Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med å inkludere HeatIt TRM2fx


aleks

Anbefalte innlegg

Hei

Reklamerte og byttet til 4 nye Z-TRM2fx termostater her også.. Kjører Vera Edge, og etter en kort stund begynner systemet å oppføre seg rart. Termostatene går offline i tur og orden men har frem til nylig kommet online igjen av seg selv. . Men nå har to termostater gått offline permanent. Får ikke liv i dem fra controlleren, og når jeg sletter, og prøver å inkludere, så går den også her som beskrevet i flere av innleggene under, bare i ERR til slutt.. uten at zwave kontrolleren fanger den i det hele tatt.

Noen som har noen tjuvtriks eller er det bare å kaste greiene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AndersM said:

Hei

Reklamerte og byttet til 4 nye Z-TRM2fx termostater her også.. Kjører Vera Edge, og etter en kort stund begynner systemet å oppføre seg rart. Termostatene går offline i tur og orden men har frem til nylig kommet online igjen av seg selv. . Men nå har to termostater gått offline permanent. Får ikke liv i dem fra controlleren, og når jeg sletter, og prøver å inkludere, så går den også her som beskrevet i flere av innleggene under, bare i ERR til slutt.. uten at zwave kontrolleren fanger den i det hele tatt.

Noen som har noen tjuvtriks eller er det bare å kaste greiene?

 

 

 

Velkommen til klubben;

 

1: Resett ved å holde pil ned og den i midten inne i ca 30 sekunder til det står RES i displayet, og vent på den blir ferdig

2. Skru av sikringen til termostaten og ta deg en tur, la den stå av i noen timer. Kondensatorene må tømmes skikkelig

3. Skru den på igjen og prøv å ekskludere og inkludere den igjen og det KAN fungere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 14.11, aleks skrev:

 

Velkommen til klubben;

 

1: Resett ved å holde pil ned og den i midten inne i ca 30 sekunder til det står RES i displayet, og vent på den blir ferdig

2. Skru av sikringen til termostaten og ta deg en tur, la den stå av i noen timer. Kondensatorene må tømmes skikkelig

3. Skru den på igjen og prøv å ekskludere og inkludere den igjen og det KAN fungere

Takk for tipset.
Det funket .. men.. etter noen timer ryker den ut av systemet igjen og kan ikke detekteres av gatewayen.

 

Virker som TRM2fx legger til både en bryter (appliance module) og en sensor (Generic Sensor) i tillegg ti selve termostaten. 

Er det noen form for logging eller variable som løper løpsk og kveler hele termostaten tro? 

Er Thermofloor support stedet å få hjelp tro?

 

Noen som har noe forslag til hvordan man evt skal komme seg videre å få løst problematikken?  

 

/Anders

 

 

Endret av AndersM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.3.2019 den 14.11, aleks skrev:

 

Velkommen til klubben;

 

1: Resett ved å holde pil ned og den i midten inne i ca 30 sekunder til det står RES i displayet, og vent på den blir ferdig

2. Skru av sikringen til termostaten og ta deg en tur, la den stå av i noen timer. Kondensatorene må tømmes skikkelig

3. Skru den på igjen og prøv å ekskludere og inkludere den igjen og det KAN fungere

 

 

Da tror jeg at jeg fant løsningen for min del med kombinasjonen Vera Edge og Heatit Z-TRM2fx.  

Den nye termostaten bruker multichannel funksjonalitet.

Vera støtter ikke multichannel assosiasjon mellom enheter de selv ikke har direkte støtte for ( Altså ikke multichannel enheter som legges til som Generic Z-Wave device)

Ergo, det er sannsynligvis grunnen til at heatit termostaten går bananas og disconnecter seg etter hvert. Dette kan vel kanskje være årsaken i andre systemer også hvor det ikke finnes templates for å legge til Heatit Termostat..

 

Jeg byttet tilbake til de gamle  Heat IT z wave med el nr 5430499. Disse kjører ikke multichannel, har tydeligvis ikke den opprinnelige feilen som man kunne reklamere på, og funker perfekt på Vera Edge nå.

:) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei, jeg fikk løst det problem i går [emoji41] 1. ekskludert fra nett 2. slåt av Hass 3. tat ut z-stick 4. reset termostat. 5. inkludert i z-stick . 6. pluged in z-stick og startet hass


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 09/04/2019 at 20:26, Vaidas said:

hei, jeg fikk løst det problem i går emoji41.png 1. ekskludert fra nett 2. slåt av Hass 3. tat ut z-stick 4. reset termostat. 5. inkludert i z-stick . 6. pluged in z-stick og startet hass


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Jeg oppgraderte til .6, men etter resett gikk den ned til .4 - er det slik oppdateringen ikke holder gjennom resett og må oppdateres igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, aleks skrev:

Jeg oppgraderte til .6, men etter resett gikk den ned til .4 - er det slik oppdateringen ikke holder gjennom resett og må oppdateres igjen? 

Det ville i så fall være en særdeles tåpelig løsning, så jeg stiller meg tvilende. Men svaret på det tror jeg ingen andre enn HeatIt vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Moskus said:

Det ville i så fall være en særdeles tåpelig løsning, så jeg stiller meg tvilende. Men svaret på det tror jeg ingen andre enn HeatIt vet noe om.

 

Det jeg lurte på også, da når jeg lastet den opp og sjekket firmware stod det 3.6, så resatt jeg den og da var den 3.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Moskus said:

I følge @Dennis87 er det bootloader som fremdeles er versjon 3.4.

 

Ref:

 

 

 

Ja, så dette, men enda problemer i f.eks Home Assistant. Rapportert temperatur er enda 0, så regner med den default tar inn ekstern temperatur. Floor temp viser korrekt, men blir ikke korrekt assositert med termostaten (ja, assosiasjonen i HA er satt til floor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, aleks skrev:

Rapportert temperatur er enda 0, så regner med den default tar inn ekstern temperatur.

Ja, man kan stille spørsmål med hvorfor de har lagt opp luftsensor før gulvsensor, men slik er det nå. Burde være løsbart i programvaren.

 

7 timer siden, aleks skrev:

Floor temp viser korrekt, men blir ikke korrekt assositert med termostaten (ja, assosiasjonen i HA er satt til floor)

... hva mener du med det? Gruppe 3 skal være assosisert til node 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne configen fungerer ihvertfall hos meg uten problem på Home Assistant. Både på 3.04 og nå også 3.06. De 3 jeg har av fx er med floor sensor og de viser riktig temperatur for gulvsensor. Altså ikke 0. Har ikke måtte sette opp noen Node group associations. Kun nr 1 Lifeline som er satt opp.

 

Bare husk å sette riktig node ID på <Node id="" feks <Node id="66"  og kopier det inn riktig sted i zwcfg xml filen. 

