Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

String to Value


GO_Nilsen

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Får noen verdier ifra varmepumpa mi igjennom mqtt. På de devicene er det bare status i sting.

Siden jeg ønsker å logge disse verdiene må jeg få de over til value

Noen som har noe tips her?

Mulig med et script som tar string fra (663) til value på en virtuel device?

 

image.png.9c10ad5e657f2a2545381821ccc9d734.png

Endret av GO_Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra manualen til mcsMQTT:

Sitat

4.1.2 How do I view the MQTT Topic Payload in HS Device The published topics are available on the Associations Tab and will be shown in green rows. Use the “A” column checkbox or row sequence number hyperlink to create a HS Device. When numeric Payloads are received the HS Device Value will be updated. When non-numeric Payloads are received then either the Device Value will be updated based upon Value Status Pairs that show relationship between text and a number or will be stored in HS Device String.

 

Ser verdien din er "23.50". Har du da komma som desimaltegn på serveren din, slik at den ikke gjenkjenner det som en tallverdi? Har du mulighet til å enten endre desimaltegn eller få den enheten som sender verdiene over MQTT til å bytte ut "." med "," før den sender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fra manualen kan du kanskje også bruke, for det er vel akkurat det problemet ditt er :):

Sitat

4.1.8 Payload numbers contains periods for decimal. I need them to be comma The Association Tab has a column for Regular Expression processing of incoming Payloads prior to the Payload use within HS. For this particular case the Regular Expression match pattern is escape period (i.e. “\.”) and the replace pattern is comma (i.e. “,”).

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2019 den 15.07, ZoRaC skrev:

Dette fra manualen kan du kanskje også bruke, for det er vel akkurat det problemet ditt er :):

 

Takk for meget god info. men ser ikke ut til at dette redder problemet. Har satt inn "." i expression match.  og "," i expression replace. men virker ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GO_Nilsen skrev:

Er sikkert helt ute å kjører her.  Men har prøvd dette også.

 

image.png.086d2a342d1db468b65777aae12aa17d.png

 

Jeg tror du bare skal skrive \. (uten gåseøyne) i match og bare , (uten skråstrek og gåseøyne) i replace. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GO_Nilsen skrev:

det er også testet ?

 

Har du sjekket under «Advanced» at det ikke har dukket opp noen value der? Kan hende du må inn på «status graphics» og opprette en range fra f.eks -50 til 50 for at det skal funke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja, her ser jo alt riktig ut (gitt at jeg har skjønt det som står i manualen riktig). Regner med du har mottatt noen ny verdier etter du satte \. og , også? For det skjer nok bare når du får nye verdier. 

 

Ville spurt på mcsMQTT-forumet jeg. Han som lager plugin er relativt aktiv. :) regner med det er en enkel og banal løsning når man bare vet det. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg har lyst til å bruke MQTT mer, men jeg blir jo livredd av den plugin'en der. Den kan bokstavelig talt alt, men det blir litt mye...

Ja, virker jo veldig bra, men er ufattelig mye valg både her og der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja litt overveldet av muligheter og innstillinger i mcsMQTT. Har brukt noen timer på å finne ut av noe så enkelt som at Device VSP for å sette Device value kun funker hvis Device controll er satt til button eller list.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.