Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenker en av dere kan hjelpe meg med en problemstilling.

Jeg leter etter en smartplugg(stikkkontakt) som kan styres av og på automatisk i forhold til temperatur. Temeraturen er ikke den som er der pluggen er montert, derfor må jeg ha en annen temperaturmåler som "snakker" med smartpluggen.

 

Slik har jeg det i dag.

En fyrkjele (kombibrenner) som varmer varmtvann(tappevann) og radiatorvann. Radiatoraannlegget er todelt, i kjelleren er det oppgradert og varmen styres bra med regulator. men i resten av huset så er det gamle radiatorer som enten står på eller av. Denne løsningen fungerer dårlig og skal med tiden skiftes ut til nytt opplegg. Nå styres de radiatorene med en pumpe. Denne pumpa har jeg pr i dag satt inn en timer på, slik at den går av og på hver halvtime på dagen, og hver time på natt. Problemet oppstår når det varrierer i temeraturen ute, da blir det for varmt inne. og da skrur jeg pumpen av. Det er dette jeg vil ha automatisert.

 

Tips motas til hvordan jeg kan gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ZoRaC skrev:

Har du noe smarthusløsninger fra før? Tenker du at du skal styre mer enn bare akkurat dette på sikt?

 

Jeg har phillips hue utstyr, og en del ting jeg kan styre via nettleser og slikt, 

Jeg jobber med å sette opp et Openhab system på en Raspberry PI for å samle alle tingene på en styringsenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd openHAB men så og si alle smarthus-kontrollere har støtte for "hvis-da-når"-hendelser.

 

Dvs. "HVIS temperaturen ute går over X grader DA skru pumpe på"

Etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, steyr skrev:

Jeg jobber med å sette opp et Openhab system på en Raspberry PI for å samle alle tingene på en styringsenhet.

 

Da ville jeg kjøpt en ConBee-USB-pinne for å erstatte Hue bridge. Da kan du kjøpe en Ikea Trådfri powerplug og en temp/fuktføler av typen Xiaomi Aqara. Totalt kommer du under 1000 kr (inkl USB-pinnen for ZigBee). Regner med OpenHAB har integrasjon mot deCONZ (programvaren til ConBee)?

 

Senere kan du utvide med en z-wave USB-pinne, ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2019 den 21.58, ZoRaC skrev:

 

Da ville jeg kjøpt en ConBee-USB-pinne for å erstatte Hue bridge. Da kan du kjøpe en Ikea Trådfri powerplug og en temp/fuktføler av typen Xiaomi Aqara. Totalt kommer du under 1000 kr (inkl USB-pinnen for ZigBee). Regner med OpenHAB har integrasjon mot deCONZ (programvaren til ConBee)?

 

Senere kan du utvide med en z-wave USB-pinne, ved behov. 

 

Jeg har allerede kjøpt en z-wave usb pinne, en aeotec. Jeg har nå kjøpt en powerplug, og Xiami Aqara og venter på å få de i posten.  Jeg vil gi beskjed om jeg får dette til, det tar vel en ukes tid før jeg får det

 

Hva er fordelene  og bakdelene med en ConBee-USB pinne? Slik jeg ser det er den største fordelen i å slippe en nettverkskabel til Hue bridge, en annen bakdel kan være at pærene ikke får oppdatering, men det er kanskje ikke det største problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, steyr skrev:

Jeg har allerede kjøpt en z-wave usb pinne, en aeotec. Jeg har nå kjøpt en powerplug, og Xiami Aqara og venter på å få de i posten.  Jeg vil gi beskjed om jeg får dette til, det tar vel en ukes tid før jeg får det

 

Xiaomi Aqara er ZigBee, ikke Z-wave, så den vil ikke kunne brukes mot Aeotec-pinnen. Tror ikke Hue støtter den heller.

Vet ikke hvilken powerplug du har kjøpt, om det er Z-wave eller ZigBee?

 

23 minutter siden, steyr skrev:

Hva er fordelene  og bakdelene med en ConBee-USB pinne? Slik jeg ser det er den største fordelen i å slippe en nettverkskabel til Hue bridge, en annen bakdel kan være at pærene ikke får oppdatering, men det er kanskje ikke det største problemet.

 

Støtte for mer utstyr, som f.eks temp.sensorer, magnetbrytere, Elko RF-dimmere, osv. Kan også fjerne en enhet fra nettverket ditt (Hue hub). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.