Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Bygge nytt bad, hva må gjøres under bygging?


King-Nothing

Spørsmål

Vi bygger nytt bad og jeg er heeelt fersk på dette med smarthus, så trenger litt råd. Har Hue/IKEA, Sonos og Verisure/Doorman i dag og planen er å snart sette alt dette i system via Homey. Nå styres alt litt hver for seg.

 

På badet tenker jeg at jeg vil ha èn flow som skrur på lys og starter Sonos (som spiller via integrerte høytallere i taket), samt lage én større flow som inkluderer å skru av lyset på badet sammen med mange andre rom.

 

Vil det da holde å kjøpe en Fibaro dimmer og montere inn denne til lysene? Eller burde jeg / må jeg sette inn noe mer når som alt uansett skal rives?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
2 timer siden, King-Nothing skrev:

Vil det da holde å kjøpe en Fibaro dimmer og montere inn denne til lysene? Eller burde jeg / må jeg sette inn noe mer når som alt uansett skal rives?

Jeg har lagt opp til følgende i hvert bad (vi bygger nå to bad):

  • Aeo Tec Multisensor innfelt i vegg (erfaringsmessig bedre registrering enn i himling)
  • Fast strøm til musikk (Squeezebox) og Alexa oppå speilskap. 2xCAT6 der også (potensiell fremtidig skjerm/TV eller annet gøy).
  • 4 spotter i taket pr bad (ikke store badene). Styres av Fibaro Dimmer 2.
  • 1 Fibaro Switch til speillys (kan ikke dimmes foreløpig, men kan selvfølgelig byttes senere).
  • HeatIt Z-TRM2fx med gulvføler
  • Alle vinduer får trukket en kabel til, slik at f.eks. motorisert rullegardin kan legges opp.

Siden alle lys er LED og uansett ikke noe som behøver vedlikehold av oss trengs det ikke to-polet brudd, så da omgår vi den problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, King-Nothing skrev:

Bruker du da Aeo Tec i hovedsak for å registrere bevegelse som så skrur på lys eller til andre ting også? Jeg tenker at det er smart å også ha styring på varmekabler, f.eks nattsenking, det må jeg få med. ?

 

Varmekablene er det kanskje best å styre med en gulv-sensor? Men Multisensor har jo både temperatur- og fukt-sensorer som er interessante å bruke på bad. Jeg kan forøvrig bekrefte at disse ikke bør stå i tak for optimal registrering av bevegelse.... Angrer litt på det :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Varmekabler er for tregt til å styres med gulv-sensor. De skal styres ut fra døgn-status og timepris. :) 

 

Bevegelsessensor er primært for lys, ja. Men vil ha forskjellig lys avhengig av døgn-status (dvs. tid på døgnet, som morgen, dag, kveld eller natt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 hours ago, Moskus said:

Varmekabler er for tregt til å styres med gulv-sensor. De skal styres ut fra døgn-status og timepris. :) 

 

Bevegelsessensor er primært for lys, ja. Men vil ha forskjellig lys avhengig av døgn-status (dvs. tid på døgnet, som morgen, dag, kveld eller natt).

Et tips jeg plukket opp et sted (som jeg ikke husker hvor var) er å også benytte fuktighetssensoren til lysstyring. Dvs. ikke skru av lyset når fuktigheten er over et vist nivå, selv om det ikke er registrert bevegelse ila. den bestemte tiden. Dette kan være gunstig når man står i dusjen for eksempel. Med mindre man ønsker å straffe de som dusjer for lenge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 timer siden, Moskus skrev:

... det kan være en løsning for detektere bruk av badekaret.

Jeg gjetter at det vil være svært vanskelig å detektere badekarbruk ved bruk av fuktsensor i rommet på en robust måte. Alternativer kunne vært vektsensorer under badekarbein, temperatursensor på "baksiden" (sjekke om temperatur avviker fra luft, da er det nok vann i karet), eller ultralydsensor (avstand) fra tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, berland skrev:

Jeg gjetter at det vil være svært vanskelig å detektere badekarbruk ved bruk av fuktsensor i rommet på en robust måte.

Tja... Når det dusjes eller brukes boblebad vil det jo bli en del høyere luftfuktighet i rommet, men hvor mye høyere er avhengig av hvor effektivt det nye ventilasjonsanlegget er.

 

Vektsensor anser jeg som uaktuelt, men en temp.sensor klistret på selve karet kan være en mulighet, ja.