<Node id="" name="" location="" basic="4" generic="8" specific="6" roletype="5" devicetype="4609" nodetype="0" type="General Thermostat V2" listening="true" frequentListening="false" beaming="true" routing="true" max_baud_rate="40000" version="4" query_stage="Complete">
		<Manufacturer id="19b" name="ThermoFloor AS">
			<Product type="3" id="202" name="Heatit Thermostat TF 056" />
		</Manufacturer>
		<CommandClasses>
			<CommandClass id="32" name="COMMAND_CLASS_BASIC" version="1" request_flags="5" mapping="64">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="37" name="COMMAND_CLASS_SWITCH_BINARY" version="1">
				<Instance index="1" endpoint="4" />
				<Value type="bool" genre="user" instance="1" index="0" label="Switch" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="49" name="COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" version="5">
				<Instance index="1" endpoint="3" />
				<Instance index="2" endpoint="2" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="External sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="1" label="Temperature" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="16.8" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="2" index="1" label="Floor sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="50" name="COMMAND_CLASS_METER" version="3" request_flags="3" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="4" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="Energy" units="kWh" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="8" label="Power" units="W" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="9" label="Previous Reading" units="W" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="10" label="Interval" units="seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="16" label="Voltage" units="V" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="228.8" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="17" label="Previous Reading" units="V" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="18" label="Interval" units="seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
				<Value type="bool" genre="user" instance="1" index="32" label="Exporting" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="64" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_MODE" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Value type="list" genre="user" instance="1" index="0" label="Mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="0">
					<Item label="Off" value="0" />
					<Item label="Heat" value="1" />
					<Item label="Cool" value="2" />
					<Item label="Energy Heat" value="11" />
				</Value>
				<SupportedModes>
					<Mode index="0" label="Off" />
					<Mode index="1" label="Heat" />
					<Mode index="2" label="Cool" />
					<Mode index="11" label="Heat Econ" />
				</SupportedModes>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="67" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_SETPOINT" version="1" request_flags="4" innif="true" base="0">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="1" label="Heating" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="16.0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="2" label="Cooling" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="21.0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="11" label="Energy Heat" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="18.0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="90" name="COMMAND_CLASS_DEVICE_RESET_LOCALLY" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="94" name="COMMAND_CLASS_ZWAVEPLUS_INFO" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Instance index="2" endpoint="2" />
				<Instance index="3" endpoint="3" />
				<Instance index="4" endpoint="4" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="1" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="4608" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="4609" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="2" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="2" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="2" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="3" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="3" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="3" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="4" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="4" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="4" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="96" name="COMMAND_CLASS_MULTI_INSTANCE/CHANNEL" version="4" request_flags="1" innif="true" mapping="endpoints">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="112" name="COMMAND_CLASS_CONFIGURATION" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="1" label="Operation mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="0">
					<Help>Set operation mode</Help>
					<Item label="Off" value="0" />
					<Item label="Heat" value="1" />
					<Item label="Cooling Mode (Not implemented)" value="2" />
					<Item label="Heat Energy Saving" value="11" />
				</Value>
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="2" label="Sensor mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="0">
					<Help>Set sensor mode</Help>
					<Item label="F - Floor sensor" value="0" />
					<Item label="A2 - External room sensor" value="3" />
					<Item label="A2F - External sensor with floor limitation" value="4" />
				</Value>
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="3" label="Floor sensor type" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="0">
					<Help>Floor sensor type (10K NTC Default)</Help>
					<Item label="10k ntc" value="0" />
					<Item label="12k ntc" value="1" />
					<Item label="15k ntc" value="2" />
					<Item label="22k ntc" value="3" />
					<Item label="33k ntc" value="4" />
					<Item label="47k ntc" value="5" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="4" label="Temperature control Hysteresis" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="3" max="30" value="5">
					<Help>3-30 (0.3°C – 3.0°C) Default is 5 (0.5°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="5" label="Floor minimum temperature limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="100">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 50 (5.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="6" label="Floor maximum temperature limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="300">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 400 (40.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="7" label="Air (A2) minimum temperature limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="50">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 50 (5.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="8" label="Air (A2) maximum temperature limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="400">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 400 (40.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="9" label="Heating mode setpoint (CO)" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="210">
					<Help>50 - 400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 210 (21.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="10" label="Energy saving mode setpoint (ECO)" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="180">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 180 (18.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="11" label="Cooling setpoint (COOL)" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="210">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 210 (21.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="12" label="Floor sensor calibration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0">
					<Help>-40 - 40 (-4.0°C – 4.0°C) Default is 0 (0.0°C) To set a negative value, use 255 and subtract the desired value.</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="13" label="External sensor calibration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0">
					<Help>-40 - 40 (-4.0°C – 4.0°C) Default is 0 (0.0°C) To set a negative value, use 255 and subtract the desired value.</Help>
				</Value>
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="14" label="Temperature display" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="1">
					<Help>Show setpoint or calculated temperature on display(</Help>
					<Item label="Display setpoint temperature (Default)" value="0" />
					<Item label="Display measured temperature" value="1" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="15" label="Button brightness - Dimmed state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="50">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="16" label="Button brightness - Active state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="100">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="17" label="Display brightness - Dimmed state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="40">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="18" label="Display brightness – Active state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="100">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="19" label="Temperature report interval" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="32767" value="60">
					<Help>0 (Report disabled) 30-32767 (30-32767 seconds)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="20" label="Temperature report hysteresis" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="1" max="100" value="10">
					<Help>0-100 (0.1°C – 10.0°C) Default is 10 (1.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="21" label="Meter report interval" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="32767" value="60">
					<Help>0 (Report disabled) 30-32767 (30-32767 seconds)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="22" label="Meter report delta value" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="10">
					<Help>0-127 A delta value of 0 – 12.7 kWh will result in a metering report. Default is 10 (1.0 kWh)</Help>
				</Value>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="114" name="COMMAND_CLASS_MANUFACTURER_SPECIFIC" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="115" name="COMMAND_CLASS_POWERLEVEL" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="0" label="Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="1" label="Timeout" units="seconds" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="2" label="Set Powerlevel" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="3" label="Test Node" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="4" label="Test Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="5" label="Frame Count" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="6" label="Test" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="7" label="Report" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="8" label="Test Status" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Failed" value="0" />
					<Item label="Success" value="1" />
					<Item label="In Progress" value="2" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="9" label="Acked Frames" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="133" name="COMMAND_CLASS_ASSOCIATION" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Instance index="2" endpoint="2" />
				<Instance index="3" endpoint="3" />
				<Instance index="4" endpoint="4" />
				<Associations num_groups="4">
					<Group index="1" max_associations="5" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" instance="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="5" label="Multilevel sensor reports - External sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="5" label="Multilevel sensor reports - Floor sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="4" max_associations="5" label="On/Off switch of internal relay" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="134" name="COMMAND_CLASS_VERSION" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="0" label="Library Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="3" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="1" label="Protocol Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="5.03" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="2" label="Application Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="3.04" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="142" name="COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION" version="1" request_flags="5" innif="true" ForceInstances="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Instance index="2" endpoint="2" />
				<Instance index="3" endpoint="3" />
				<Instance index="4" endpoint="4" />
				<Associations num_groups="4">
					<Group index="1" max_associations="5" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" instance="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="5" label="Multilevel sensor reports - External sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="5" label="Multilevel sensor reports - Floor sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="4" max_associations="5" label="On/Off switch of internal relay" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="152" name="COMMAND_CLASS_SECURITY" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="bool" genre="system" instance="1" index="0" label="Secured" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
			</CommandClass>
		</CommandClasses>
	</Node>

