Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart og trådløs styring av varmekabler. Hva skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei.

Min første post her. I et forsøk på å redusere strømregningen (hus bygget i 1989 med årsforbruk på ca. 45000kwh), har jeg planer om å konvertere syv soner med varmekabler til trådløst og smart. 

Har bestilt Tibber Pulse og planlegger å gå over til Tibber strøm. Har også to el-biler som må lades, noe som kan styres gjennom Tibber. 

Har lest opp og ned på forumet her om hva jeg bør velge, men er nok nesten fortsatt like grønn. Jeg ønsker ikke noe kompliserte greier, og skal kun styre varmekablene. 

Så langt heller jeg mot Futurehome da det er godt integrert med Tibber, samt at det virker enkelt. 

Mine spørsmål er:

- Hvilken termostat bør jeg gå for? Heatit Z-TRM2FX eller den eldre Heatit-termostaten? Slik jeg forstår det er forskjellen at 2ern er 13A, mens 1ern er 16A. Meget mulig jeg må ha 16A da tre av sonene jeg vil styre er på ca 45m2 hver. Sonene ser slik ut: 1 bad med gulvføler. 2 stuer(soner) med romføler som er kablet(som er det fra før og hvor nåværende termostater er plassert i sikringsskapet langt unna) 1 kjøkken. 1 TV-stue(gammeldags 3-trinns regulator) 1 Kjellerstue. 1 Gang(med gammel 3-trinnsregulator). Alle gulv er parkett foruten gang og bad. 

Fungerer den eldre Heatit i samme system som TRM2FX? Ser også at TRM2FX ikke har regulatorfunksjon. Bør jeg ha det?

Er det slik at de eldre 3-trinnsregulatoren har gulvføler, eller må jeg installere ekstern føler, evt. bruke den innebygde i Heatit termostaten?

- Vil et slik system kunne styres automatisk gjennom Tibber slik at strømforbruket reduseres(time-for-time-prising)? 

 

Meget takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Nilsen_79!

Jeg har akkurat kjøpt en Heatit Z-TRM2fx som er installert på et bad. Dessverre tok denne kvelden etter et par døgn, men inntil da fungerte denne bra. :) Regner med at jeg får ny på garanti, og det kunne sikkert ha skjedd med hvilken som helst annen termostat.

 

Slik jeg har skjønt det er det flere forskjeller på den gamle og den nye. Den eldre tåler som du sier 16A, mens den nye 13 A. I tillegg støtter den nye Z-wave Plus samt effektmåling.

Dersom du er opptatt av å følge med på eksakt forbruk i hvert rom kan jo det være en fordel med effektmåling. Til info så fikk ikke jeg til å inkludere Heatit Z-TRM2fx i secure mode (kjører Homeseer), så sånn sett betyr det kanskje ikke så mye at det er Z-wave Plus. Det du skal ha i bakhodet er at Z-TRM2fx ikke kan bruke integrert romføler, men må ha en kablet romføler tilkoblet. Det blir jo en ekstra kostnad med mindre du kan bruke eksisterende romfølere. Jeg tror og mener å ha lest at den gamle kan brukes med intern romføler, men jeg er ikke 100% sikker. Noen som vet?

Oppsummert, de nye kan brukes med bare gulvføler, ekstern romføler, eller ekstern romføler sammen med gulvføler. De har rapportering av effekt, samt avlesning av faktisk temperatur på display, mulighet for Over The Air Update (den gamle må oppdateres med kabel).

Den nye typen fungerer som en AV/PÅ termostat, hvor man kan sette hysteresen selv. Fungerer helt greit inne på f.eks bad hvor man ofte ønsker jevn gulvtemperatur.

Man kan også sette maks gulvtemperatur, så den kan fint brukes selv om du har parkett/tregulv.

 

Hvordan den gamle fungerer er jeg ikke sikker på, men den er nok ikke en 3 trinns regulator. Regner med den switcher av og på etter en gitt intervall. Det gir muligens noe jevnere varme, men dersom varmekabler ligger i tykt betonggulv blir nok varmemagasinet og tregheten så stor at jeg tror ikke man vil merke så stor forskjell. Kanskje det er en fordel med regulator dersom du skal regulere etter romtemperatur istedenfor gulvtemperatur...?

 

Noen som har erfaringer med den gamle varianten? Noen innspill på regulator kontra uten regulator?

 

PS! Kjøp èn termostat først for testing :) Så kan du eventuelt kjøpe flere når du ser det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ekstra informasjon angående 3 trinns regulatorene du har i noen rom. Disse består ofte av 2 sløyfer med forskjellig effekt. En liten sløyfe (f. Eks 250 w) som brukes på trinn 1, en større sløyfe (f. Eks 500 w) som brukes til trinn 2. Dersom du bruker trinn 3 brukes begge sløyfene (750 w). 

 

Mulig at man kan koble sammen sløyfene og bruke en termostat istedenfor. Er ikke sikkert det er montert gulvføler på disse rommene, men kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rufus skrev:

Mulig at man kan koble sammen sløyfene og bruke en termostat istedenfor.

 

Det gjorde elektrikeren hos meg, så det skal gå helt fint (bortsett fra at han koblet feil, en sløyfe med begge ender på L og den andre med begge ender på N, men det ble greit når han kom og koblet om ?). :) 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ZoRaC skrev:
16 timer siden, Rufus skrev:

Mulig at man kan koble sammen sløyfene og bruke en termostat istedenfor.

 

Det gjorde elektrikeren hos meg, så det skal gå helt fint (bortsett fra at han koblet feil, en sløyfe med begge ender på L og den andre med begge ender på N, men det ble greit når han kom og koblet om ?). :) 

Hadde du gulvsensor fra før av? Kan tenke meg at det ikke var vanlig ved bruk av 3 trinns regulator tidligere?

Det fungerer kanskje greit å regulere etter bare romtemperatur, skjønt jeg ville ikke gjort det i et rom med parkett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rufus skrev:

Hadde du gulvsensor fra før av? Kan tenke meg at det ikke var vanlig ved bruk av 3 trinns regulator tidligere?

Det fungerer kanskje greit å regulere etter bare romtemperatur, skjønt jeg ville ikke gjort det i et rom med parkett :)

 

Nei, her er det 30 år gammelt våtromsbelegg på vaskerommet. Jeg gikk for en ekstern romføler (pga termostat står på utsiden av rommet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.