Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips/hjelp til oppsett av nettverk hjemme


Anbefalte innlegg

Heisann,

Driver med totalrenovering av ett hus fra 50-tallet hvor vi har åpnet opp så og si alt av vegger og tak, noe som gjør at jeg står ganske fritt til å kable og ordne som jeg ønsker.
Jeg tenker at jeg skal ha datapunkter rundt i flere rom, men har ikke noe logisk sted å ha ett "teknisk" rom per i dag. Fiber fra GET kommer inn på loftet som er over 2.etg og jeg tenker å få dette ned i ett kryploft i 2.etg. Derfra skal det kables punkter i 1.etg, 2.etg og kjeller. @geirra nevnte i en annen tråd her at man burde bruke datapunkter med keystone plugger og patchepanel, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal løse dette. Har en Netgear router jeg tenker å sette i 1.etg for å få best mulig dekning (uten å sette opp flere APer), men usikker på om jeg skal la denne være ett rent AP eller om jeg skal bruke router og DHCP funksjonaliteten i denne eller om Get sin Intenio sentral skal gjøre det.

Alle forslag mottas med takk,  bare spør om jeg har utelatt noen detaljer :)

TJ


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekk rør til veggbokser til alle rom du ønsker kontakter i til et felles teknisk rom. I veggboksene så må da enten bruke elko sin multiplug for å bruke keystone eller Schneider sin variant, selv foretrekker jeg den siste (https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/installasjonsmateriell/nettverkskontakter/schneider-electric-exxact-innfelt-utp-nettverksuttak-cat-6-2-2-porters-p67776)

 

Litt avhenging av plass og nerde nivå bruker du enten 10" rackskap eller 19" rackhylle / skap / whatnot og terminerer kablene i patchepanel hvor du du bruker patchekabler mellom patchepanel og switch. Om du har fiber fra Get så får du enten Huawei eller Inteno router, får du inteno router så nekter dem å levere Bridge mode.

 

Dette betyr at du bør sette netgear boksen i AP modus slik at du slipper unna dobbel nat.

 

Personlig hadde jeg kjørt opp 2 takpunkter i hver etasje hvor jeg hadde montert f.eks "Ubiquiti Networks UniFI AP NanoHD". Da vil du ofte kunne sette plassere de optimalt og få riktig strålekurve fra accesspunktet dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@geirra takk for tips! Jeg er litt nysgjerrig, hvordan fungerer "verktøyfri kontaktering"? 

Så anbefalt oppsett blir da GET sentral ->switch->patchepanel->alle rom og Netgear i AP modus fra ett av rommene?
Fungerer de veggboksene slik at jeg kan koble inn en kabel og få to uttak, eller må jeg strekke dobbelt til alle rom evt? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tjwesterby skrev:

@geirra takk for tips! Jeg er litt nysgjerrig, hvordan fungerer "verktøyfri kontaktering"? 

Så anbefalt oppsett blir da GET sentral ->switch->patchepanel->alle rom og Netgear i AP modus fra ett av rommene?
Fungerer de veggboksene slik at jeg kan koble inn en kabel og få to uttak, eller må jeg strekke dobbelt til alle rom evt? 
 

 

Om du tenker på Schneider kontaktene så er det "selvterminerendekontakt". Dette menes at du plasserer kablen / lederne i en form for holdere og når du lukker keystonen så dytter den kabelen ned i kontaktpinnnene som lager et snitt i kappa på lederen og ordner kontakt.

 

Men du bør ha en spiss / nebb tang for å klippe bort overskytende kabel.

 

Om du skal kjøre Elko løsningen så anbefaler jeg EZ-SnapJack, kanskje den keystone løsningen jeg har har sett minst sansynlighet for unødvendig uttvinning på.

 

 

Bruker disse selv og har ikke noe problemer med å oppnå 10G ytelse på nettverket selv på grenseland lange strekk  :)

 

Skal du ha 2 kontakter så må du ha 2 ledninger og siden du bruker Inteno så høres det ut som du er i Trøndelag. Sjekk om du bor i et område hvor Get tester sin IPTV løsning om du skal ha linær tv.

Ønsker du tv i tilegg og ikke bor i IPTV land  kan du kjøpe ferdige rør med 2x cat6 +1x Coax noe som sparer deg masse arbeid og hodebry

Endret av geirra
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på Kolbotn, utenfor Oslo. Fikk beskjed fra GET om at de leverer den nyeste Inteno routeren og at de kun trenger nettverkskabler rundt i huset.
Har 100meter Cat6 liggende, så jeg må nok trekke de selv, men ikke så alt for lange strekk jeg skal gjøre. 

De SnapJack så smarte ut. Schneider boksene virket fine så jeg tror kanskje jeg lander på de. Kan SnapJack brukes rett i rack? I såfall er det vel bare kabel inn i Schneider som selvterminerer, og snapjack i andre enden og festes i rack? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tjwesterby skrev:

Jeg er på Kolbotn, utenfor Oslo. Fikk beskjed fra GET om at de leverer den nyeste Inteno routeren og at de kun trenger nettverkskabler rundt i huset.
Har 100meter Cat6 liggende, så jeg må nok trekke de selv, men ikke så alt for lange strekk jeg skal gjøre. 

De SnapJack så smarte ut. Schneider boksene virket fine så jeg tror kanskje jeg lander på de. Kan SnapJack brukes rett i rack? I såfall er det vel bare kabel inn i Schneider som selvterminerer, og snapjack i andre enden og festes i rack? Eller?

 

Definer rett i rack :)

Du bør nok ha et tomt patchepanel typ https://www.komplett.no/product/913227/datautstyr/nettverk/tilbehoer/linkit-patchepanel-19-keystone-24-port# 

 

Men ja, Schneider keystone i rommene og snapjack som settes i patchepanelet og du er ferdig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.