 

Endret av Dennis87
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Ja, man kan stille spørsmål med hvorfor de har lagt opp luftsensor før gulvsensor, men slik er det nå. Burde være løsbart i programvaren.

 

... hva mener du med det? Gruppe 3 skal være assosisert til node 1.

 

I HA kan en assosiere gruppe til selveste termostat-noden. Tenker du på assosiasjonen IKKE skal være termostaten (grunnnoden), men selveste sticken? (f.eks aeotec?).

 

Burde i teorien være mulig å sette gruppe 3 -> termostatnode -> floorindexen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg som har oppdatert xml filen før. Men har blitt endret på igjen og vet egentlig ikke helt hvor Home Assistant henter de fra nå. Ser det har blitt laget enda en fork av 

 

Kan du/noen teste siste XML filen på en ny Z-TRM2fx de inkluderer. Så skal jeg lage en ny pull request hvis det er ok. Har ikke mulighet selv å teste før til helgen kanskje. 

https://github.com/CookieMonster87/open-zwave/blob/master/config/thermofloor/heatit056.xml

 

For å kjøre egne XML filer i Home Assistant legger man til config_path under zwave config. 

 

Eks: Path må være til riktig sted som er forskjellig om man kjører hass, docker etc. Last ned alt her fra https://github.com/CookieMonster87/open-zwave (grønn knapp clone/download)

Og plasser Config filen der config path skal lete. Da har man kontroll på alle xml filene selv. Kan endres tilbake igjen senere uten problem når man har testet. 

zwave:
  config_path: /zwave/config

 

Se også her for mer info: https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/installation/

 

Når det kommer til secure så trudde jeg det også fungerte med samme, men kjører selv bare dørlåser secure. Ser ikke noe poeng å kjøre noe annet secure da det gjør zwave nettverket tregere og mere knot. Så får ikke testet det ut. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kan vente litt med å teste enda. Prøvde nå og det fungerer ikke med den xml filen. Mulig jeg må eksludere helt og inkludere på nytt. Ser noen andre også har gjort endringer  på org filen for bla. 11 dager siden hvor det er endret på mye.

 

Update the Config File Format and introduce a Class to manage config file varibles

https://github.com/OpenZWave/open-zwave/commit/47af834280d9e16a2702d0c77ab10a4b8eed50f8

 

Må prøve å få litt oversikt igjen på hva som er gjort.  Er også endret for Z-trm v1 ser jeg. Mulig for ny versjon av OpenZwave 1.6 som ble lansert for 4 dager siden. Siden alle andre config filer ser også ut til å være oppdaterte. 

 

Bare obs på et det er ganske stor forskjell på xml config filen som Home Assistant bruker når det settes opp og det man kan legge inn i ettertid som fungerer. 

Så enn så lenge får man legge til xml configen manuelt inn i zwcfg filen etter man har inkludert som jeg postet i går. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde custom xml, og fungerer like dårlig.

 

Det er assosiasjonene som feiler. Det er korrekt en under assosiasjone 3 skal sette root noden (thermofloor)? Det er ingen andre plasser en kan også sette index - forstår ikke hvordan HA skal skjønne hvilke index den skal bruke, og da bruker den sikkert external eller thermostat enn floor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være relatert her

 

2019-05-07 17:04:11.704 Info, Value size is invalid. Only 1, 2 & 4 supported for node 23, class 0x40, instance 1, index 0
2019-05-07 17:04:11.704 Detail, Node023, Queuing (Controller) Delete All Return Routes
2019-05-07 17:04:11.704 Detail, Node023, Queuing (Controller) Assign Return Route
2019-05-07 17:04:11.704 Detail, Node023, Queuing (Controller) Assign Return Route

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer uansett å endre zwcfg xml filen etterpå. Da skal det fungere hvis du bruker slik som jeg postet i går.  Er xml config filen for førstegang oppsett som krever mer jobb å få riktig så resultatet blir som det over. 

Hvis du fortsatt har problemer ser det riktig ut i zwcfg filen din? 

 

1. Trykk på Save Config under Z-Wave Configuration i home Assistant. Se at filen blir lagret med at den endrer tidspunkt. 

