. 
Trodde jeg endelig hadde funnet en god løsning på å inkludere ventilasjon, men den gang ei. 
Kan jo sikkert bruke modbus, men har ingen erfaring med dette og må sikkert bruke mer avanserte sentraler enn Homey? (hvis man ikke velger å programmere en egen app til Homey'n da).
Har en HomeSeer jeg bruker på hytta, men synes terskelen og arbeidsmengden er for høy med tanke på å få scenarier og god/fresh HMI opp å gå.... 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, btb skrev:

Men, de har vel muligens laget til en proprietær vri på det hele, slik at kun Smartly kan bruke dette. 

Nei, det tror jeg ikke. Men jeg tror at antallet nye Smartly-kunder pr år ikke akkurat er skyhøyt...

 

15 minutter siden, btb skrev:

Har en HomeSeer jeg bruker på hytta, men synes terskelen og arbeidsmengden er for høy med tanke på å få scenarier og god/fresh HMI opp å gå.... 

Tja, et spørsmål om definisjoner. "Work smarter, not harder". ;) 

 

HomeSeer har iallfall en modbus-plugin, jeg tenkte jeg må sette meg inn i den når mitt aggregat blir satt i drift. Det står på loftet, men det er ikke gjort helt ferdig enda. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.