Det blir ikke aktuelt med en ultralyd eller laser-måler i himlingen. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for alle svar, veldig nyttig!

 

Jeg kommer til å gå for Homey også får jeg heller ta jobben med å sette det opp, det er vel uansett litt av morora tenker jeg da.

 

Når det gjelder badet så tenker jeg at jeg egentlig ikke trenger å styre lys mer enn at det skrur seg på når jeg kommer inn i rommet og skrur seg av når jeg går.

 

Da holder det vel å kjøpe en slik for å detektere bevegelse: https://www.elektroimportoren.no/fibaro-bevegelsessensor-2-zw5/4512367/Product.html?Event=livesearch

 

også ha en slik for å kunne styre spot`ene til å skru seg av/på? https://www.elektroimportoren.no/fibaro-dimmer-2-250w-fgd-212/4512380/Product.html?Event=livesearch

 

Og for å kunne styre temp på gulvet så holder det med denne?

 

https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-wave-termostat-16a-hvit/5430499/Product.html?Event=livesearch

 

Og dersom det av en eller annen grunn ikke skulle fungere tilfredsstillende med sensor for å skru lys av og på, så er det vel bare å fjerne sensoren og evt programmere til å skru av/på lys når jeg velger selv via Homey?

 

Har dere noen tanker om hvor lenge varmekabler må stå på for å gi god varme? La oss si at jeg har 25 grader på badet til vanlig, men ønsker nattsenking. Vil det da f.eks holde å senke til 15 ved midnatt også øke til 25 grader 1-1,5t før man står opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 timer siden, King-Nothing skrev:

Har dere noen tanker om hvor lenge varmekabler må stå på for å gi god varme? La oss si at jeg har 25 grader på badet til vanlig, men ønsker nattsenking. Vil det da f.eks holde å senke til 15 ved midnatt også øke til 25 grader 1-1,5t før man står opp?

Her er siste 24 timer på mitt bad. Det er på vel 8-10 kvadratmeter, og  varmekabler i 7 cm betong på ca 600 W. Du ser av den øverste plottet når varmekablene er på,  jeg har både natt og dagsenking.  Plottet under viser temperatur i taket (en Multisensor 6) med grønn kurve, og temperaturen i betongen (gulvsensoren til termostaten).  Termostaten er enten "av" eller på 25 grader, og hver morgen og ettermiddag trenger den her ca 20 minutter på å nå riktig temperatur i betongen, og så trenger den ca 5 minutter i timen for å holde betongplata stabil i temperatur. Lufttemperaturen reagerer treigere ser man, og det er en vanskelig vurderingssak om man skal styre etter gulvtemperatur eller lufttemperatur. Foreløpig fungerer det helt fint, sommer som vinter å styre etter gulvtemperatur på 25 grader (det er ett avvik kl 07:00, temp settes opp en grad i en halvtime hvis det detekteres dusjing for å tørke gulv litt ekstra)

 

NB: Dette er et bad med oppvarmet rom under (kjellerbadet). Kjellerbadet har ukjent antall cm isolasjon under betongplate, og bruker 40 min på å nå riktig temperatur etter natt/dagsenking, og 15 min hver time for temperaturvedlikehold. Varmekablene er også nesten 1000W.

 

589977702_Screenshotfrom2019-03-2021-28-56.png.e25715f4fcefab89fe00538573bba90d.png

Endret av berland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, berland skrev:

Termostaten er enten "av" eller på 25 grader, og hver morgen og ettermiddag trenger den her ca 20 minutter på å nå riktig temperatur i betongen, og så trenger den ca 5 minutter i timen for å holde betongplata stabil i temperatur.

 

11 timer siden, berland skrev:

NB: Dette er et bad med oppvarmet rom under (kjellerbadet). Kjellerbadet har ukjent antall cm isolasjon under betongplate, og bruker 40 min på å nå riktig temperatur etter natt/dagsenking, og 15 min hver time for temperaturvedlikehold. Varmekablene er også nesten 1000W.

 

Veldig spennende! :)

Nå kom fliseleggeren i dag, så får vi se hvordan vi får det snart (forhåpentligvis til påske). Vi har en noe mer komplisert oppbyggning, men har i utgangspunktet 4 cm påstøp på trebjelkelag (deler av badet i 1. etg ligger på 10 cm betong med 20 cm isolasjon under i tillegg til 4-5 cm påstøp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.