2. Skru av Home Assistant.

3. Endre zwcfg filen med å lime inn dette. Husk å sette inn riktig Node ID feks. <Node id="57"

Spoiler

<Node id="" name="" location="" basic="4" generic="8" specific="6" roletype="5" devicetype="4609" nodetype="0" type="General Thermostat V2" listening="true" frequentListening="false" beaming="true" routing="true" max_baud_rate="40000" version="4" query_stage="Complete">
		<Manufacturer id="19b" name="ThermoFloor AS">
			<Product type="3" id="202" name="Heatit Thermostat TF 056" />
		</Manufacturer>
		<CommandClasses>
			<CommandClass id="32" name="COMMAND_CLASS_BASIC" version="1" request_flags="5" mapping="64">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="37" name="COMMAND_CLASS_SWITCH_BINARY" version="1">
				<Instance index="1" endpoint="4" />
				<Value type="bool" genre="user" instance="1" index="0" label="Switch" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="49" name="COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" version="5">
				<Instance index="1" endpoint="3" />
				<Instance index="2" endpoint="2" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="External sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="1" label="Temperature" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="16.8" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="2" index="1" label="Floor sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="50" name="COMMAND_CLASS_METER" version="3" request_flags="3" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="4" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="Energy" units="kWh" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="162.7" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="8" label="Power" units="W" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.05" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="9" label="Previous Reading" units="W" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="-17895697.07" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="10" label="Interval" units="seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="22357" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="16" label="Voltage" units="V" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="228.8" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="17" label="Previous Reading" units="V" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="18" label="Interval" units="seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="27648" />
				<Value type="bool" genre="user" instance="1" index="32" label="Exporting" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="64" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_MODE" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Value type="list" genre="user" instance="1" index="0" label="Mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="0">
					<Item label="Off" value="0" />
					<Item label="Heat" value="1" />
					<Item label="Cool" value="2" />
					<Item label="Energy Heat" value="11" />
				</Value>
				<SupportedModes>
					<Mode index="0" label="Off" />
					<Mode index="1" label="Heat" />
					<Mode index="2" label="Cool" />
					<Mode index="11" label="Heat Econ" />
				</SupportedModes>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="67" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_SETPOINT" version="1" request_flags="4" innif="true" base="0">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="1" label="Heating" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="16.0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="2" label="Cooling" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="21.0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="11" label="Energy Heat" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="18.0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="90" name="COMMAND_CLASS_DEVICE_RESET_LOCALLY" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="94" name="COMMAND_CLASS_ZWAVEPLUS_INFO" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Instance index="2" endpoint="2" />
				<Instance index="3" endpoint="3" />
				<Instance index="4" endpoint="4" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="1" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="4608" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="4609" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="2" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="2" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="2" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="3" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="3" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="3" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="4" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="4" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="4" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="96" name="COMMAND_CLASS_MULTI_INSTANCE/CHANNEL" version="4" request_flags="1" innif="true" mapping="endpoints">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="112" name="COMMAND_CLASS_CONFIGURATION" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="1" label="Operation mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="0">
					<Help>Set operation mode</Help>
					<Item label="Off" value="0" />
					<Item label="Heat" value="1" />
					<Item label="Cooling Mode (Not implemented)" value="2" />
					<Item label="Heat Energy Saving" value="11" />
				</Value>
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="2" label="Sensor mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="0">
					<Help>Set sensor mode</Help>
					<Item label="F - Floor sensor" value="0" />
					<Item label="A2 - External room sensor" value="3" />
					<Item label="A2F - External sensor with floor limitation" value="4" />
				</Value>
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="3" label="Floor sensor type" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="0">
					<Help>Floor sensor type (10K NTC Default)</Help>
					<Item label="10k ntc" value="0" />
					<Item label="12k ntc" value="1" />
					<Item label="15k ntc" value="2" />
					<Item label="22k ntc" value="3" />
					<Item label="33k ntc" value="4" />
					<Item label="47k ntc" value="5" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="4" label="Temperature control Hysteresis" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="3" max="30" value="5">
