Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Laststyring av 400V trafo for 2x elbil + varmepumpe


Anbefalte innlegg

Jeg bygger nytt hus og har skal ha inverterstyrt varmepumpe som krever 400V. Det finnes ikke i nærheten, så jeg må ha egen trafo, denne må være på minst 16kW, selv om varmepumpen normalt trekker mye mindre (kun v/trøbbel med energibrønn, må varmepumpen kunne bruke mengder med elektrisk kraft for oppvarming) . Jeg ønsker også lading til 2 elbiler, med så mye kapasitet som mulig. Elektriker mener jeg kan gå for et system der trafo leverer opptil 22kW, der pumpe og lading må laststyres både internt, men også ift. hovedsikring. Ønsker helst z-wave basert laststyringssystem, men er åpen for alternativer. Har sett på løsning fra Tibber, men ser ut til at man ikke får styrt varmepumpen. Noen som har gode forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Snerminus skrev:

Har sett på løsning fra Tibber, men ser ut til at man ikke får styrt varmepumpen.

Hvordan kan du få styrt varmepumpen, vet du det? Det vil ha litt å si for valg av system. Ladestasjoner kan på sin groveste måte styres av/på med AeoTech Heavy Duty Switch, men kanskje du ønsker noe smarter enn det også....

 

Da har vel ikke Z-wave så mye å si, for det finnes ikke Z-wave styrte billadere hvor man kan justere ladeeffekten, så vidt jeg vet. Det finnes imidlertid andre som du kan programmere mot, men da gjenstår nok litt mer undersøkelser. OpenHAB, HomeAssistant og HomeSeer er "forholdsvis enkle" å programmere til, men de bruker litt forskjellige språk.

 

Jeg har verken slik varmepumpe selv eller elbilladere... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, daniel.h.iversen skrev:

Trenger du egentlig styre varmpepumpen for effektstyring?

"Trenger" er jo et definisjonsspørsmål, men hvis man VIL hurtiglade en (eller to?) elbiler, så må man jo det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bosch eller IVT  Bosch har kjøpt IVT men selges med begge navn er inverterstyrt.

Jeg har en 6000

 

Legger ved link til litt info her

https://www.bosch-climate.no/globalassets/no-dokumenter/brosjyrer/vaskevann/pr_bl_-bosch-compress-7000lwm_2016-no.pdf

 

Min var satt opp som 400V, men det er bare å komble om.

 

Det er med manual hva en må gjøre.

 

Du kan sikker spørre Bosch eller IVT også

 

De har app men ikke noe lokal kommunikasjon.

 

Husdata.se har løsninger for å kommunisere med diverse varmepumper via serviceuttak som gir modbus modbus etc.

 

Så da bør det gå ann å slå av varme element osv.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.