Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av eldre varmepumpe?


Anbefalte innlegg

Har en eldre varmepumpe som jeg kunne tenkte meg å styre uten å måtte fysisk trykke på kontrollpanelet.

 

IMG_1448.jpg.e9208a2885ecaa2df3729dc559390004.jpg

 

Alt slikt utstyr burde hatt en RS232 port og en dokumentert protokoll for styring av funksjonaliteten! Jeg mistenker at selv nytt utstyr har lukkede løsninger og er da i praksis nesten ubrukelige til å inngå i en helhet.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, OlavT skrev:

Alt slikt utstyr burde hatt en RS232 port og en dokumentert protokoll for styring av funksjonaliteten!

Absolutt. Dessverre ser det ikke ut til at produsenter lenger handler i kundenes interesse.

 

Eller; det gjør de nok for det er billigere å ikke tilby slike muligheter. Og mannen i gata spør ikke etter sånt, det er det kun vi "rare" som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 26.2.2019 den 21.44, OlavT skrev:

Har en eldre varmepumpe som jeg kunne tenkte meg å styre uten å måtte fysisk trykke på kontrollpanelet.

 

Alt slikt utstyr burde hatt en RS232 port og en dokumentert protokoll for styring av funksjonaliteten! Jeg mistenker at selv nytt utstyr har lukkede løsninger og er da i praksis nesten ubrukelige til å inngå i en helhet.

 

Noen som har noen tips?

 

Sjekk Husdata https://husdata.se/

De har støtte for Thermia og flere andre vannpumper. Selv har jeg en Carrier NQC9 hvor jeg har brukt Husdata sin løsning en stund. Jeg har nylig byttet til H60 som har et greit web-gensesnitt og mulighet for MQTT. Det finnes eksempler på config for Home Assistant.

 

De har også en Facebook-side: https://www.facebook.com/Husdata/

Online-løsningen ser slik ut:

image.thumb.png.8ba5d341008118076538895df03f69f9.png

 

image.thumb.png.aa2b175a98dca9f8f6d525c5852b5534.png

 

Endret av iotux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.