					<Help>3-30 (0.3°C – 3.0°C) Default is 5 (0.5°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="5" label="Floor minimum temperature limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="100">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 50 (5.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="6" label="Floor maximum temperature limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="300">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 400 (40.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="7" label="Air (A2) minimum temperature limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="50">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 50 (5.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="8" label="Air (A2) maximum temperature limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="400">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 400 (40.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="9" label="Heating mode setpoint (CO)" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="210">
					<Help>50 - 400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 210 (21.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="10" label="Energy saving mode setpoint (ECO)" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="180">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 180 (18.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="11" label="Cooling setpoint (COOL)" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="210">
					<Help>50-400 (5.0°C – 40.0°C) Default is 210 (21.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="12" label="Floor sensor calibration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0">
					<Help>-40 - 40 (-4.0°C – 4.0°C) Default is 0 (0.0°C) To set a negative value, use 255 and subtract the desired value.</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="13" label="External sensor calibration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0">
					<Help>-40 - 40 (-4.0°C – 4.0°C) Default is 0 (0.0°C) To set a negative value, use 255 and subtract the desired value.</Help>
				</Value>
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="14" label="Temperature display" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="1">
					<Help>Show setpoint or calculated temperature on display(</Help>
					<Item label="Display setpoint temperature (Default)" value="0" />
					<Item label="Display measured temperature" value="1" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="15" label="Button brightness - Dimmed state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="50">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="16" label="Button brightness - Active state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="100">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="17" label="Display brightness - Dimmed state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="40">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="18" label="Display brightness – Active state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="100">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="19" label="Temperature report interval" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="32767" value="60">
					<Help>0 (Report disabled) 30-32767 (30-32767 seconds)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="20" label="Temperature report hysteresis" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="1" max="100" value="10">
					<Help>0-100 (0.1°C – 10.0°C) Default is 10 (1.0°C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="21" label="Meter report interval" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="32767" value="60">
					<Help>0 (Report disabled) 30-32767 (30-32767 seconds)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="22" label="Meter report delta value" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="10">
					<Help>0-127 A delta value of 0 – 12.7 kWh will result in a metering report. Default is 10 (1.0 kWh)</Help>
				</Value>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="114" name="COMMAND_CLASS_MANUFACTURER_SPECIFIC" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="115" name="COMMAND_CLASS_POWERLEVEL" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="0" label="Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="1" label="Timeout" units="seconds" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="2" label="Set Powerlevel" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="3" label="Test Node" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="4" label="Test Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="5" label="Frame Count" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="6" label="Test" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="7" label="Report" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="8" label="Test Status" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Failed" value="0" />
					<Item label="Success" value="1" />
					<Item label="In Progress" value="2" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="9" label="Acked Frames" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="133" name="COMMAND_CLASS_ASSOCIATION" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Instance index="2" endpoint="2" />
				<Instance index="3" endpoint="3" />
				<Instance index="4" endpoint="4" />
				<Associations num_groups="4">
					<Group index="1" max_associations="5" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" instance="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="5" label="Multilevel sensor reports - External sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="5" label="Multilevel sensor reports - Floor sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="4" max_associations="5" label="On/Off switch of internal relay" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="134" name="COMMAND_CLASS_VERSION" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="0" label="Library Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="3" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="1" label="Protocol Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="5.03" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="2" label="Application Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="3.04" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="142" name="COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION" version="1" request_flags="5" innif="true" ForceInstances="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Instance index="2" endpoint="2" />
				<Instance index="3" endpoint="3" />
				<Instance index="4" endpoint="4" />
				<Associations num_groups="4">
					<Group index="1" max_associations="5" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" instance="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="5" label="Multilevel sensor reports - External sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="5" label="Multilevel sensor reports - Floor sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="4" max_associations="5" label="On/Off switch of internal relay" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="152" name="COMMAND_CLASS_SECURITY" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="bool" genre="system" instance="1" index="0" label="Secured" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
			</CommandClass>
		</CommandClasses>
	</Node>

 

5. Er mulig man har mye gammel shit som ligger igjen i home assistant så gå i mappen .storage og slett core.entity_registry og core.device_registry (Ta backup først)

6. Start opp Home Assistant igjen. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et potensielt problem med å endre XML, men det er et hazzle hvis jeg må endre igjen. XML-filen som ligger i core skal kunne gi korrekt info om oppsett av termostaten, så da burde vi etter så mange mnd klare å rette opp i core-filen og ikke hacke xml-filen som er generert?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dennis87 skrev:

Når det kommer til secure så trudde jeg det også fungerte med samme, men kjører selv bare dørlåser secure. Ser ikke noe poeng å kjøre noe annet secure da det gjør zwave nettverket tregere og mere knot. Så får ikke testet det ut. 

 

Jeg kan teste med en i secure mode med lokal config path..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, slippern said:

Har testet nå, men i unsecure..

Det kom jo j*vlig med entities nå...

Begge bildene er på samme node.

Den andre noden ser enda verre ut med tanke på tallene bak hver entities.

Skjermbilde 2019-05-07 kl. 20.56.05.png

Skjermbilde 2019-05-07 kl. 20.56.17.png

 

 

Du la inn assosiasjoner i configen?

 

btw. aldri legg inn ting i secure mode - det er mot anbefalingen til zwave. Eneste som skal inn secure er lås. Alt annet skal uten secure da secure tar mer båndbredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.